مخالفت علنی آمریکا با دیوان بین‌المللی/ کنگره میزبان نتانیاهو می‌شود

کدخبر: ۶۴۸۹۲۴
اقتصادنیوز: با وجود احتمال صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکا می‌رود.
مخالفت علنی آمریکا با دیوان بین‌المللی/ کنگره میزبان نتانیاهو می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، با وجود احتمال صدور حکم بازداشت «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سوی دیوان لاهه، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده است که به زودی در جلسه کنگره میزبان نخست وزیر اسرائیل خواهیم بود. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که میزبانی از نخست وزیر اسرائیل در نشست مشترک کنگره صورت خواهد گرفت. نشست مشترک کنگره به معنای نشست مشترک اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا خواهد بود و یکی از بالاترین سطوح استقبال از رهبران خارجی در آمریکا به شمار می‌رود.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین افزوده است که ۷ کمیته مجلس و کنگره، مشغول تحقیق در مورد دانشگاه‌هایی هستند که یهودی‌ستیزی در آن‌ها مشاهده شده است. احتمالاً منظور رئیس مجلس نمایندگان به دانشگاه‌های آمریکاست که در آن‌ها اعتراضات حمایت از فلسطین برگزار شده است.

میزبانی کنگره آمریکا از نتانیاهو در حالی صورت می‌گیرد که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا هم به حکم احتمالی دیوان لاهه برای بازداشت نتانیاهو واکنش نشان داده و تاکید کرده است که آمریکا صلاحیت این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد.

«جو بایدن»، در کنفرانس خبری با همتای کنیایی خود، «ویلیام روتو» در کاخ سفید ادعا کرد: «ما موضع خود را در مورد دیوان کیفری بین المللی روشن کرده‌ایم. خیلی ساده است، ما صلاحیت آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

بایدن همچنین مدعی شد که به اعتقاد ما بین آنچه اسرائیل انجام داد و کاری که حماس کرده هیچ شباهتی وجود ندارد.

برخلاف آمریکا، برخی دولت‌های اروپایی از جمله آلمان از پذیرش حکم دیوان لاهه علیه رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند و برهمین اساس نیز مقامات صهیونیستی از موضع‌گیری دولت آلمان درباره صدور حکم بازداشت نتانیاهو به شدت دلگیر و عصبانی شده‌اند.

پس از گذشت دو روز از درخواست حکم بازداشت نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سوی دادستان دیوان لاهه، آلمان اعلام کرده است که در صورت تأیید درخواست دادستان به قانون پایبند است و حکم این دادگاه را اجرا خواهد کرد. حال این موضع گیری دولت آلمان با خشم تل آویو همراه شده است.

در واکنش به موضع دولت آلمان در قبال بازداشت نتانیاهو، «ران پروسور»، سفیر اسرائیل در آلمان در پستی در ایکس با انتقاد ازرویکر دولت آلمان نوشت: «این ظالمانه است!، اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، اگر به محض دفاع از خود دست‌های ما بسته شود، اعتبار و موقعیت خود را از دست خواهیم داد.»

استفان هیبشتایت، سخنگوی حکومت فدرال آلمان روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا آلمان حکم دادگاه بین‌المللی کیفری را اجرا خواهد کرد، گفت: «بدون شک، ما تابع قانون هستیم.»

او افزود: «آلمان اصولاً حامی دادگاه بین‌المللی کیفری است و بر این موضع خود باقی خواهد ماند.»

این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که تل آویو روز گذشته از متحدان غربی‌اش خواسته بود که در برابر تصمیم دادگاه لاهه بیایستند. اما، سخنگوی حکومت آلمان در کنفرانس خبری از پاسخ صریح به درخواست این رژیم خودداری کرد.

گفتنی است که پیشتر کریم‌خان، دادستان ارشد دادگاه بین‌المللی کیفری، نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را متهم به ارتکاب نسل کشی در نوار غزه و استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی علیه غیرنظامیان در غزه کرده است.

روز گذشته نیز، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع سیاسی اسرائیلی تاکید کرد که برآوردهای این رژیم حاکی از آن است که احتمالاً دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه دستور توقف کامل جنگ یا توقف حمله به رفح را صادر کند. منبع مذکور اشاره کرد که ما نه از نظر سیاسی و نه نظامی قصد پذیرش تصمیم احتمالی دادگاه لاهه را نداریم.

به گفته این منبع، اسرائیلی‌ها در حال مذاکراتی مخفیانه با آمریکایی‌ها هستند و انتظار دارند که واشنگتن از حق وتو علیه تصمیم دادگاه لاهه استفاده کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی