قاره سبز به لرزه افتاد

چرایی هم صدایی ترامپ با پوتین/ آیا اروپا به سرنوشت اوکراین دچار می شود؟

کدخبر: ۶۲۸۹۱۳
اقتصادنیوز: مقامات اروپا و واشنگتن به اظهارات تحریک آمیز رئیس جمهور سابق تا حدودی عادت کرده اند. اما حتی با توجه به این معیارها، مواضع ترامپ مبنی بر اینکه نه تنها از اعضای ناتو حمایت نمی کند بلکه روسیه را برای حمله به این گروه از بازیگران تشویق می نماید، رهبران دو طرف اقیانوس اطلس را به لرزه درآورد و انتقادهای بسیاری را به دنبال داشت.
چرایی هم صدایی ترامپ با پوتین/ آیا اروپا به سرنوشت اوکراین دچار می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، بار دیگر مقامات دو سوی اقیانوس اطلس را متحیر کرد. نامزد پیشتاز جمهوری خواهان در گردهمایی حامیان خود در کارولینای جنوبی با افتخار گفت که زمانی که در قدرت بود، به یکی از اعضای ناتو که نامش فاش نشده گفت که کرملین را تشویق کرده تا با کشورهای ناتو حمله کند.ترامپ در ایراد اظهارات تحریک آمیز درباره اتحاد نظامی سابقه ای طولانی دارد. او به عنوان رئیس جمهور، دائما علیه کشورهای عضوی که نتوانستند حداقل 2 درصد هزینه دفاعی را تامین کنند، موضع گیری کرد و چندین بار به دستیارانش گفت که می خواهد ایالات متحده به طور کامل از ناتو خارج شود.

قاره سبز به لرزه افتاد

به نوشته فارین پالسی، مقامات اروپا و واشنگتن به اظهارات تحریک آمیز رئیس جمهور سابق تا حدودی عادت کرده اند. اما حتی با توجه به این معیارها، مواضع ترامپ مبنی بر اینکه نه تنها از اعضای ناتو حمایت نمی کند بلکه روسیه را برای حمله به این گروه از بازیگران تشویق می نماید، رهبران دو طرف اقیانوس اطلس را به لرزه درآورد و انتقادهای بسیاری را به دنبال داشت.جیم تاونسند، معاون سابق دستیار وزیر دفاع ایالات متحده در امور اروپا و ناتو در دوران دولت اوباما، گفت: «موضع گیری اخیر ترامپ، تازه بود، انگار می خواهد متحدی را به سوی گرگ‌ها پرتاب کند».

در این میان، گروهی این موضع گیری را به شکلی جدی تر تبیین کردند. تیری برتون، رئیس بازار داخلی اتحادیه اروپا گفت: «دموکراسی آمریکایی بیمار است». اظهارات ترامپ در حالی بیان شد که روسیه یک سوم بودجه دولتی سالانه خود را به دفاع اختصاص داده و مقامات آمریکایی می گویند که هدف نهایی مسکو برای تضعیف دائم استقلال اوکراین بدون تغییر باقی مانده است. داده های نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رقابت نزدیک بین ترامپ و بایدن وجود دارد، مقامات اروپایی بی سر و صدا به دنبال راه‌هایی برای محافظت از این قاره در صورت ریاست ترامپ هستند. از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، مقامات اروپایی به طور معمول هشدار می‌دهند که اگر روسیه در اوکراین موفق شود، پوتین ممکن است خاک دیگر کشورهای اروپایی را هدف قرار دهد.

1

چراغ سبز به پوتین

ترامپ علاقه ای دیرینه ای به پوتین دارد. او در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2016 خود از روسیه خواست هزاران ایمیل گم شده از سرور شخصی رقیبش هیلاری کلینتون را پیدا کند. ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: روسیه، اگر گوش می دهید، امیدوارم بتوانید 30 هزار ایمیل گم شده را پیدا کنید. بر اساس کیفرخواست 12 افسر اطلاعاتی روسیه که در تلاش‌های هک شرکت داشتند، در اواخر همان روز، ماموران اطلاعاتی روسیه دفتر کلینتون و ده‌ها حساب ایمیل مرتبط با کمپین را هدف قرار دادند.زیگیمانتاس پاویلیونیس، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان لیتوانی، درباره اظهارات ترامپ در مورد ناتو گفت: «گاهی اوقات، دیکتاتورها چنین سخنانی را به عنوان دعوت به عمل تفسیر می کنند».

ترامپ اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده نبود که از متحدان خود خواست تا هزینه‌های ائتلاف را پرداخت کنند. راشل ریزو، کارشناس ارشد غیر مقیم، گفت، روسای جمهور سابق باراک اوباما و جورج دبلیو بوش، هر دو کشورهای عضو را تحت فشار قرار دادند تا هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهند.ریزو گفت: این مقوله ای پنهان نیست، اروپایی ها باید امنیت خود را جدی تر بگیرند.به باور این کارشناس، کشورهای اروپایی در دهه گذشته هزینه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند که ناشی از الحاق کریمه به روسیه و محور استراتژیک واشنگتن برای تمرکز بر اقیانوس هند و اقیانوس آرام است.ناتو امروزی بسیار متفاوت از زمانی است که ترامپ کاخ سفید را ترک کرد. حمله تمام عیار روسیه به اوکراین، بسیاری از اعضا را بر آن داشت تا مخارج دفاعی و آمادگی نظامی خود را به دقت بررسی کنند.

2

سه روز پس از آغاز حمله، اولاف شولز، صدراعظم آلمان اعلام کرد که این حمله نقطه عطفی برای آلمان بود، مدت‌ها در هزینه‌های دفاعی عقب‌مانده بود، و برلین اهداف جدیدی را برای رسیدن به آستانه حداقل 2 درصدی اتحاد تعیین خواهد کرد.اما با وجود اینکه کشورهای بیشتری برای هدف قرار دادن هزینه‌های دفاعی ناتو - 2 درصد تولید ناخالص داخلی - شتاب بیشتری می‌گیرند، اتحادیه اروپا قرار است ارسال یک میلیون گلوله توپ به اوکراین تا ماه مارس را فعلا متوقف کند. آرتیس پابریکس، وزیر دفاع سابق لتونی گفت: «در حال حاضر غرب برای اقدام نظامی جدی آماده نیست».در واشنگتن، کنگره بی سر و صدا قانونی را به عنوان بخشی از بودجه دفاعی سال 2024 به تصویب رساند تا از خروج یکجانبه رئیس جمهور ایالات متحده از ائتلاف بدون اطمینان از تایید سنا یا اقدام کنگره جلوگیری کند. این اقدام که از حمایت دو حزبی برخوردار است، به طور گسترده به عنوان تلاشی برای "محافظت از عضویت ایالات متحده در ائتلاف تلقی شد.با این حال کارشناسان گفتند که اظهارات ترامپ هنوز هم می تواند به موقعیت ائتلاف نظامی، که متکی بر رضایت یکپارچه اعضا برای اتخاذ هر تصمیم مهمی است، اسیبی جدی وارد کند.ریزو گفت: "برای مدت طولانی، مردم نگران مکانیزم خروج ایالات متحده از ناتو بودند، اما این در واقع مهمترین چیز نیست." به باورش: «مهمترین چیز این است که چگونه ایالات متحده می تواند به طور بالقوه به عنوان یک متحد در داخل ناتو عمل کرده و آن را تضعیف کند».

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید