رویداد‌های مهم تقویم اقتصادی + جدول

دوئت محصورکننده طلا/ خطر ریزش قیمت اونس

کدخبر: ۳۷۶۱۹۲
در سه هفته گذشته بازار‌های جهانی محصور گزارش‌های متعدد واکسن کرونا بوده‌اند. حاصل این اخبار تغییرات عمده در روند بازار‌های بوده است. اما آیا این هفته داده‌های اقتصادی، بخصوص نرخ بیکاری آمریکا به اهمیت قبلی خود باز خواهد یا خیر؟ آیا طلا از مهلکه ریزش بیشتر نجات می یابد؟
دوئت محصورکننده طلا/ خطر ریزش قیمت اونس

به گزارش اقتصادنیوز، بازارهای جهانی هفته گذشته ترکیب کلی دو هفته قبل را حفظ کرد؛ قیمت طلا و نقره با وجود افت ارزش شاخص دلار، کاهش یافتند و در مقابل نفت خام و شاخص‌های سهام افزایشی بودند. از آغاز کار بازار‌های جهانی روز دوشنبه 3 آذر، هر بشکه نفت خام آمریکا با 7.3 درصد افزایش به بالاترین قیمت خود در نزدیک به 9 ماه گذشته رسید و هر اونس طلا با 2.5 درصد کاهش به پایین قیمت خود در 5 ماه گذشته. همچنین، اتفاق جالب توجه هفته‌های گذشته همسو شدن روند نزولی طلا و شاخص دلار بود. شاخص دلار همگام با طلا در هفته گذشته 0.66 درصد و در ماه گذشته 1.5 درصد کاهش یافته است. 

بازدهی بازار

اتفاق جالب توجه دیگر، بازگشت نسبی توجه سرمایه‌گذاران به آمار و ارقام جدید اقتصادی بود. اگرچه انتظار می‌رود اخبار جدید احتمالی واکسن همچنان چیرگی خود را بر بازار‌های جهانی حفظ کند. این هفته انتظار می‌رود با توجه به شوک وارد شده و وزن آمار اقتصادی، بازار نوسانات بیشتری  در واکنش به این داده‌ها داشته باشند. 

داده‌های مهم هفته جاری؛ کامبک اهمیت نرخ بیکاری؟

مهم‌ترین آمار اقتصادی این هفته، مجمو‌عه داده‌های اشتغال ماه نوامبر ایالات متحده است، که مهمترین بخش آن؛ نرخ بیکاری، قرار است جمعه در ساعت 5 بعد از ظهر منتشر شود.

نرخ بیکاری آمریکا در ماه‌های گذشته عملکردی بسیار بهتر از انتظاری داشته است. گرچه دو ماه گذشته این آمار به دلیل بحث محرک‌های مالی و انتخابات آمریکا توسط سرمایه‌گذاران نادیده گرفته شده است، تحلیل‌گران انتظار دارند این هفته اهمیت این داده به بازار بازگردد. آمار پیشین نرخ بیکاری آمریکا 6.9 درصد بوده و پیش‌بینی می‌شود این ماه به 6.8 درصد برسد. در چند ماه اخیر آمار اعلام شده ماه‌‌های گذشته همواره کمتر از ارقام تخمینی بوده اند.  

تقویم اقتصادی

بازار طلا  نسبت به عدم تطابق ارقام نهایی و پیش‌بینی‌ها بسیار حساس است. سابقاً بهبود بیش از انتظار این آمار سبب شده بود که قیمت طلا 1 تا 2 درصد کاهش یابد. اگر آمار ماه نوامبر نیز پایین‌تر از تخمین‌ها باشد، امکان دارد طلا واکنشی نزولی دیگری نیز نشان دهد. در نهایت، این هفته، علاوه بر واکسن، نرخ بیکاری نیز احتمالاً خطر بزرگی برای قیمت‌ طلا باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید