گزارش نیمروز بازار‌های جهانی؛ + نمودار

سقوط طلا و نفت خام در آستانه انتخابات آمریکا

کدخبر: ۳۷۰۰۷۷
در نیمروز پنج شنبه قیمت هر اونس طلا با نزدیک به 0.5 درصد سقوط به نیمه اول کانال 1800 نزدیک شد. قیمت نفت خام نیز که در این هفته نزولی بود، امروز 5 درصد کاهش یافت و به نیمه کانال 30 دلار رسید.
سقوط طلا و نفت خام در آستانه انتخابات آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، در نیمروز پنج شنبه قیمت اونس طلا با 10 دلار کاهش به 1967 دلار رسید. این قیمت لحظه‌ای اونس طلا، پایین‌ترین قیمت آن در بیش از یک ماه گذشته است.  قیمت نفت در روز پنجشنبه نزدیک به  5درصد کاهش یافت و به کمترین میزان خود در پنج‌ ماه گذشته رسید. قیمت نفت خام در نیمروز  35.5 دلار است.  کاهش قیمت این هفته نفت خام نتیجه اخبار محدودیت ‌های جدید اروپا به  سبب موج‌ جدید شیوع ویروس کرونا است. 

نمودار طلا

فشار تولید ناخالص داخلی و انتخابات آمریکا بر قیمت طلا

ساعاتی پیش در روز پنجشنبه ، وزارت بازرگانی آمریکا گفت که برآورد‌های  تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات متحده رشد 33.1 درصدی را تجربه کرد، در حالی که فصل گذشته رشد منفی 31.4 درصدی گزارش شده  بود. این درحالی بود که تحلیل‌گران انتظار بهبود و رشد 32 درصدی را داشتند. به هر حال این خبر برای اقتصاد آمریکا به کاهش قیمت طلا کمک کرد. اما به‌ نظر می‌رسد دلیل اصلی کاهش قیمت روند فروش طلا قبل از انتخابات آمریکا است.تحلیل‌گران می‌گویند، قیمت طلا در روز‌های منتهی به انتخابات آمریکا دچار سقوط می‌شود، زیرا  برخی سرمایه‌گذاران در آخرین روز‌های انتخابات از بازار کالا و سهام‌ بیرون می‌آیند و به سمت نگه‌داشتن پول نقد می‌روند. 

کاهش 28 درصدی تولید نفت اوپک

با گسترش موج کرونا در سراسر اروپا فرانسه از روز جمعه مردم را ملزم به ماندن در خانه خواهد کرد در حالیکه آلمان این اقدام را از روز 2 نوامبر کلید زده و حداقل تا آخر ماه ادامه خواهد داشت. استفان اینس استراتژیست ارشد بازار جهانی AXi در همین رابطه اذعان داشت :همگام با شروع محدودیت های اجتماعی در سراسر دنیا تقاضا وضعیت نگران کننده ای به خود گرفته است، در نتیجه چشم انداز کوتاه مدت نفت خام را به وضعیت بدی خواهد کشاند.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) و متحدان این سازمان روند نزولی تقاضا در حوزه نفت را نزدیک می دانند.بر این اساس سازمان اوپک و متحدان این سازمان  در نظر دارند تا تولیدات خود را به مرور کم کرده و از مرز 7.7 میلیون بشکه در روز  به 5.7 میلیون بشکه در روز برسانند.

در همین راستا بانک کامرز اعلام کرد «تولید نفت خام از ژانویه به بعد بعید به نظر میرسد. از سوی دیگر با توجه به تقاضایی که نفت خام در آینده خواهد داشت اوپک و متحدانش مجبور خواهند بود تا تولید نفت خام را به میزان بیشتری کاهش دهند.» این درحالی است که قرار است سازمان اوپک و متحدان آن در روز 30 نوامبر و یکم دسامبر برای تعیین خطی مشی تولیدشان جلسه ای را بر گزار کنند.

نمودار نفت

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید