باقری، ترمز دلار را کشید

کدخبر: ۴۵۲۵۲۶
اقتصادنیوز: انتشار خبر زمان آغاز مذاکرات هسته ای موجب شد تا روند افزایش قیمت دلار متوقف شود.
باقری، ترمز دلار را کشید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد،  در ششمین روز هفته، دلار از سقف قیمتی آبان ماه عقب‌نشینی کرد. روز پنج‌شنبه اسکناس آمریکایی ۱۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و در محدوده ۲۷ هزار و ۶۴۰ تومان قرار گرفت. این در حالی بود که دلار روز چهارشنبه با رسیدن به محدوده ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان بالاترین قیمت آبان ماه را به ثبت رسانده بود.

XlyXY9eMCsYQ

تنها نزول دلار از سقف روز چهارشنبه برای معامله‌گران اهمیت نداشت. در ساعات انتهایی روز پنج‌شنبه در واکنش به برخی اخبار سیاسی، در معاملات پشت خطی، قیمت دلار تا آستانه مرز ۲۸ هزار تومانی بالا رفت. این اتفاق موجب شد امیدهای افزایشی در بازار بسیار بالا برود و عده زیادی انتظار داشته باشند که اسکناس آمریکایی کار خود در روز پنج‌شنبه را بالای خط ۲۸ هزار تومان آغاز کند.

 با این حال، بعد از ساعت ۱۰ شب روز چهارشنبه خبری به بازار رسید که جای فروشندگان و خریداران را تغییر داد. اواخر شب بود که علی باقری عنوان کرد که مذاکرات هسته‌ای از هشتم آذرماه از سر گرفته خواهد شد. با انفجار همین خبر بود که فضای بازار در روز پنج‌شنبه تغییر کرد. فروشنده‌ها دست بالا را به دست آوردند و توانستند اسکناس آمریکایی را تا محدوده ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان پایین ببرند.

  مرز حیاتی برای کاهش دلار

در صورتی که دلار سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را از دست بدهد، احتمال دارد که افت بیشتری نیز در بازار ارز رقم بخورد. بیشتر معامله‌گران حداقل نسبت به اخبار هسته‌ای جدید و آغاز مذاکرات خوش‌بین بودند. این در حالی بود که پیش از انتشار این خبر، ‌بازار و ذهنیت معامله‌گران درگیر افزایش تنش‌های میان ایران و آمریکا بود و همین موضوع موجب شده بود که افزایشی‌های بازار بعد از مدت‌ها قدرت معناداری به دست بیاورند.

در حالی که کاهشی‌ها سعی دارند اخبار مربوط به شروع مذاکرات هسته‌ای را برجسته کنند، عده دیگری از معامله‌گران سعی می‌کردند احتمال رسیدن به یک توافق هسته‌ای را کم جلوه دهند. دسته دوم به واسطه نشانه‌هایی تاکید می‌کنند که مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد و از این طریق در پی تشویق گروهی از معامله‌گران برای قرار گرفتن در موقعیت خرید هستند. آنها عنوان می‌کنند که ایران خواستار دریافت تضمین‌هایی است که آمریکا دیگر از برجام خارج نمی‌شود، ولی طرف آمریکا همچنان راضی به چنین موضوعی نشده است.

  شرایط شروع بازار در روز شنبه

با وجود چنین چالش‌هایی، حداقل تا ظهر روز جمعه می‌توان گفت که بازار بیشتر گرایش به افت قیمت داشت و بر همین اساس می‌توان انتظار داشت که دلار در ابتدای روز شنبه نیز بیشتر در مسیر نزولی حرکت کند. حتی برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که افزایش عرضه ارز می‌تواند منجر به شکسته شدن حمایت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان شود. دلار در صورتی که از این حمایت پایین‌تر برود، می‌تواند به ابتدای کانال ۲۷ هزار تومانی برگردد.

این روزها بازار درگیر نبردهای خبری است. در نتیجه طبیعی است که افزایشی‌های بازار برای ابتدای هفته نقشه‌های خاص خود را داشته باشند. آنها در صورت حفظ محدوده ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومانی می‌توانند حمایت خریداران را به بازار برگردانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید