بورس منفی شد، دلار دو برابر سکه رشد کرد

نوسان گیران دلار به خط قرمز بازارساز رسیدند؟ +جدول ونمودار

کدخبر: ۳۶۳۴۶۲
اقتصادنیوز: کدام قیمت دلار برای بازارساز ارزی، خط قرمز محسوب می شود؟ معامله گران ارزی در پاسخ به این سوال به سه دسته مختلف تقسیم می شوند.
نوسان گیران دلار به خط قرمز بازارساز رسیدند؟ +جدول ونمودار

به گزارش اقتصادنیوز  به باور برخی معامله گران، بازارساز دلار بالای 30 هزار تومان را به رسمیت نخواهد شناخت و با افزایش شدید عرضه ارز سعی خواهد کرد که مانع از ورود دلار به دهه چهارم قیمتی شود. با توجه به اینکه دلار روز پنج شنبه به آستانه کانال 29 هزار تومانی رسیده بود، باید از نگاه زاویه دید این گروه، انتظار افزایش عرضه ارز در هفته جاری را داشت.

دسته دوم معامله گران معتقدند، خط قرمز قیمت دلار برای بازارساز کانال 28 هزار تومانی بوده است. آن ها برای تایید دیدگاه خود از رفتار و گفتار بازارساز دو شاهد را معرفی می کنند. اول اینکه، صرافی های بانکی برخلاف دفعات گذشته، روز پنج شنبه همسو با قیمت دلار در بازار آزاد حرکت نکردند  و قیمت این صرافی ها پشت سد 28 هزار تومانی باقی ماند، حال آنکه این ارز در بازار آزاد در حوالی 28 هزار و 800 تومان نوسان می کرد. دومین شاهد این گروه، اخطار بانک مرکزی در قالب یک بخشنامه بود که عنوان می کرد«هرگونه اعلام قیمت‌های نامتعارف و خارج از رویه ابلاغی، ایجاد جو روانی نامطلوب و التهاب در بازار ارز، جرم محسوب می‌شود». از آن جایی که این بخشنامه در روزی منتشر شد که معامله گران غیررسمی، دلار را در کانال 28 هزار تومان معامله می کردند، از نگاه گروهی از فعالان چنین معنایی از آن استنباط شد که بازار آزاد به خطر قرمز بازارساز رسیده است.

گروه سوم، اعتقاد دارند که خط قرمز بازارساز کانال 26 هزار تومانی بوده است؛ از نگاه این گروه با توجه به شکست این نقطه، بازارساز دیگر دست بالا را در معاملات ندارد که بتواند با عرضه سنگین خود سقف های قیمتی را برای بازار تعیین کند. البته بارها در سال های اخیر در زمان هایی که قیمت دچار شوک افزایشی می شود، چنین صداهایی از سوی برخی معامله گران به گوش رسید، ولی در همان مقاطع زمانی، به یکباره بازارساز با عرضه ارز، قیمت ها را پایین برد.

بازارساز در هفته جاری تعیین می‌کند، آیا خط قرمز قیمتی برای او وجود دارد، در غیر اینصورت، نوسان گیران با امید بیشتری خریدهای خود را ممکن است ادامه دهند.

دلار صدرنشین بازدهی هفتگی شد

در اواخر روز پنج شنبه، معامله گران، دلار را در محدوده 28 هزار و 750 تومان خرید و فروش کردند. این سطح قیمتی نزدیک به 7 درصد بیشتر از انتهای هفته گذشته بود. سکه امامی در هفته ای که گذشت، رشد بسیار کمتر 4.3درصدی را به ثبت رساند و در نزدیکی کانال 13 میلیون و 300 هزار تومان به کار خود پایان داد. سکه از روز یک شنبه تا پنج شنبه عمدتا در دامنه 13 میلیون و 100 تا 13 میلیون و 300 هزار تومان زندانی بود و نسبت به دلار، تغییرات محدودتری را تجربه کرد. یکی از مهم ترین عواملی که سد راه سکه برای افزایش بیشتر شد، روند بهای طلا در بازارهای جهانی بود. ریزش قیمت طلا به زیر هزار و 900 دلار و حتی پایین رفتن تا سطح هزار و 850 دلاری باعث افزایش احتیاط در بازار سکه شد. بدترین بازدهی در میان بازارها هم در هفته گذشته به بازار سهام تعلق گرفت که شاخص کل آن بیش از 5 درصد از ارزش خود را از دست داد.

  • بازدهی دلار هفته اول مهر
  • بازدهی هفته
  • بازدهی هفتهاول مهر سکه
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید