روند بازار ارز چه سمت و سویی دارد؟

پیش بینی قیمت دلار از رقم حد ضرر

کدخبر: ۴۳۳۹۱۷
اقتصاد نیوز:حد ضرر در بازار ارز می تواند علامتی برای سمت و سوی قیمت دلار باشد. حد ضرر در بازار ارز در حال حاضر چه قیمتی است؟
پیش بینی قیمت دلار از رقم حد ضرر

به گزارش اقتصادنیوز، درست یک هفته پیش دلار برای دومین بار در سال 1400 وارد کانال 26 هزار تومان شد. از ابتدای هفته دلار کارخود را با خبر سقوط هرات بدست طالبان،صعودی شروع کرد. با توجه به اهمیت هرات برای بازار اسکناس ارزی ایران تصور اولیه از این سقوط، افزایش نرخ دلار بود و برهمین اساس در ابتدای روز شنبه نرخ به سطح 26 هزاتر و 700 تومان رسید.

اما در ادامه باتوجه به خبر فروش دلار توسط برخی از اهالی هرات و تبدیل به سپرده ریالی، سقوط هرات به صورت مقطعی در آن روز به نفع ریال شد و نرخ دلار 400 تومان عقب نشست. همچنین با بدست گرفتن کنترل هرات توسط طالبان، معاملات فردایی در هرات ممنوع اعلام شد و همین موجب عقب‌نشینی بیشتر دلار هرات شد و بین بازار تهران و هرات اختلاف نرخ شدت گرفت.
در دومین روز هفته باتوجه به مجموع اتفاق‌هایی که از روزهای قبل وجود داشت، مثل پیشروی طالبان در افغانستان و بحثهای مناسبتی و تعطیلات کرونایی، نوسان در بازار بیشتر شد.
باتوجه به اهمیت دو میلیارد دلاری بازار افغانستان برای ایران، پیشروی طالبان به شدت در بازار ارز رصد می‌شود. ورود طالبان به کابل ترس در بازار نسبت به افغانستان و آینده این کشور بیشتر شد.

تعطیلات مناسبتی برای تاسوعا و عاشورا نیز موجب شده بود تا تقاضای ارز و بخصوص دینار بالا برود و از طرف دیگر فشار تقاضا ارزی برای سفردر تعطیلات کرونایی نیز در بازار زیاد شد. در نهایت روز یکشنبه حرف‌های مخبر معاون اول رییس دولت سیزدهم موجب تقویت روند صعودی در بازار ارز شد. معاون اول دولت جدید گفته بود که نسبت به توافق خوشبین نیست و قیمت دلار پشت کانال 27 هزار تومان نشست.
در سمت رسمی بازار نیز نرخ صرافی‌ها در ابتدای کانال 26 هزار تومان قرار داشت وحتی به زیر این کانال نیز سرک کشید. در نتیجه با اختلاف پیش آمده بین دلار صرافی و بازار آزاد، تقاضا برای دلار بالا رفت و شاهد صف‌های خرید سنگین برای دلار صرافی بودیم. معامله‌گران می‌گفتند ارز در بازار نیست، بر همین اساس خرید دلار صرافی که قبلا مستقیما به بازار عرضه می‌شد این بار با هدف نگهداری خرید می‌شد. بنظر انتظارات در بازار عوض شده است.
روز دوشنبه که بازار رسمی تعطیل بود، بازار آزاد دلار در حالی شروع به کار کرد که نرخ دلار مانند روز گذشته بود. همچنین حضور معامله‌گران در بازار مشهود بود اما تقاضایی در بازار نبود، به قول معامله‌گران پرنده در بازار پر نمی زد. اما در انتهای بازار نرخ هرات کم کم شروع به رشد کرد و به 24 هزار و 600 تومان رسید. که معامله‌گران این سطح را نقطه مقاومت برای هرات می‌دانستند. روند صعودی نرخ‌ در معاملات پشت خطی نیز ادامه یافت و به بالای این سطح رسید. با رشد دلار هرات در انتهار بازار و معاملات پشت‌خطی، دلار تهران نیز در این معاملات، وارد کانال 27 هزار تومان شد و به 27 هزار و 100 تومان رسید.
در مجموع نگرانی‌ها از بازار هرات روند صعودی در بازار را تقویت کرد و معامله‌گران به این نکته اشاره می‌کردند که هرات مرجع اسکناس دلار برای بازار آزاد تهران است.

پیش بینی فنی قیمت دلار

در بازار ارز وقتی معامله گران حد ضرر تعیین می کنند یعنی تصور می کنند تا زمانی که قیمت به این سطح نرسیده به خرید ادامه می دهند. در روزهای کنونی حد ضرر  قیمت دلار نقطه 26 هزار و 200 تومان عنوان می شود. حد ضرر در بازار ارز مانند ترمز خودرو عمل می کند وقتی با خودرو در مسیر اشتباه قرار دارید اولین کاری که باید انجام دهید ترمز است و پس از آن دور زدن. در بازار ارز مفهوم حد ضرر همین است بنابراین وقتی حد ضرر 26 هزار و 200 تومان عنوان می شود یعنی انتظار بخشی از معامله گران این است که کف قیمت دلار در بازار ارز 26 هزار و 200 است و تا زمانی که قیمت در این کانال باشد خریداران دست بالا را دارند.

اما در بازار ارز هنوز هدف 27 هزار رویت نشده است و معامله گران تصور می کنند قیمت دلار بین 26 هزار و 200 و 26 هزار و 900 تومان در نوسان است به همین دلیل نیز به معامله گران حرفه ای پیشنهاد می دهند در این محدوده خرید و فروش کنند.البته ماندگاری بالای 26 هزار و 200 تومان می تواند اهداف قیمتی در بازار ارز را تغییر دهد. نکته دیگر اینکه تصور تحلیل گران فنی است تا زمانی که قیمت دلار بالای سطح 25 هزار تومان باشد موقعیت خرید در بازار دست بالا را خواهد داشت.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید