پیش بینی قیمت طلا در دو نظرسنجی + نمودار

سرزمینِ موعود طلا، خیال یا واقعیت؟

کدخبر: ۳۷۵۹۶۰
جمعه، در آخرین روز بازار‌های جهانی، طلا برای دومین بار در هفته و سومین بار در ماه سقوط کرد. این سقوط بسیاری را نسبت به این فلز زرین و سرزمین موعود آن بر فراز 2000 دلار، ناامید کرده است.
سرزمینِ موعود طلا، خیال یا واقعیت؟

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت هر اونس طلا با سقوط روز جمعه، در این هفته مجموعاً  4.5 درصد افت قیمت داشت. این سقوط سبب شد که کف 1800 دلار بازار شکسته شود. در سه هفته گذشته، طلا در نتیجه امیدواری به گذر از کرونا و بهبود اقتصادی هرچه سریع‌تر با گزارش‌های اثربخشی واکسن کرونا، 8.5 درصد کاهش قیمت داشته است.

اما نظر تحلیل‌گران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران خرده‌فروش در باره آینده طلا چیست؟ آیا آن‌ها طبق روال چندین ماهه، همچنان طلا را صعودی می‌بینند؟

نمودار طلا

‌وال‌استریت نزولی، مین‌استریت مردد

نظرسنجی هفتگی طلای کیتکو نشان می‌دهد که اکثر کارشناسان وال‌استریت روند هفته آینده طلا را نزولی می‌بینند. همچنین خوش‌بینی در میان سرمایه‌گذاران مین‌استریت یا خرده‌فروش که هفته پیش به پایین‌ترین سطح چند ساله سقوط کرده بود، این هفته نیز زیر 50 درصد باقی مانده است.

 این هفته 15 تحلیل‌گر در نظرسنجی کیتکو شرکت کردند. در مجموع شش رای دهنده - 40 درصد - امید به افزایش قیمت طلا در هفته آینده داشتند، هشت تحلیلگر - 53 درصد - باور داشتند که قیمت طلا کاهش می‌یابد و یک تحلیل‌گر - 7 درصد - نسبت به طلا بی‌طرف بود.

در نظرسنجی عمومی، در مجموع 1270 رأی آنلاین داده شد. در میان این افراد، 585 رأی دهنده - 48 درصد - اظهار کردند که در  این هفته طلا  صعود می‌کند. 424 نفر دیگر - 33 درصد - گفتند که نظر آنها بر روی طلا نزولی است، در حالی که 261 رای دهنده، یا - 21 درصد - بی طرف یا خنثی بودند.

نظرسنجی طلا

فرار یا فرصت؛ امید در مقابل واقعیت؟

در کنار افزایش خوش‌بینی عمومی یادشده در میان سرمایه‌گذاران به دلیل اخبار واکسن، برخی از تحلیلگران گفته‌اند که به دلیل عوامل فصلی نظرشان راجع به طلا منفی است. زیرا از نظر تاریخی، بازار طلا از اواخر نوامبر (ماه کنونی) تا اواخر ماه دسامبر (ماه آینده) آسیب‌پذیر است و در نزدیکی سال نو میلادی و ماه ژانویه (دی ماه) افزایش می‌یابد.

اگرچه احساسات به طور کلی نزولی است، اما برخی از تحلیلگران فروش فعلی را یک فرصت خرید می دانند. اوله هانسن، رئیس استراتژی کالای بانک ساکسو، می گوید که نگاهش در کوتاه مدت نسبت به طلا صعودی است. وی اظهار کرد که دلیل اساسی برای فروش طلا وجود ندارد، زیرا دلار آمریکا و اوراق قرضه دولتی کاهش یافته (نمودار) و کاهش ارزش هر دو  پشتیبان قوی برای بازار طلا هست و خواهد بود.

هانسن می‌گوید: در هفته‌های گذشته ما تغییر چشمگیری در احساس سرمایه‌گذاران بر اساس امید و نه واقعیت، «فقط امید»، مشاهده کرده‌ایم. اما اگر علاقه‌مندید در طلا 1850 دلاری سرمایه‌گذاری کنید، پس باید نسبت به طلا 1750 دلاری هم به همان اندازه علاقه‌مند باشید. زیرا دلایل اساسی خرید طلا از بین نرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید