دلار صعود کرد /حباب سکه بزرگ شد

ورود سکه به کانال 11 میلیون تومان/افت طلای جهانی

کدخبر: ۴۲۹۰۷۲
طلای جهانی به زیر 1800 دلار کشیده شد، اما سکه رشد کرد و رقم‌هایی بالای مرز 11 میلیون تومان را نیز به ثبت رساند، همراه با این تغییرات اندازه حباب سکه به صورت غیر متعارفی بزرگ شد.
ورود سکه به کانال 11 میلیون تومان/افت طلای جهانی

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار آمریکا در معاملات روز گذشته با وجود اینکه حجم عرضه در بازار متشکل نسبتا بالا بود، رشد کرد و به مرز 25 هزار تومان نزدیک شد.

 با این وجود قیمت دلار روز گذشته در ورود به کانال 25 هزار تومان ناکام ماند و روی 24 هزار و 980 تومان متوقف شد. قیمت دلار در شروع معاملات امروز 25 هزار و 110 تومان بود و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 25 هزار و 140 تومان قرار گرفت.

اخبار مربوط به مذاکرات به گونه‌ای دوسویه است و علت تقویت انتظارات افزایشی می‌تواند به تاخیر افتادن مذاکرات و رفع تحریم‌ها باشد. نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران می‌گوید کارزار فشار حداکثری که دولت ترامپ علیه ایران به راه انداخت به منافع آمریکا آسیب رساند و در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کند، این کشور آماده رفع تحریم‌هاست، از طرف دیگر فرانسه می‌گوید نگران این است که ایران با تاخیر در بازگشت به مذاکرات وین سرنوشت توافق هسته‌ای را به خطر بیاندازد.

در حالت کلی به نظر می‌رسد تاخیر در پیشروی مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌ها انتظارات افزایشی را در بازار دلار تقویت کرده و در هدایت دلار به کانال 25 هزار تومان موثر بوده است.

رشد قیمت سکه با وجود افت طلای جهانی

قیمت سکه امامی عصر روز گذشته روی 10 میلیون و 930 هزار تومان قرار داشت، سکه جایگاه خود بالای مرز حساس 10 میلیون و 800 هزار تومان را تثبیت کرده و انتظارات افزایشی در بازار سکه تقویت شده بودند.

تحلیل‌گران صعود سکه به بالای مرز 11 میلیون و 200 هزار تومان را در معاملات امروز محتمل می‌دانستند. قیمت سکه در شروع معاملات امروز 10 میلیون و 980 هزار تومان بود. نرخ سکه در ادامه افزایش یافت و در ساعت 11 و 18 دقیقه صبح به وقت ایران روی 11 میلیون و 10 هزار تومان قرار گرفت. این در حالی است که طلای جهانی صبح امروز روند نزولی را می‌پیمود.

در ساعت 11 و 30 دقیقه صبح به وقت ایران قیمت طلا 1794 دلار بود و زیر مرز 1800 دلار قرار داشت، نرخ دلار در این مقطع 25 هزار و 100 تومان بود و اندازه حباب سکه نزدیک به 4 درصد (3.85 درصد) به دست می‌آمد. این اندازه حباب در هفته‌های اخیر برای سکه نامتعارف و نسبتا بزرگ بود، در نتیجه احتمالا تقاضا در بازار سکه افزایش یافته و موجب شده بود که قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه فاصله بگیرد.

سکه امامی

قیمت سکه در پایان معاملات نیمه اول روز روی 10 میلیون و 980 هزار تومان قرار گرفت. سکه در طول معاملات صبح نتواست جایگاه خود در کانال 11 میلیون تومان را حفظ کند و در پشت سرگذاشتن مرز 11 میلیون و 200 هزار تومان ناکام ماند، با این وجود انتظارات افزایشی در بازار سکه تقویت شده بودند و اگر طلای جهانی همراهی می‌کرد شاید سکه از مرز 11 میلیون و 200 هزار تومان عبور می‌کرد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آمریکا در معاملات امروز رشد کرد و به کانال 25 هزار تومان وارد شد. نرخ سکه نیز با وجود افت قیمت طلای جهانی و ورود آن به کانال 1700 دلار، افزایش یافت. اندازه حباب سکه به صورت نامتعارف بزرگ شد. این امر می‌تواند نشانه افزایش تقاضا در بازار سکه باشد. سکه به کانال 11 میلیون تومان وارد شد، اما در این کانال پایدار نماند و به زیر مرز 11 میلیون تومان بازگشت، علت این امر احتمالا همراهی نکردن طلای جهانی بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید