پوتین از یک جنگ فاجعه‌بار کوتاه می‌آید؟

بایدن دست‌به دامن شی و مودی شد!

کدخبر: ۶۲۹۶۷۷
اقتصادنیوز: بایدن برای جلوگیری از یک جنگ فاجعه‌بار دست‌به دامن شی و مودی شد!
بایدن دست‌به دامن شی و مودی شد!

به گزارش اقتصادنیوز آژانس‌های جاسوسی آمریکا در مورد اینکه آیا برنامه تسلیحات هسته‌ای مسکو در فضا تا چه حد پیش خواهد رفت دچار اختلاف نظر هستند، اما به نظر می‌رسد این نگرانی به اندازه‌ای فوری است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور، از چین و هند خواسته تا تلاش کنند روسیه را از پیشبرد این برنامه منصرف سازند.

 

 آژانس‌های جاسوسی آمریکا در مورد اینکه آیا برنامه تسلیحات هسته‌ای مسکو در فضا تا چه حد پیش خواهد رفت دچار اختلاف نظر هستند، اما به نظر می‌رسد  این نگرانی به اندازه‌ای فوری است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور، از چین و هند خواسته تا تلاش کنند روسیه را از پیشبرد این برنامه منصرف سازند.

 

به نوشته نیویورک‌تایمز، زمانی که روسیه در اوایل سال 2022 یک سری پرتاب ماهواره‌ نظامی مخفی را انجام داد، مقامات اطلاعاتی آمریکا شروع به کنکاش در این  معما کردند که دقیقاً روس ها چه می‌کردند. بعدها، آژانس‌های جاسوسی دریافتند روسیه در حال کار بر روی نوع جدیدی از سلاح‌های فضایی است که می‌تواند هزاران ماهواره را که جهان را به هم متصل نگه می‌دارند، تهدید کند.

در هفته‌های اخیر، هشدار جدیدی از سوی سازمان‌های جاسوسی آمریکا منتشر شده است: ممکن است پرتاب دیگری در دست اقدام باشد، و سوال این است که آیا روسیه قصد دارد از آن برای قرار دادن یک سلاح هسته‌ای واقعی در فضا استفاده کند - نقض یک معاهده به قدمت یک قرن. آژانس‌ها در مورد احتمال اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تا این حد پیش برود، اختلاف نظر دارند، اما با این وجود، این اطلاعات یک نگرانی فوری برای دولت بایدن است.

حتی اگر روسیه یک سلاح هسته‌ای را در مدار قرار دهد، مقامات آمریکایی در این ارزیابی اشتراک نظر دارند که این سلاح منفجر نمی‌شود. در عوض، به عنوان یک بمب ساعتی در مدار پایین کمین می‌کند -مسئله‌ای که یادآور این اظهارات پوتین است که اگر تحریم‌ها یا کمک‌های نظامی نظامی علیه جاه‌طلبی‌های او در اوکراین یا فراتر از آن از حد خود فراتر رود، می‌تواند اقتصادها را بدون هدف قرار دادن انسان‌های روی زمین نابود کند.

به نوشته این روزنامه، علی‌رغم ابهامات موجود پیرامون این قضیه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، احتمال اقدام هسته‌ای روسیه در فضا را با همتایان چینی و هندی خود در روزهای جمعه و شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ مطرح کرد. پیام بلینکن صریح بود: هرگونه انفجار هسته‌ای در فضا نه تنها ماهواره‌های آمریکایی، بلکه ماهواره‌های پکن و دهلی نو را نیز از بین می‌برد.

علاوه بر این، مقامات آمریکایی و تحلیلگران خارجی می‌گویند، این مسئله موجب اختلال گسترده در سیستم‌های ارتباطی جهانی خواهد شد و همه چیز از خدمات اضطراری گرفته تا تلفن‌های همراه و تنظیم ژنراتورها و پمپ‌ها از کار می‌افتد. 

بلینکن به آن‌ها گفت از آن‌جایی که پوتین به وضوح بیزاری خود را از ایالات متحده اعلام کرده، این به رهبران چین و هند، شی جین‌پینگ و ناندرا مودی، بستگی دارد که او را از آن‌چه که می‌تواند به یک جنگ فاجعه بار تبدیل شود، منصرف کنند.

آنتونی بلینکن

مشخص نیست که بلینکن هنگام ملاقات با وزیر امور خارجه چین، وانگ یی، یا سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، چه مقدار از اطلاعات مربوط به آزمایش های ماهواره ای روسیه در سال 2022 را که قبلاً گزارش نشده بود، به اشتراک گذاشته است.

بلینکن در تلاش است آن‌چه را که مقامات آمریکایی معتقدند مجموعه‌ای از هشدارهای موفقیت‌آمیز به پوتین در اکتبر 2022 -زمانی که هشدار جدی واشنگتن مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین ابراز شد- تکرار کند. در آن زمان پوتین از این تهدیدها عقب‌نشینی کرد، اگرچه هنوز مشخص نیست که او چقدر تحت فشار بود، به ویژه از سوی شی که روابط خود را با مسکو تشدید کرده است.

هم ایالات متحده و هم اتحاد جماهیر شوروی، قبل از تصویب معاهده فضای ماورای جو در سال 1967 -که قرار دادن هر نوع سلاح هسته ای در مدار و همچنین انفجارهای هسته ای بیشتر در فضا را ممنوع می کند- سلاح‌های هسته‌ای را به طور محدود در فضا آزمایش کردند. آزمایش سال 1962 ایالات متحده، که از جانستون آتول در اقیانوس آرام پرتاب شد، به طور مشخص آسیب‌زا بود. انفجار 250 مایلی در جو، پالس الکترومغناطیسی وسایل الکترونیکی را در هاوایی از بین برد و خدمات تلفنی را در آن‌جا مختل کرد و حداقل ده ماهواره در مدار را از آسمان خارج کرد و به سایرین آسیب رساند. یک سال بعد ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی با درک میزان آسیب‌رسانی این آزمایش‌ها، معاهده منع آزمایش‌های هسته‌ای محدود را امضا کردند که آزمایش‌های هسته‌ای را در جو یا فضا ممنوع می‌کرد.

 مقامات آمریکایی نگرانند که اگر پوتین این سلاح را در مدار پایین زمین مستقر کند،این سلاح چیزی فراتر از صرفاً نقض معاهده 1967 باشد. این یکی از آخرین معاهده‌های مهم کنترل تسلیحات است که هنوز در حال اجراست. مقامات دولت بایدن ابراز نگرانی کرده‌اند که اگر روسیه آن را نقض کند، سایر کشورها - مانند کره شمالی - ممکن است از آن پیروی کنند.

untitled

برای پوتین، فرستادن سلاح هسته‌ای به فضا، رویارویی فزاینده او با ایالات متحده و اروپا را تشدید می‌کند. ناتوانی او در تسلط بر اوکراین -با وجود ارتش بسیار بزرگ‌تر- به وضوح محدودیت‌های نیروهای متعارف روسیه را نشان داده است. از نظر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اروپا، این امر او را بیش از پیش به سلاح‌های هسته‌ای و حملات سایبری -قوی‌ترین سلاح‌های نامتقارن- وابسته کرده است.

یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا به نیویورک‌تایمز گفته روسیه در حال توسعه سلاح‌های هسته‌ای مبتنی بر فضا است، چرا که پوتین معتقد است هیچ یک از دشمنان او، از جمله ایالات متحده، توانایی رویارویی مستقیم با روسیه بر سر استقرار یک ماهواره مجهز به سلاح هسته ای را ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید