روند قیمتی دلار و سکه در روز تعطیلی بانک‌ها

کنترل قیمت دلار توسط بانک‌ مرکزی

کدخبر: ۴۲۸۲۸۱
داده‌ها به نوعی نشان می‌دهند که بانک مرکزی با تغییر انتظارات توانست با عرضه نزدیک به متوسط قیمت دلار را زیر مرز حساس نگه دارد، روند قیمتی و عرضه هفته جاری صحت و سقم این ادعا را مشخص می‌کند.
کنترل قیمت دلار توسط بانک‌ مرکزی

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار آزاد عصر روز سه‌شنبه هفته گذشته که بازار رسمی تعطیل بود روی 24 هزار و 520 تومان قرار داشت. امروز نیز به دلیل تعطیلی بانک‌ها و بازار رسمی دلار معاملات سنگینی در بازار ارز انجام نمی‌شد، با این وجود قیمت‌هایی از بازار آزاد بیرون آمد. قیمت دلار در شروع معاملات امروز 24 هزار و 680 تومان بود.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار

شانس پایین به نتیجه رسیدن مذاکرات در دولت فعلی به عنوان یک نیروی افزایشی بر قیمت دلار اثر می‌گذارد، از طرفی برخی معتقدند بانک مرکزی با افزایش عرضه در بازار متشکل، مانع رشد معنادار قیمت دلار تا پیش از شروع به کار دولت جدید می‌شود.

قیمت انواع دلار، یورو و درهم در بازارهای مختلف روز ‌‌‌شنبه +جدول

قیمت سکه نیم‌ سکه ربع‌ سکه امروز شنبه ۱۴۰۰/۰۵/۰۲

متوسط عرضه روزانه دلار از هفتم فروردین تا به امروز 5 میلیون و 375 هزار به دست می‌آید. در هفته گذشته که دو روز تعطیلی داشت متوسط عرضه روزانه از متوسط کل 4.6 درصد بالاتر بود. اما در هفته قبل از آن متوسط عرضه روزانه از متوسط کل 17 درصد پایین‌تر بود.

در هفته اخیر عرضه روزانه از متوسط بالاتر بود، اما اختلاف آن با عرضه متوسط خیلی زیاد نبود، با این وجود چون در دو هفته پیش حجم عرضه به طور معناداری زیر متوسط قرار داشت، ممکن است افزایش عرضه روزانه در هفته گذشته انتظارات را در جهت کاهش نرخ دلار هدایت کرده و در پایین نگه داشتن نرخ دلار زیر مرز حساس 24 هزار و 800 تومان نقشی ایفا کرده باشد.

میزان عرضه و روند قیمتی دلار در هفته جاری تا حدی مشخص می‌کند که تئوری عدم افزایش قیمت دلار به خاطر عرضه در بازار متشکل صحیح است یا خیر.

نوسان قیمتی محدود در بازار سکه

عصر روز سه‌شنبه هفته گذشته، قیمت سکه در حوالی 10 میلیون و 560 هزار تومان قرار داشت، حباب قیمتی سکه کوچک بود و فعالان بازار سکه روند حرکت دلار را با دقت زیر نظر داشتند.

از سوی دیگر طلای جهانی در روزهای پایانی هفته گذشته عملکرد خیلی خوبی نداشت و عصر روز جمعه نزدیک به مرز 1800 دلار و روی قیمت 1802 دلار کار خود را به پایان رساند.

اما نرخ سکه امروز صبح روی 10 میلیون و 580 هزار تومان قرار داشت و تغییراتی محدود و مثبت را نسبت به عصر سه‌شنبه به ثبت رساند. با احتساب قیمت 24 هزار و 680 تومان برای دلار اندازه حباب سکه قدری بیش از یک درصد است.

حباب یک درصدی برای سکه در هفته‌های اخیر غیر متعارف نبود و نمی‌توانست جهت خاصی به قیمت سکه بدهد، قیمت سکه تحت تاثیر آینده قیمتی دلار قرار داشت. به هر روی قیمت سکه در ادامه معاملات قدری افت کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 10 میلیون و 550 هزار تومان قرار گرفت.

سکه امامی

برای جمع‌بندی می‌توان گفت در روز تعطیلی بانک‌ها و بازار رسمی، نرخ دلار قدری افزایش یافت، اما از مرز حساس عبور نکرد، عملکرد طلای جهانی در هفته گذشته نسبتا منفی بود، سکه در ابتدای معاملات امروز تغییراتی مثبت را به ثبت رساند، اما دوباره کاهشی شد.   

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید