جزئیات طرح آتش‌بس پیشنهادی به حماس منتشر شد

کدخبر: ۶۳۹۶۶۴
اقتصادنیوز: شبکه المیادین لبنان به نقل از منابع ارشد مقاومت فلسطین، جزئیاتی از طرح آتش‌بس پیشنهادی ارائه شده به جنبش حماس را منتشر کرد.
جزئیات طرح آتش‌بس پیشنهادی به حماس منتشر شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، منابع ارشد مقاومت فلسطین جزئیات طرح پیشنهادی میانجیگران برای آتش بس در غزه را که به حماس ارائه شده است و موضع جنبش در قبال آن را اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، طرح پیشنهادی میانجی‌ها شامل سه مرحله و هر مرحله ۴۲ روز است.

این منابع افزودند: مرحله اول شامل بازگشت تدریجی غیرنظامیان به شمال نوار غزه بدون مشخص کردن تعداد آنها است، اگرچه پیشنهاد قبلی شامل بازگشت روزانه ۲ هزار آواره بود.

بر اساس این طرح، مرحله اول، شامل اسکان موقت آوارگان در شمال غزه با نظارت سازمان ملل متحد و همچنین شامل ارسال روزانه ۵۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به این مناطق است.

منابع فلسطینی افزودند: در مرحله اول، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و نانوایی‌ها برای استفاده مجدد آماده و بازسازی زیرساخت‌ها آغاز می‌شود و این زیرساخت شامل جاده، آب، برق، فاضلاب و شبکه‌های ارتباطی و همچنین ورود تجهیزات برای آواربرداری است.

خبر مرتبط
بغض رهبر انقلاب هنگام یادکردن از شهدای حمله اسرائیل به کنسولگری ایران+ فیلم

اقتصادنیوز: رهبر انقلاب همزمان با یادآوری به شهادت رسیدن سرداران ایرانی در کنسولگری ایران در دمشق، متاثر شدند.

بر اساس این گزارش، حماس به موضوع بازگشت تدریجی آوارگان به شمال غزه معترض است و مخالف آن است.

خبر مرتبط
حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صدای اعتراض 121 کشور را در آورد

اقتصادنیوز: نمایندگان ۱۲۱ کشور عضو جنبش عدم تعهد در نیویورک حمله رژیم صهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در دمشق را شدیداً محکوم کردند.

همچنین پیشنهاد میانجی‌ها، شامل استقرار نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی در خارج از مناطق پرجمعیت است که رژیم صهیونیستی آن را مشخص می‌کند.

به گفته این منابع، حماس مخالف این بخش از پیشنهاد است و معتقد است که اصطلاح «خارج از مناطق پرجمعیت» به رژیم صهیونیستی حق کنترل این مناطق و تشکیل منطقه حائل را می‌دهد.

در عین حال منابع مذکور به المیادین گفتند که حماس با حضور نیرو‌های اسرائیلی در مرز‌ها موافقت می‌کند، مشروط بر اینکه آنها بعداً به طور کامل به خارج از مرز‌های غزه بروند.

در طرح پیشنهادی، رژیم صهیونیستی با گشایش خیابان‌های الرشید و صلاح الدین در غزه موافقت می‌کند مشروط بر اینکه نیرو‌های اسرائیلی در فاصله ۵۰۰ متری این دو خیابان مستقر شوند.

بنابر این گزارش، حماس این پیشنهاد میدانی را رد کرده و برای مرحله نخست، خواستار عقب نشینی نیرو‌های صهیونیستی از صلاح الدین و الرشید و استقرار در تقاطع «نتزاریم» است. حماس تاکید کرده است که این روند در نهایت باید به عقب نشینی کامل نیرو‌ها به خارج از مرز‌ها منجر شود.

مرحله اول طرح پیشنهادی به حماس شامل آزادی ۴۰ اسیر اسرائیلی از جمله زنان، کودکان و سالمندان در ازای آزادی ۹۰۰ اسیر فلسطینی از جمله یکصد نفر که به حبس ابد محکوم شده‌اند، است.

این منابع به المیادین گفتند که ۲ مشکل در مورد موضوع اسرا وجود دارد که باید حل شود، نخست اینکه رژیم صهیونیستی خواستار آزادی ۴۰ اسیر شده است و اگر تعداد کودکان، زنان و سالمندان نزد طرف فلسطینی در غزه کافی نبود، اسرای مرد باید آزاد شوند و این موضوع از سوی حماس رد شده و مشکل دوم به این موضوع باز می‌گردد که رژیم صهیونیستی می‌تواند هریک از اسرای فلسطینی محکوم به حبس ابد را که بخواهد آزاد کند و این مورد از سوی حماس رد شده است.

بر اساس این گزارش، مفاد مرحله دوم طرح پیشنهادی شامل توافق دو طرف برای آزادی تمامی اسرای اسرائیلی و بازگشت به آنچه که در این پیشنهاد «آرامش پایدار» نامیده شده، است.

این منابع گفتند که حماس معتقد است، اصطلاح «آرامش پایدار» مبهم و نامشخص است و تاکید می‌کند که در این بخش موضوع آتش بس یا عقب نشینی کامل گنجانده نشده است.

در ادامه گزارش المیادین آمده است: در مرحله دوم طرح پیشنهادی به حماس، اشاره‌ای به تعداد اسرای فلسطینی که آزاد می‌شوند، نشده است.

این منابع همچنین گفتند که مرحله سوم طرح پیشنهادی شامل تبادل اجساد کشته شدگان اسرائیلی و شهدای فلسطینی است.

در پایان این گزارش آمده است: مصر، قطر و آمریکا ضامن اجرای این طرح در صورت اجرا هستند.

گفتنی است که گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید