توقف نزول قیمت یورو در سنا

دو اتفاق عجیب در بازار ارز/ فرش سبز برای دلارهای خانگی

کدخبر: ۴۱۰۴۷۸
در بازار ارز دو اتفاق افتاد:کاهش سریع قیمت‌ در بازار متشکل در روزهای اخیر باعث شد قیمت یورو سامانه سنا از کاهش قیمت جا بماند.امروز قیمت یورو در سامانه سنا 467 تومان رشد کرد. قیمت یورو در سنا از قیمت یورو در بازار بالاتر بود.
دو اتفاق عجیب در بازار ارز/ فرش سبز برای دلارهای خانگی

به گزارش اقتصاد نیوز،روند کاهشی سریع قیمت‌ها در روزهای اخیر باعث شد، در روز پنج‌شنبه قیمت یورو بازار متشکل و سامانه سنا خلاف جهت هم حرکت کنند. قیمت یورو در سامانه سنا 467 تومان رشد داشت و نرخ متوسط یورو متشکل 304 تومان افت کرد. این تغییرات باعث شد اختلاف بین یورو متشکل و سنا به 3.5 درصد افزایش یابد. این تفاوت به قواعد معاملاتی در بازار متشکل بازمی گردد.

صرافانی که از این بازار، ارز تهیه می کنند برای فروش آن یک فرصت تقویمی سه روزه دارند و می توانند یک درصد بالای قیمت خرید به فروش رسانند. روند ریزشی بازار متشکل در این سه روز به گونه ای بود که خریداران سه روز قبل به دلیل پایان مهلت تقویمی باید ارز خود را به فروش می رساندند. ورود یوروهای خریداری شده در روزهای قبل به سامانه سنا موجب شد روند حرمت متشکل با سنا متفاوت شود. زیرا فردی که سه روز پیش یورو را در بازار متشکل با قیمت 25 هزار و 726 تومان خرید تا امروز فرصت داشت که آن را یک درصد بالاتر در سامانه سنا بفروشد.

دلار یک

حرکت خلاف جهت دلار متشکل و آزاد

متوسط قیمت دلار در بازار متشکل ارزی در روز پنج‌شنبه نسبت به روز چهارشنبه 437 تومان کاهش یافت و روی 20 هزار و 434 تومان قرار گرفت. نرخ انتهایی دلار در سامانه سنا نیز 180 تومان افت کرد و روی 20 هزار و 666 تومان قرار گرفت. قیمت دلار بازار آزاد نسبت به نرخ انتهایی روز گذشته 260 تومان رشد داشت و روی 21 هزار و 80 تومان قرار گرفت. در نتیجه اندازه شکاف بین بازار آزاد و سامانه سنا 414 تومان معادل حدود 2 درصد بدست می‌آید. اندازه این شکاف در روز گذشته کمتر از یک درصد بود و با افزایش قیمت اندازه شکاف بزرگ شد.

دلار عکس

افزایش عرضه دلار همراه با رشد قیمت‌ها در بازار آزاد

حجم عرضه دلار متشکل در روز پنجشنبه نسبت به روز گذشته بیش از دو برابر شد و روی 4 میلیون و 891 هزار قرار گرفت. متوسط حجم عرضه در 33 روز کاری که پشت سر گذاشته بودیم 4 میلیون و 190 هزار به دست می‌آید. در نتیجه عرضه دلار متشکل در روزی که قیمت دلار در بازار آزاد افزایشی شد بالای متوسط 33 روز کاری که پشت سر گذاشتیم قرار گرفت.

حرکت خلاف جهت یورو سنا و متشکل

متوسط قیمت یورو در بازار متشکل ارزی نسبت به روز گذشته 304 تومان کاهش یافت و روی رقم 24 هزار و 837 تومان قرار گرفت. نرخ انتهایی یورو در سامانه سنا 467 تومان رشد کرد و روی 25 هزار و 716 تومان قرار گرفت.

بر این اساس قیمت یورو در سامانه سنا کاملا در خلاف جهت بازار متشکل حرکت کرد. نرخ انتهای روز سنا با متشکل 255 تومان معادل 1.2 درصد اختلاف داشت. اختلاف سنا با نرخ متوسط روز پنج‌شنبه 879 تومان معادل حدود 3.5 درصد بود. این در حالی که است که خریدار در بازار متشکل می‌تواند ارز خود را تنها یک درصد گران‌تر در سامانه سنا بفروشد و برای این کار 3 روز فرصت دارد. حرکت سریع کاهشی قیمت‌ها باعث بروز این اتفاق و حرکت نرخ سنا و بازار متشکل در خلاف جهت یکدیگر شد. علاوه بر این در مقاطعی نرخ‌هایی برای یورو در بازار آزاد مشاهده شد که پایین‌تر از نرخ سنا بود. مثلا نرخ‌هایی مانند 25 هزار و 582 تومان برای یورو اعلام شد.

فعالان بازار علت این امر را این می‌دانند که نرخ‌های اعلام شده در بازار بیشتر به منظور خرید ارز است، نه فروش آن، به گفته آنها مسابقه‌ای برای خرید ارز در نرخ‌های پایین به راه افتاده تا ارزهای خانگی را در نرخ پایین جمع کنند.حجم عرضه یورو در بازار متشکل ارز در روز پنج‌شنبه 78 هزار بود. این رقم رکورد کمترین مقدار عرضه در طول 33 روز کاری گذشته محسوب می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید