طلا دربازارهای ایران نزدیک به 10 درصد افت کرد

ریزش سکه در اولین هفته آبان+ نمودار وجدول

کدخبر: ۳۷۰۲۴۸
اقتصادنیوز: در اولین هفته آبان‌ماه، بازار سکه و ارز مسیر نزولی روزهای اخیر را ادامه دادند و به سطوح قیمتی پایین‌تری رسیدند.
ریزش سکه در اولین هفته آبان+ نمودار وجدول

به گزارش اقتصادنیوز سکه بیش از یک میلیون و 500 هزار تومان طی 5 روز کاری ارزان شد و کانال 15 و 14 میلیون تومانی را از دست داد. با وجود این، فلز گران بهای داخلی در آخرین روز هفته در برابر ریزش بیشتر مقاومت کرد و با 100 هزار تومان افزایش در محدوده 13 میلیون و 530 هزار تومان به کار خود پایان داد.

 یکی از دلایلی که به افزایش ارزش سکه کمک کرد، برگشت دلار به کانال 28 هزار تومانی بود. روز پنج شنبه اسکناس آمریکایی 150 تومان رشد کرد و به بهای 28 هزار و 50 تومان رسید. البته این افزایش هم مانعی در برابر افت حدودا 6 درصدی دلار در هفته گذشته نبود و تنها کمک کرد که کمی انتظارات کاهشی معامله گران برای شروع هفته جاری کمتر شود.

 تحلیل گران فنی اعتقاد دارند، دلار در صورتی که محدوده 27 هزار و 800 تومانی را از دست دهد، موج جدیدی از ریزش قیمت آغاز خواهد شد. با این حال، برخی از فعالان عنوان می کنند تا زمانی که نتایج اولیه از انتخابات آمریکا منتشر نشود، کمتر معامله‌گری حاضر به فروش یا خرید ارز خواهد بود. از نگاه گروه دوم بازار ارز در سه روز ابتدایی هفته در دامنه 27 هزار و 800 تا 28 هزار و 800 تومان نوسانات رفت و برگشتی خواهد داشت و از حجم معاملات نقدی نیز کاسته خواهد شد. در واقع این گروه بیشتر تاکید دارند که در سه روز ابتدایی هفته جو احتیاط بر بازار حاکم خواهد بود و از روز چهارشنبه، معامله گران با توجه به برنده انتخابات آمریکا، موقعیت خرید یا فروش خود را با قدرت بیشتری تعیین خواهند کرد. به نظر می رسد این دسته انتظارات نوسانات سنگینی را برای روزهای چهارشنبه و پنج شنبه دارند.

در مورد سرنوشت بازار سکه در هفته جاری نظرات متفاوتی وجود دارد.  برخی از معامله گران معتقدند بازار در ابتدای هفته به احتمال زیاد تلاش خواهد کرد به کانال 14 مییلون تومانی بازگردد، ولی از آن جایی که تقاضا جسارت زیادی برای ورود به بازار ندارد، به احتمال زیاد سکه بازان در این امر ناکام خواهند شد و قیمت در کانال 13 میلیونی باقی خواهد ماند. این در حالی است که عده ای باور دارند، ریزش طلای جهانی باعث افت بیشتر سکه در مقایسه با دلار شد؛ از نگاه این گروه بازگشت اونس طلا به نرخ های بالاتر در پایان روز جمعه می تواند انگیزه سکه برای رشد را بالاتر ببرد و به همین واسطه سکه بتواند بخشی از ارزش  از دست رفته خود را بازیابد. گرم طلای 18 عیار و شاخص کل بورس دو متغیر دیگری بودند که در هفته ای که گذشت، افت های بالایی را پس از سکه به ثبت رساندند.

  • نمودار بازدهی هفته اول آبان ماه 99
  • نمودار ببهای دلار هفته اول آبان ماه 99
  • نمودار ببهای سکه هفته اول آبان ماه 99
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید