دو دست انداز در بازار سکه؛

خطر خرید کدام سکه بالا است؟

کدخبر: ۳۷۶۲۱۰
بازار سکه در مقایسه با سایر بازارها معامله گران بی‌باک‌تری دارد، آن‌ها نشان داده‌اند قدرت ریسک بالایی دارند اما وقتی بازیگران بازار سکه به لاک احتیاط می‌روند یعنی فضای پیش روی، راندن در جاده شنی و پر از مه است.
خطر خرید کدام سکه بالا است؟

به گزارش اقتصاد نیوز، تا یک ماه قبل معامله گران سکه سودای قیمت طلای 2000 دلاری و دلار 40 هزارتومانی را داشتند اما در عرض یک ماه بازار از عرش به فرش رسید؛ تیر اول را شکست ترامپ زد تا آرزوی دلار 40 هزارتومانی تقریباً محال شود. تیر دوم را اوگور شاهین و اوزلم توزه چی در خیال معامله گران سکه خالی کردند. نتایج موفقیت‌آمیز کشف آنان در پیشگیری از کرونا موجب شد بازار طلا ریسک کرونا را هضم کند و قیمت در این بازار ریزشی شود.

در یک ماه گذشته قیمت طلا نزدیک به 200 دلار از ارزش خود را ازدست‌داده است. این متغیر گرچه یک نیروی مکمل در بازار سکه به‌حساب می‌آید اما در بازاری که چشم‌اندازی افزایشی برای قیمت دلار و طلا نیست بال و پری برای پرواز نیست. هر پروازی در این وضعیت جوی با احتمال سقوط بالا و زیان سنگین روبرو است.

آخرین ضربه‌ای که بازار سکه در این مدت دید تعطیلی بازارها باهدف رعایت جدی‌تر فاصله‌گذاری اجتماعی و گسست در زنجیره ابتلا کرونا بود. این تصمیم معاملات پشت خطی را تعطیل کرد و معامله گران را فعلاً از حالت فعال به تماشاچی تبدیل کرده است. برخی تصور می‌کنند در بازار باید به انتظار بازگشایی نشست و تا آن موقع کاری نکرد. برخی تأکیددارند سمت‌وسوی طلای جهانی می‌تواند مسیر بازار را تا حدودی روشن کند.

پیش‌بینی بازار سکه در روز دوشنبه

احتیاط معامله گران در بازار دیروز رکود سمت تقاضا را به‌خوبی نمایان کرد بنابراین بازار امروز به نظر جان دار نیست مگر قیمت جهانی طلا زمینه‌ساز تحرکی در بازار داخلی شود. در صورت علامت افزایشی از بازار طلا با توجه به نوسان دیروز قیمت دلار، شاید در سمت خرید بازار سکه جنب‌وجوشی ایجاد شود. ازاین‌رو معامله‌گرانی که به متغیرهای بنیادی بازار توجه دارند ترجیح می‌دهند در این روزها به‌جای قدم زدن در بازار بنشینند و تماشا کنند تا در صورت جذابیت بیشتر وارد بازار شوند.

سکه حباب (4)

از منظر تحلیل‌های فنی بازار سکه امروز با سقف مقاومتی 10 میلیون و 950 هزار تومان روبرو است، در صورت شکست و ماندن بالای این سطح شانس سکه برای بازپس‌گیری کانال 11 میلیون بالا می‌رود در غیر این صورت قیمت سکه تا سطح 10 میلیون و 600 هزار تومان در معرض کاهش قیمت قرار دارد.

قیمت سکه در روز یک‌شنبه توانست خود را از میانه کانال 10 میلیون به پشت مرز 11 میلیون تومان برساند برخی معامله گران هم کانال 10 میلیون تومان را برای خرید جذاب توصیف می‌کنند ازاین‌رو برگشت به کانال بالاتر در نگاه اول دور از انتظار نیست اما چشم‌انداز به‌شدت کاهشی بازار طلا معامله گران را دل‌نگران کرده است. به‌خصوص که روند ریزشی طلا در هفته قبل در وضعیتی رقم خورد که شاخص دلار هم نزولی بود. پیش‌ازاین بین شاخص دلار و قیمت طلا رابطه معکوس بود یعنی به‌وقت ریزش دلار، قیمت جهانی طلا افزایشی بود اما هفته گذشته این دو هم سو باهم در نمودارهای قیمتی به سمت پایین سر خوردند بنابراین امکان دارد برخی از معامله گران از فرصت امروز برای سودگیری و تنفس تا پایان تعطیلات کرونایی استفاده کنند.

ریسک خرید سکه در بازار امروز

بر مبنای قیمت جهانی طلا و قیمت‌های بسته‌شده دیروز می‌توان گفت در بازار امروز هر چه قطع کوچک‌تر است حباب بزرگ‌تر است. پرریسک ترین سطح خرید در قطع گرمی است حباب قیمت سکه گرمی گرچه در مقایسه با دیروز کم شده اما هنوز 80 درصد با قیمت ذاتی که برمبنای اونس طلا، نرخ دلار و حق الضرب است فاصله دارد. پس از سکه گرمی قیمت ربع نیز کماکان حباب بالایی دارد. البته حباب قیمت ربع‌سکه گرچه به زیر 50 درصد رسیده است اما به جهت مقداری رقم حباب از سکه گرمی بیشتر است. حباب سکه امامی کماکان در سطح 3 درصد در نوسان است اما ریسک خرید نیم در مقایسه با دیروز کمی بالاتر رفته است. گرچه به جهت درصد میزان ریسک این دو قطع تک‌رقمی است

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید