بازارساز برای مدیریت نوسانات ارزی چه میکند؟

حمله به دلار در وقت غیرمنتظره

کدخبر: ۳۸۰۰۱۲
بازار ارز از دو کانال تحت فشار است انتظارات و فروش شرکت های پتروشیمی بابت تسویه ریالی.
حمله به دلار در وقت غیرمنتظره

به گزارش اقتصادنیوز، «خسته اش کن؛ سپس او را از پا بیانداز»؛ توصیه ای که ماتادورها در مسابقات گاوبازی به دقت رعایت می کنند. برخی از تحلیل گران اعتقاد دارند، بازارساز ارزی مدت هاست چنین تاکتیکی را برای دلار به کار می برد. بازارساز در هفته های اخیر از یک سو اجازه نوسان شدید را به قیمت دلار نداده است و از سوی دیگر، فاصله قیمت صرافی های بانکی را با بازار آزاد چنان کاهش داده است که اجازه کسب سود از این فاصله برای کسی ایجاد نشود.

دلار

کاهش جذابیت در بازار دلار

کاهش نوسان و کم کردن فاصله قیمت ها موجب شده است که جذابیت بازار ارز برای بسیاری از معامله گران پایین بیاید. به باور تحلیل گران، ضربه بعدی بازارساز زمانی است که به صورت غیرمنتظره با افزایش فروش ها، موج خروج معامله گران ارزی از بازار را کلید خواهد زد. در واقع دسته ای ازمعامله گران اعتقاد دارند قیمت دلار در سال جاری یک افت سنگین را پیش رو خواهد داشت. عده ای اعتقاد دارند این اتفاق پس از تعطیلات ژانویه و قبل از ریاست جمهوری بایدن اتفاق خواهد افتاد و گروه دیگری باور دارند در ماه آخر سال با افزایش فروش ها به واسطه تسویه های ریالی شرکت های پتروشیمی، قیمت دلار افت خواهد کرد. سناریوی دیگر این است که بازارساز به صورت آرام افت قیمت ها را پی گیری کند. در صورتی که امروز درهم به زیر 7 هزار تومان برود، می توان از آغاز روند کاهشی قیمت دلار سخن گفت.

با این حال، کسانی هم در بازار هستند که به افزایش دوباره قیمت ها باور دارند. تفسیر آن ها این است که بازار در حال تثبیت کف قیمت خود است و به تدریج با خروج از فاز احتیاطی ناشی از انتخاب بایدن، به سوی نرخ های بالاتر حرکت خواهد کرد. در کنار این، این دسته باور دارند، قیمت دلار دلیل دیگری هم برای افت بیشتر ندارد و تمام خبرهای منجربه قیمت را پیش خور کرده است.

پیش بینی قیمت دلار از کانال فردایی

در معاملات فردایی قیمت فروش پایین تر از قیمت روز پنج شنبه است این روند نشان می دهد که انتظارات معامله گران در بازار دلار حداقل در شروع افزایشی نیست.

در بازار هرات نیز که برخی تحلیل گران فنی بر اساس آن پیشنهاد می دهند توجه به سوی کف است و توصیف ها حول نزول می چرخد گرچه برخی دیگر اعتقاد دارند این روند موقتی است و قیمت دلار برگشت خواهد زد.

قیمت طلایی درهم که مبنای عمل برخی معامله گران است در مقایسه با روز پنج شنبه نزول کرده است این قیمت برای امروز 7 هزار و 135 تومان تومان برآورد شده است اگر قیمت زیر این مرز بماند می تواند تا کانال 6 هزار تومان پایین بیاید.

پیش از گشایش بازار و در معاملات فردایی قیمت درهم در محدوده 7 هزار و 100 تومان معامله شده است این قیمت به معنای ارزش دلار در کانال 26 هزار تومان است اما این در بازار نقدی فاصله قیمت با این سطح حداقل 250 تومان فاصله دارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید