قیمت بیت کوین و اتریوم افزایش یافت

طلا در قربانگاه لفاظی‌های فدرال رزرو

کدخبر: ۴۲۲۴۹۴
اقتصادنیوز: سیاست‌های لفظی می‌تواند ابزاری قدرتمند برای بانک‌های مرکزی باشد، قیمت طلا تنها با اظهارات جرم پائول در مورد افزایش نرخ بهره به زیر 1800 دلار سقوط کرد و هنوز نتوانست به بالای آن بازگردد.
طلا در قربانگاه لفاظی‌های فدرال رزرو

به گزارش اقتصادنیوز طلا نخستین روز کاری بازارهای جهانی را با قیمت حوالی 1780 دلار آغاز کرد، در ابتدای امر روند صعودی را پیمود، اما دوباره نزولی شد. قیمت طلا در ساعت 14 و 20 دقیقه به وقت ایران روی 1776 دلار قرار داشت.

تغییرات شاخص دلار امروز منفی بود، اما شاخص دلار در سطوح بالایی قرار دارد. شاخص دلار امروز در حوالی رقمی قرار داشت که حدودا دو هفته پیش روی آن بود. پیش از آن به مدت حدود 2 ماه شاخص دلار زیر این رقم بود.

بانک مرکزی اروپا اثرات ثانویه تورم را محدود می‌داند

اما در مورد تورم که از متغیرهای بنیادی تعیین قیمت طلا در ماه‌های اخیر بود می‌توان به موضع برخی مقامات بانک مرکزی اروپا اشاره کرد. بر این اساس بانک مرکزی اروپا لازم می‌‌داند که بسته‌های حمایتی پولی و مالی زودتر از موعد قطع نشوند و فعلا پیامد‌های تورم احتمالی را نادیده می‌گیرد. مقامات این بانک ریسک اثرات ثانویه تورم را محدود می‌داند.

سیاست لفظی، یکی از ابزارهای بانک مرکزی

قیمت طلا بعد از اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا در مورد آمادگی برای افزایش نرخ بهره به زیر 1800 دلار کشیده شد و هنوز این مرز را پس نگرفته است. این که سیاست‌های لفظی تا چه حد می‌توانند بر روند بازار تاثیرگذار باشند، جالب توجه است. در مورد کشورهایی مانند آمریکا که بانک مرکزی اعتبار زیادی دارد، اظهارات مقامات این بانک می‌توانند مانند یک ابزار قدرتمند عمل کنند، حتی بدون اینکه اقدام واقعی انجام شود. رئیس بانک مرکزی آمریکا تنها با اعلام اینکه قصد دارد نرخ بهره را افزایش دهد می‌تواند انتظارات تورمی و به تبع آن تورم را کنترل کند. چون بانک مرکزی آمریکا دارای اعتبار است، وقتی رئیس این بانک می‌گوید نرخ بهره در آینده افزایش خواهد یافت، مثلا سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی محاسبات خود را بر همین اساس تنظیم کرده و متغیرهای واقعی اقتصادی حتی بدون اینکه اقدامی صورت گیرد تغییر می‌کنند. در نتیجه اظهارات و بیانیه‌های مقامات بانک‌های مرکزی هدفمند هستند. باید توجه شود قدرت این ابزار یعنی سیاست‌های لفظی کاملا به اعتبار بانک مرکزی بستگی دارد. مردم انتظارات خود را بر اساس تجربیات گذشته شکل می‌دهد. اگر اقدامات بانک مرکزی با وعده‌های آن مغایر باشد، این ابزار رفته رفته قدرت تاثیر گذاری خود را از دست می‌دهد.

افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم

روند قیمتی بیت کوین و اترویم در 24 ساعت گذشته مثبت بود. در ساعت 13 و 25 دقیقه عصر به وقت ایران قیمت بیت کوین روی 34 هزار و 910 دلار قرار داشت و نسبت به 24 ساعت قبل 5.4 درصد بالاتر بود. سرمایه بازار بیت کوین 653 میلیارد دلار بود و بیشترین و کمترین قیمت این ارز دیجیتال طی 24 ساعت گذشته حدود 8.6 درصد اختلاف داشتند.

cryptocurrency-trends_-is-bitcoin-mining-profitable-in-2021162075307076393

قیمت اتریوم در 24 ساعت گذشته 11.4 درصد رشد کرد و روی 2 هزار و 68 دلار قرار گرفت. سرمایه بازار این ارز دیجیتال روی 240 میلیارد دلار بود. بیشترین و کمترین قیمت اتریوم در 24 ساعت گذشته 14.6 درصد اختلاف داشتند. مشاهده می‌شود دامنه نوسان قیمتی این دو ارز دیجیتال در سطوح بالایی قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید