گزارش میدانی اکو ایران از بازار ارز و سکه

اتفاقات بازار ارز؛ ترس قیمت دلار از یک پیش بینی

کدخبر: ۴۴۷۸۲۷
در بازار ارز سه علامت قیمت دلار را از فاز نزولی خارج کرد. یک پیش بینی از آینده قیمت دلار معامله گران را در خصوص آینده بازار ارز دچار تردید و دو دلی کرد.
اتفاقات بازار ارز؛ ترس قیمت دلار از یک پیش بینی

در روزی که گزارشی منصوب به «امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه» در فضای مجازی پخش شده بود، بازار ارز روندی نسبتا افزایشی را داشت. قیمت دلار از آخرین نرخی که پنجشنبه در بازار مبادله شده، حدود 100 تومان فاصله گرفته و روز گذشته به 27 هزار و 200 تومان رسید. افزایشی 100 تومانی در بازار ارز ناچیز است اما وقتی بازار در فاز نزولی قرار دارد چنین برگشت هایی اختلال در مسیر کاهشی بازار ارز به حساب می آید.

اتفاقات بازار ارز روز شنبه

در بازار ارز دیروز  نرخ‌های موجود در فضای مجازی برای دلار، مماس با قیمت دلار در کف بازار شد. در طول یک ماه اخیر، معمولا نرخ دلار نقدی پایین‌تر از سایت‌ها بود، در مورد سکه نیز همینطور بود. اما دیروز نرخ‌های فضای مجازی، همان نرخ‌هایی بود که اینجا در بازار فردوسی رد وبدل می‌شد.
امروز معامله‌گران دلار، دو سیگنال رو به بالا گرفتند، نخست حرکت قیمت سکه بود. سکه به سمت مقاومت مهم خودش یعنی 11 میلیون و 800 هزار تومان رفت؛ سکه‌بازان فکر می‌کنند که حرکت سکه به سمت صعود است.
سیگنال دوم از سوی صرافی ملی صادر شد. برخی از فعالان بازار از دو مرتبه افزایش نرخ از سوی صرافی ملی، برداشت افزایشی کردند.

پیش بینی قیمت دلار

اما به طور کلی بازار رنج، و با نوسان محدود به سمت بالاست.  این نوسان محدود چه سرنوشتی می‌تواند داشته باشد؟
برخی از تحلیلگران فنی بازار معتقدند که رفت و برگشت پرتکرار دلار در محدوده 27 هزار تا 27 هزار و سیصد تومان می‌تواند برای خریداران کمی خطرناک باشد؛ چرا که اگر پس از این مکث طولانی‌مدت، نرخ به سمت پایین بشکند به این معنی است که روند بیش از 5 ماه اخیر خودش را زیرپا می‌گذارد. در واقع هر چقدر این مکث بیشتر باشد و روند بازار معکوس شود، دلار 25 و 26 هزار تومان راحت‌تر در دسترس قرار می‌گیرد.
اما یک خبری که امروز خیلی درباره آن در فضای مجازی صحبت شد، گزارشی منصوب به بخش امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه می‌شود؛ گزارشی که در آن آینده اقتصاد ایران در دو سناریو، ادامه تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها به تصویر کشیده شده است. در بازار ارز نسبت به این گزارش با تردید نگاه شد. برخی معتقد بودند که این اعداد به مرور می‌تواند بر سمت تقاضای بازار ارز اثر محسوس بگذارد و تعداد خریداران را زیاد کند؛ حتی برخی تاکید داشتند که نوسان رو به بالای قیمت دلار هم نشات گرفته از همین گزارش بوده است. البته دسته دومی نیز وجود داشتند که چندان آمارها را باور نکردند و تصور یک مهندسی را در ارائه اطلاعات داشتند!
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید