نگرانی سازمان ملل از وضعیت جولیان آسانژ

کدخبر: ۶۳۰۰۱۹
اقتصادنیوز: سخنگوی سازمان ملل درباره پرونده جنجالی استرداد «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» به آمریکا به جرم افشای اسناد محرمانه پنتاگون در مورد حمله به عراق و افغانستان با تاکید بر آزادی مطبوعات و خبرنگاران گفت که مقامات سازمان ملل نگران او هستند.
نگرانی سازمان ملل از وضعیت جولیان آسانژ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی همزمان با آغاز آخرین جلسات استماع رسیدگی به پرونده جنجالی استرداد «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» به آمریکا به جرم افشای اسناد محرمانه پنتاگون در مورد حمله به عراق و افغانستان، در دادگاه عالی لندن به خبرنگاران گفت: دبیرکل سازمان ملل قویا به آزادی مطبوعات و آزادی خبرنگاران برای انجام وظیفه خود معتقد است.

دوجاریک تصریح کرد: درحال حاضر پرونده آسانژ در جریان است بنابراین نمی خواهم در مورد آن اظهارنظر کنم. اما مقامات مختلف سازمان ملل در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند.

بنیان گذار ویکی لیکس به دلیل انتشار صدها هزار سند فاش شده مربوط به جنگ افغانستان و عراق، در آمریکا تحت تعقیب است. آسانژ طی نزدیک به پنج سال گذشته، عمر خود را در زندان بلمارش انگلیس به سر برده است.

اسناد ویکی لیکس نشان می دهد که چگونه ارتش ایالات متحده صدها غیرنظامی را در حوادث گزارش نشده در طول جنگ افغانستان کشته است. پرونده‌های فاش شده از جنگ عراق هم نشان می دهد که ۶۶ هزار غیرنظامی توسط نیروهای عراقی کشته و زندانیان شکنجه شده اند.

در صورت استرداد و محاکمه آسانژ در ایالات متحده، او با ۱۸ عنوان اتهامی مختلف مرتبط با «جاسوسی» و «افشای اسناد محرمانه» مواجه است و ممکن است به ۱۷۵ سال زندان محکوم شود.

وکلای او می‌گویند که نامبرده از لحاظ سلامت روانی مشکلاتی دارد و اگر به ایالات متحده منتقل شود، خطر آن وجود دارد که خودکشی کند.

استلا آسانژ می گوید در صورت شکست پرونده همسرش در دادگاه لندن، از دادگاه حقوق بشر اروپا خواهد خواست که حکم استرداد جولیان آسانژ را متوقف کند. او هشدار داد که در صورت انتقال همسرش به ایالات متحده، جان او در خطر خواهد بود.

این درحالیست که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی، با فشارهای مداوم برای کنار گذاشتن کیفرخواست ۱۸ اتهامی آسانژ در دادگاه فدرال ویرجینیا، که در دوران دونالد ترامپ مطرح شد، مواجه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید