گزارش پایان روز بازار‌های جهانی + نمودار

قیمت طلا به قعر 4 ماهه رسید

کدخبر: ۳۷۵۰۱۴
قیمت هر اونس طلا در اولین روز هفته در بازار‌های جهانی، معادل 1.7 درصد کاهش داشت و به پایین‌ترین سطح در راند نزولی از قله 2000 دلار، رسید. دلیل این سقوط اما کمی با هفته‌های پیش متفاوت است.
قیمت طلا به قعر 4 ماهه رسید

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت پایانی اونس طلا در  اولین روز هفته (در بازارهای جهانی) 33 دلار نسبت قیمت آغازین کاهش داشت. قیمت اونس فلز زرین با این کاهش قیمت بر روی 1837 دلار بسته شد. این قیمت به معنای شکست و سقوط از کف‌های حمایتی 1850 و 1840 دلار بود. کف‌های حمایتی که بعد از صعود قیمت اونس به 2000 دلار، همواره پایدار مانده بودند. قیمت لحظه‌ای اونس طلا با رسیدن به 1831 دلار به پایین‌ترین قیمت خود در 4 ماه و 4 روز گذشته رسید، بازه ای که طلا در مسیر صعود به کانال 1900 دلار و سپس قله 2000 دلار بود.

نمودار طلا

مانند دو هفته گذشته، سقوط این هفته بازار طلا در روز دوشنبه رخ داد. همچنین مانند دو هفته گذشته، اخبار واکسن کرونا مجدداً در دوشنبه منتشر شد.  اما برخلاف دو هفته گذشته نمی‌توان با قاطعیت گفت که دلیل سقوط، اخبار واکسن کرونا بوده است. در حالی که ممکن است گفته شود که سومین واکسن کرونا سرمایه‌گذاران را به بهبود اقتصادی خوش‌بین‌تر و نسبت به آینده طلا بدبین‌تر کرد، اما در نهایت کاهی که کمر شتر را شکست، انتشار آمار شاخص مدیران خرید آمریکا بود که بهتر از انتظارات پیش رفت.

محرک‌های بازار طلا اقتصادی شدند

شاخص مدیران خرید آمریکا (PMI) که در ایران تحت عنوان شامخ نیز شناخته می‌شود، شاخصی است که در بازار طلا کمتر به آن توجه می‌شود و در چند ماه گذشته تاثیر چشم‌گیری بر این بازار نگذاشته است.

 به گفته سایت اینوستینگ این شاخص که توسط Markit Economics منتشر می شود، آماری را  بر اساس نظرسنجی از بیش از 400 مدیر در شرکت‌های بخش خصوصی ارائه می‌دهد. سطح شاخص هنگامی که بر روی 50 قرار دارد به آن معنی است که هیچ تغییری را نسبت به ماه قبل نشان نمی‌دهد. سطح بالای 50 نشان دهنده بهبود و زیر 50 نشانگر وخامت است. قرائت قوی‌تر از پیش‌بینی عموماً برای دلار حمایتی (صعودی) است و برای طلا نزولی و بالعکس.


>>>> بیشتر بخوانید
رویداد‌های مهم تقویم اقتصادی هفته + جدو


آمار ماه نوامبر این شاخص در ساعت 18:15 منتشر شد و همزمان قیمت طلا را تا ساعت 19:40 دقیقه کاهش داد. این شاخص که ماه قبل 55 واحد بود، در این ماه میلادی به 57.7 رسید؛ درحالی که انتظار می‌رفت تنها به 56.9  واحد برسد. این عملکرد قوی‌تر از پیش‌بینی، منجر به ضربه‌ای مهلک به بازار طلا شد.

با این اتفاق به نظر می‌رسد اکنون توجه سرمایه گذاران پس از قال مقال انتخابات، بسته محرک‌های مالی و واکسن، مجدداً به آمار و ارقام اقتصادی جلب شده است. اتفاقی که هفته گذشته تا حدود کمتری قابل مشاهده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید