شاخص دلار تا کجا می‌تواند پیش‌رود؟

طلا به قعر دره 90 روزه رفت/ واکنش طلا به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا

کدخبر: ۳۶۳۱۹۶
رکود نزولی طلا در این هفته سرمایه‌گذاران را مجبور به پرسیدن این پرسش کرد که آیا کاهش اخیر طلا استراحتی کوتاه مدت است یا قرار است طلا با افت شدیدتری روبرو شود؟
طلا به قعر دره 90 روزه رفت/ واکنش طلا به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا

 به گزارش اقتصاد‌نیوز، قیمت طلا با سقوط بسیار چشمگیر روز چهارشنبه به نزدیکی نیمه اول کانال 1800 رسید. در سه روز گذشته، کاهش 90 دلاری قیمت، طلا را که در آغار هفته 1950 دلار بود به 1860 دلار کشانده است. با وجود سه روز سقوط، کاهش 40 دلاری روز چهارشنبه شدتی محسوس‌تر به خود گرفته است. تحلیل‌های‌فنی برای ساعت آینده قویاً توصیه به فروش دارند.

نمودار طلا

محرک‌های کمک مالی بی سابقه در سراسر جهان، نرخهای بهره منفی و تضعیف دلار ، طلا را به بالاترین رکورد تاریخی خود، یعنی 2075 دلار در هر اونس رساند. به گزارش بلومبرگ، در حالی که برخی از بانک‌ها، از جمله گلدمن سَکس و بنک آو امریکا حتی قیمتهای بالاتری را پیش‌بینی می‌کنند‌، دلار در حال ترقی، برخی از سودهای طلا را ربود. ولی آیا اتفاقات سه روز گذشته که مجموعاً 100دلار به قیمت طلا خسارت وارد کرد، صرفاً یک عقب گرد موقت برای این فلز گرانبها است؟ یا نشان از چشم‌اندازی تاریک دارد؟

فرمانروایی دلار

همانطور که در روز‌های اخیر بسیار بحث شده، عامل اصلی سقوط طلا در حال حاضر دلار است. در شرایطی که فدرال رزرو از نرخ بهره نزدیک به صفر برای مدت طولانی خبر داد، در این هفته پول ایالات متحده تقویت شد. نفس تازه دلار خود با از بین رفته امیدهای محرک‌های بیشتر مالی در ایالات متحده چاق شد. کارستن فریتش ، تحلیلگر کامرزبنک،می گوید: دلار درحال حاضر طلا را در چنگ خود دارد البته با توجه به سیاست انبساطی فدرال رزرو برای سال‌های آینده، «امید زیادی به دوام قدرت تازه یافته دلارنیست». جدول زیر روند معارض شاخص دلار و اونس طلا را ترسیم می‌کند.

اونس طلا

انتخابات ناپایدار کننده

اما از طرفی دیگر خبر خوب برای طلا میتواند انتخابات 2020 آمریکا باشد که قرار است 40 روز دیگر برگزار شود. در 20 سال گذشته، طلا تمایل دارد که در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ابتدا حرکت افزایشی و سپس، بعد از انتخابات ریزش کند. البته همانطور که در جدول زیر مشهود است حرکت افزایشی آن محسوس‌تر است. به گزارش بلومبرگ انتخابات نوامبر به طور بالقوه پر تنش‌ترین انتخابات در دهه‌های گذشته به‌نظر می‌رسد که باعث ایجاد نوسان در بازارهای مختلف جهانی از جمله طلا می‌شود.

طلا و انتخابات

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید