بانک مرکزی به نوسان ارز و سکه واکنش نشان داد

خط و نشان بازارساز برای قیمت دلار 1400

کدخبر: ۴۰۲۱۱۵
اقتصاد نیوز: بانک مرکزی در اطلاعیه توییتری اعلام کرد به نوسان اخیر در بازار ارز و افزایش قیمت دلار واکنش مناسب نشان خواهد داد. قیمت دلار، یورو و سکه در روزهای اخیر پر نوسان بوده است.
خط و نشان بازارساز برای قیمت دلار 1400

به گزارش اقتصاد نیوز، حساب توییتری روابط عمومی بانک مرکزی امروز در واکنش به اتفاقات بازار واکنش نشان داد.در توئیت بانک مرکزی با اشاره به تعطیلی بازارها و تقاضای اندک در حواله ارز سامانه نیما نوشته‌شده است:" متوسط قیمت حواله دلاری نیما دیروز 22 هزار و 600 تومان بوده است حال سفته‌بازان و معامله گران فردایی در تلاش هستند با استفاده از تعطیلات و جوسازی، ارزهای خود را در نرخ‌های بالاتر بفروشند." این توئیت در پایان تأکید دارد: بازار ساز واکنش مناسب نشان خواهد داد.

بازار فردایی ارز چیست؟

در بازار ارز تهران در کنار خریدوفروش نقدی اسکناس از سوی صرافان برخی معامله گران به خریدوفروش اعتباری روی آورده‌اند. که به معاملات فردایی ارز معروف است. در انجام معاملات فردایی ارز معمولاً در پایان یک روز کاری طرفین معامله بر اساس پیش‌بینی خود از قیمت دلار در روز آینده، با یکدیگر معامله می‌کنند و در پایان روز کاری بعد که معمولاً حدود ساعت سه بعدازظهر است، تسویه انجام می‌شود. درواقع هر طرفی که پیش‌بینی ناصحیح انجام داده بود باید تفاوت نرخ واقعی ارز در روز آینده و نرخ پیش‌بینی‌شده را به‌عنوان غرامت به‌طرف مقابل بپردازد. در معاملات فردایی دلار به‌صورت فیزیکی ردوبدل نمی‌شود بلکه بر مبنای قیمت پایانی روز تسویه مابه‌التفاوت به‌صورت ریالی جابجا می‌شود.

درواقع معامله انجام‌شده در این بازار معامله روی تغییرات نرخ ارز است و روی تغییرات نرخ دلار شرط‌بندی می‌کنند و هر یک از طرفین معامله که پیش‌بینی ناصحیح انجام دهد، موظف است به‌اندازه خطا در پیش‌بینی نرخ فردایی ارز، به‌طرف مقابل تاوان بپردازد. مثلاً اگر قیمت ارز در پایان روز جاری 24 هزار تومان باشد، طرف اول که انتظار ثبات یا کاهش قیمت را دارد اعلام می‌کند که فردا ساعت 3، قیمت دلار کمتر از 24 هزار تومان خواهد است. طرف دوم که انتظار افزایش قیمت را دارد نیز اعلام می‌کند که قیمت دلار بالاتر از 24 هزار تومان خواهد بود. حال در ساعت 3 عصر روز آینده، اگر قیمت دلار در بازار هر عددی کمتر از 24 هزار تومان باشد، طرف دوم باید به‌اندازه مابه‌التفاوت به‌طرف اول تاوان بپردازد. در مقابل اگر بیشتر بود طرف دیگر که اصطلاحاً فروشنده نامیده می‌شود به میزان تغییر قیمت دلار تاوان می‌دهد.

دلار7.8

نرخ ارز و سکه در دو روز گذشته

در شروع کاری بازارهای غیررسمی ارز و سکه، نوسان رو به بالا بوده است. بانک مرکزی این نوسان را ناشی از معاملات فردایی و هیجان معامله گران این بازار عنوان می‌کند. با توجه به اینکه سود معاملات فردایی در نوسان است معامله گران تلاش دارند با تشدید نوسان امکان بازدهی خود را بالا ببرند.

اما برخی دیگر از تحلیل گران تصور می‌کنند در کنار این عامل برگشت انتظارات در بازار نیز تا حدودی مؤثر است. از دید این گروه نشانه‌های فنی در بازار ارز و سکه و اتفاقات پیرامونی در بازار سیاسی  فشار به قیمت ارز و سکه را بالا می‌برد. خصوصاً که دیدگاه احیای سریع برجام و رفع تحریم در حال رنگ باختن است.این دلایل موجب شده قیمت دلار و سکه در بازار بالا رود.

یورو7.8

 

برخی کارشناسان با اشاره به افزایش قیمت حواله درهم در بازار،افزایش قیمت‌ها را ناشی از کاهش عرضه درهم عنوان می‌کنند. از دید این گروه به همین دلیل نیز افزایش حجم نزدیک به 70 درصدی معاملات ارزی در دو روز گذشته نتوانسته به تعدیل نوسان کمک زیادی کند. البته برخی دیگر با قبول بحث انتظارات تأکیددارند بازارها به‌هم‌پیوسته است و افزایش عرضه در هر بازار اثر خود را در بازار دیگر سرریز خواهد کرد از دید این گروه اختلال در سمت عرضه به دلیل تعطیلات و افزایش تقاضا که دلایل متعددی دارد موجب نوسان نرخ ارز شده است.این نوسان قیمت سکه در بازار داخلی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.زیرا قیمت طلا در بازار جهانی تغییر چندانی نداشته که بتواند قیمت سکه را برای صعود تحت فشار قرار دهد. 

به دنبال این اتفاقات بانک مرکزی واکنش نشان داده و اعلام کرده حتما اقدامی صورت خواهد داد.برخی کارشناسان اعتقاد دارند اگر این نهاد اعتقاد دارد منشا نوسان قیمت دلار بازار فردایی است شکل اقدام باید متناسب با این بازار باشد. با توجه به اینکه در این بازار معاملات کاغدی و به صورت ریالی است هر مداخله ای باید بر این اساس صورت گیرد. اما برخی دیگر تصور می کنند کلید مهار نوسان در روزهای اخیر قیمت درهم است اگر درهم به زیر هفت هزار تومان باز گردد شعاع نوسان در بازار کاهش خواهد یافت. باید دید بازار ساز پس از این خط و نشان چه برگ رو خواهد کرد.

سکه طلا

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید