قیمت لیر ترکیه در قعر تاریخی

کدخبر: ۴۲۰۹۹۰
لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح سه هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کرد.
قیمت لیر ترکیه در قعر تاریخی

به گزارش اقتصادنیوز، ارزش لیر مقابل دلار به کمترین سطح تاریخی خود رسید.

 

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، تصمیم بانک مرکزی ترکیه به حفظ سیاست پولی فعلی با واکنش منفی بازار مواجه شده است. طبق اعلام بانک مرکزی، تا زمانی که نرخ تورم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا نکند رویکرد بانک مرکزی انقباضی باقی می ماند و این مساله در شرایطی که اقتصاد با کرونا دست و پنجه نرم می کند به معنای باقی ماندن رشد اقتصادی در سطح ضعیف خواهد بود.  

تغییرات جدید در کادر مدیریتی بانک مرکزی ترکیه با واکنش منفی معامله گران بازارهای مالی مواجه شده است. رجب طیب اردوغان- رییس جمهور این کشور- در حکمی، اغوزان اوزباس- قایم مقام بانک مرکزی را برکنار کرد. نگرانی از اعمال نظر در سیاست های بانک مرکزی همچنین باعث شد تا شاخص اطمینان به اقتصاد ترکیه در هفته پایانی ماه می با ۱.۳ واحد کاهش به ۹۲.۶ واحد برسد که پایین ترین ثبت شده این شاخص از آگوست سال قبل بوده است.

بالا ماندن میزان شیوع ویروس کرونا در ترکیه که موجب اعمال مجدد قرنطینه های سراسری در این کشور شده، فعالان را نسبت به توانایی بانک مرکزی در مدیریت تورم افسارگسیخته ناامید کرده است. اقتصاد ترکیه وابستگی زیادی به بخش گردشگری و سرمایه های ورودی خارجی دارد و بحران کرونا هر دوی این بخش ها را هدف قرار داده است. تورم هم در ۱۲ ماه منتهی به آوریل ۱۷.۴ درصد اندازه گیری شده که بالاترین تورم ثبت شده دو سال اخیر این کشور است.  

مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح سه هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کند و به کمترین نرخ برابری تاریخ معاصر خود برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۷ لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۳۵ درصد افزایش به ۸.۷۶۸ لیر رسید.

 در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۰.۴۴۴ لیر و هر پوند معادل ۱۲.۲۱۳  لیر اعلام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید