طلا به دنبال عبور از مرز ۱۸۰۰ دلار

کدخبر: ۴۰۴۶۷۳
۱۰ روز از فصل دوم سال ۲۰۲۱ گذشته است و طلا در بازار جهانی پس از پشت‌سر گذاشتن بدترین فصل آغازین سال در حدود چهاردهه گذشته، در این ۱۰ روز عملکرد بهتری از خود نشان داده است.
طلا به دنبال عبور از مرز ۱۸۰۰ دلار
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، طلا در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر معکوس شدن روند ارزش دلار و نرخ سود اوراق قرضه آمریکا در حدود ۸۲/ ۰ درصد افزایش ارزش داشت و به نزدیک مرز ۱۷۵۰ دلار رسید. کارشناسان بر این باورند که انتشار داده‌های تورم آمریکا در هفته آینده می‌تواند به سود طلا تمام شود. با توجه به انتشار داده‌های تورم تولیدکننده در آمریکا که بالاتر از انتظارات بود، تحلیلگران بر این باورند که این موضوع برای تورم مصرف‌کننده ریسک صعودی دارد. البته این موضوع در صورت تحقق در ابتدا سبب افزایش نرخ بهره اوراق خواهد شد که می‌تواند برای طلا خبر بدی باشد؛ اما تحلیلگران بر این باورند در صورتی که طلا بتواند در حوالی مرز ۱۷۵۰ دلاری ارزش خود را حفظ کند، بعد از آن پتانسیل صعود به مرز ۱۸۰۰ دلاری را نیز دارد.

همچنین روز گذشته بازار رمزارزها روز صعودی را پشت سر گذاشت؛ بیت‌کوین که بزرگ‌ترین رمزارز جهان به حساب می‌آید روز گذشته برای ساعاتی از مرز ۶۱ هزار دلاری هم فراتر رفت تا به قله تاریخی خود نزدیک شود. همچنین بازدهی ماه آوریل بیت‌کوین نیز با احتساب صعود روز گذشته به محدوده مثبت بازگشت. همچنین اتریوم، دومین رمزارز بزرگ جهان، مجددا رکورد قیمتی تاریخی خود را ارتقا داد و تا یک قدمی مرز ۲۲۰ دلاری پیش رفت.

افزایش تورم پیش‌نگر در آمریکا

به‌نظر می‌آید بیش از هر چیزی تغییرات قیمت طلا در آینده کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت وابسته به میزان تورم و همچنین نرخ بهره اوراق قرضه بلند‌مدت در آمریکا است. بعد از انتشار داده‌های مربوط به تورم تولیدکننده در آمریکا که اعداد بالایی را نشان می‌داد، حالا پیش‌بینی می‌شود داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا که قرار است سه‌شنبه هفته آینده منتشر شود نیز بیش از مقدار پیش‌بینی‌ها باشد. شاخص قیمت تولیدکننده ایالات‌متحده در مقیاس ماه به ماه بیش از یک درصد افزایش یافت تا این موضوع سبب شود نرخ سالیانه این شاخص از مرز ۲/ ۴ درصد نیز فراتر رود که این عدد بیشترین مقدار تورم تولیدکننده آمریکا از ماه سپتامبر ۲۰۱۱ تاکنون است. این در حالی بود که پیش‌بینی می‌شد شاخص تورم تولیدکننده آمریکا حدود ۵/ ۰ درصد افزایش پیدا کند. جیکز نایتلی اقتصاددان ارشد بین‌الملل در ING  معتقد است افزایش شاخص قیمت تولیدکننده ریسک صعودی تورم را نیز افزایش می‌دهد.

شانس طلا برای عبور از مرز ۱۸۰۰ دلار

در صورتی که داده‌های مربوط به تورم آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها باشد احتمالا نرخ‌های بهره اوراق مجددا روند صعودی داشته باشند. اما کارشناسان بازار طلا بر این باورند که اگر این فلز ارزشمند بتواند قیمت خود را در حوالی ۱۷۵۰ دلار حفظ کند پتانسیل صعود به مرز ۱۸۰۰ دلاری را دارد. ادوارد مویا تحلیلگر ارشد بازارها در OANDA  در این باره معتقد است که اگر اعداد مربوط به تورم داغ‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد این موضوع می‌تواند سبب آغاز مجدد رالی صعودی دیگری برای نرخ بهره اوراق قرضه باشد و این امر می‌تواند خبر بدی برای طلا باشد؛ اما این کارشناس در ادامه صحبت‌های خود افزود: در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد و پس از افزایش نرخ بهره، طلا همچنان بتواند قیمت ۱۷۵۰ دلار را حفظ کند این موضوع یک چراغ سبز برای طلا در جهت صعودی است.

افزایش تقاضای فیزیکی طلا

برخی از تحلیلگران بازار بر این باورند که شاید طلا پایین‌ترین قیمت‌های خود را در فصل اول سال‌جاری ثبت کرده باشد و دیگر به آن قیمت‌ها بازنگردد. با اینکه شاید ثبت رکورد جدید قیمتی توسط طلا حداقل تا پایان سال‌جاری بعید به‌نظر برسد، اما گروهی از کارشناسان بازار بر این باورند که طلا پتانسیل صعود به نزدیکی مرز ۲ هزار دلاری را نیز دارد. ادوارد مویا معتقد است هنوز زود به‌نظر می‌رسد که درباره ریکاوری اقتصادی و نحوه پیشرفت و تکامل آن قضاوت کنیم. به‌زعم این کارشناس اقتصادی هنوز ریسک‌های زیادی در مسیر ریکاوری اقتصادی قرار دارد، به‌علاوه اینکه اگر وضعیت ریکاوری اقتصادی در کشورهای مختلف بهبود پیدا کند احتمالا شاهد کاهش ارزش دلار خواهیم بود. کاهش ارزش دلار همراه با کاهش قیمت طلا برای دارندگان دیگر ارزها تقاضای طلا را افزایش می‌دهد و می‌تواند سبب افزایش قیمت طلا شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید