بازار ارز با چه خبری کار را آغاز می کند؟

زنگ خطر در بازار دلار

کدخبر: ۳۷۸۹۷۰
اخبار سیاسی امروز در بازار می‌تواند فشار نزولی ایجاد کند و قیمت را از مرز 26 هزار عقب تر ببرد. البته برخی می گویند اثر این خبر قبلا پیش خور شده است.
زنگ خطر در بازار دلار

به گزارش اقتصادنیوز،معامله گران دلار، صبح دوشنبه را باخبر موافقت رهبر انقلاب با تمدید بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز خواهند کرد؛ شماری از فعالان اعتقاددارند که این موضوع زمینه‌ساز از دست رفتن منطقه 25 هزار و 800 تومانی دلار خواهد شد. در مقابل، گروهی باور دارند، این خبر در روزهای قبل به شکل غیررسمی به بازار رسید و بازیگران ارزی، آن را در معاملات خود لحاظ کردند.

درنتیجه از نگاه آن‌ها، دیگر نمی‌تواند قیمت را به‌صورت معنادار تحت تأثیر قرار دهد. از نگاه این گروه، در حال حاضر، نگاه معامله گران بازار آزاد داخلی بیشتر به‌سوی نرخ حواله درهم و خط 7 هزارتومانی است. شکست مرز یادشده می‌تواند قیمت را تا ابتدای مرز 25 هزارتومانی پایین‌تر ببرد.

رابطهFATA   و قیمت دلار

برخی تحلیل گران اعتقاد داشتند، رفتن ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی در انتهای سال 98، یکی از عوامل زمینه‌ساز نوسانات دلار در سال جاری بود. از این زاویه دید، اگر معامله گران ارزی تصور کنند که ایران ممکن است تصمیم بگیرد که لوایح موردنظر fatf را اجرا کند، میزان فروش‌ها بازهم در بازار ارز افزایش پیدا خواهد کرد.

دلار

البته عده دیگری از تحلیل گران باور دارند، رابطه معناداری بین قیمت دلار و رفتن ایران به لیست سیاه fatf وجود نداشته است. بااین‌حال اگر ایران قرار باشد بار دیگر با عبور از تحریم‌ها، تجارت بین‌المللی را به‌صورت عادی‌تر از سر بگیرد، نیاز دارد که از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی خارج شود.

درحالی‌که معامله گران کاهشی سعی داشتند، روی خبر fatf  مانور کنند، معامله گران افزایشی در کانال‌های اطلاع‌رسانی، سعی می‌کردند روی لغو شدن میزگرد روابط اقتصادی اروپا با ایران مانور کنند؛ بازار روز دوشنبه صحنه نبرد این دو گروه خواهد بود، هرچند که درنهایت رفتار حواله درهم، اثر بنیادی‌تر بر روی انتظارات بازیگران ارزی خواهد داشت و خبرهای این‌چنینی تنها تأثیر موقت روانی بر روی روند بازار خواهند داشت.

پیش‌بینی قیمت دلار در بازار امروز

قیمت حواله درهم در بازار یکی از علامت‌های قوی به قیمت دلار است، در بازار امروز و در مقایسه باقیمت روز قبل عدد طلایی درهم 50 تومان کاهش‌یافته است. قیمت پایه درهم در بازار امروز 7 هزار و 150 تومان است که قیمت‌های زیر این سطح می‌تواند قیمت دلار را از کف‌های حمایتی مدنظر پایین‌تر آورد. برخی سطح 25 هزار و 630 تومان را کف بازار می‌دانند و به معامله گران توصیه می‌کنند باهدف احتیاط در این دامنه سیو سود کنند. سیو سود به این معنا که بخشی از سرمایه از بازار خارج شود تا سرمایه‌گذار دچار زیان نشود.

با این حساب بازار ارز برای بالا رفتن با سقف 26 هزار تومان روبرو است خصوصاً که در معاملات فردایی نیز زیر این مرز نوسان کرد و اگر سطح 25 هزار و 800 تومان از دست برود دلار ابتدا به سمت کف 25 هزار و 700 تومان و در ادامه به‌سوی 25 هزار و 630 تومان حرکت خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید