روبل روسیه سقوط کرد

جنگ در بازارهای جهانی /قیمت طلا و نفت جهش کرد، بیت کوین ریخت

کدخبر: ۴۷۸۶۰۶
با حمله روسیه به اوکراین، طلا به بالاترین سطح در بیش از یک سال گذشته رسید.
جنگ در بازارهای جهانی /قیمت طلا و نفت جهش کرد، بیت کوین ریخت

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت طلا صبح پنجشنبه افزایش یافت و به بیشترین میزان از ژوئن ۲۰۲۰ را تجربه کرده است. کیتکونیوز اعلام کرده قیمت طلای لحظه‌ای رکورد ۲۰ ماهه خود را شکسته است. این افزایش قیمت پس از اعلام وضعیت اضطراری اوکراین و اعزام نیروهای روسیه به شرق اوکراین رخ داد و موجب شد سرمایه گذاران به سمت دارایی های امن روی بیاورند.

با حمله نیروهای روسی به اوکراین به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، طلا تنها در روز پنجشنبه تا 2 درصد افزایش یافت. در ساعت 8:20 صبح در لندن، طلا با 1942.10 دلار در هر اونس معامله شد که 1.88 درصد نسبت به روز گذشته افزایش یافته و بالاترین رقم از اواخر سال 2020 است. همچنین هر اونس طلای آمریکا با 1.85 درصد افزایش به 1945.80 دلار رسید.

قیمت طلا از ماه فوریه تاکنون حدود 8 درصد افزایش یافته است، در مسیری که بیشترین رشد ماهانه خود از ژوئیه 2020 را به خود اختصاص داده است. بازده اوراق قرضه آمریکا که به طور معکوس نسبت به قیمت ها حرکت می کند، با ریختن پول سرمایه گذاران به خزانه ها که به عنوان دارایی ایمن نیز دیده می شود، سقوط کرد.

gold

افت روبل روسیه

پس از اینکه اتحادیه اروپا قانونگذاران روسی را با مسدود کردن دارایی های آنها و ممنوعیت سفر در لیست سیاه قرار داد، روبل روسیه بیش از 3 درصد سقوط کرد. پس از چراغ سبز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به عملیات نظامی در شرق اوکراین در اوایل روز، سهام جهانی سقوط کرد.

کاهش ۱۲ درصدی قیمت بیت‌کوین

از طرفی دیگر قیمت بیت کوین به کاهش خود ادامه داد زیرا بازارهای جهانی با هشدار نسبت به گسترش جنگ در اوکراین واکنش نشان دادند. بیت کوین که در حال حاضر به جای اینکه به عنوان یک پناهگاه امن عمل کند، مطابق با سهام جهانی معامله می‌شود، در نتیجه عدم قطعیت خود را نشان داد و بیش از 12.2 درصد از بالاترین سطح روز چهارشنبه کاهش یافت و به 34هزار و 300 دلار رسید.

در حال حاضر بیت کوین در کانال ۳۵هزار دلار قرار دارد که حدود ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

Screen Shot 1400-12-05 at 12.13.47

نفت بالای ۱۰۰ دلار

قیمت نفت افزایش یافت و برنت برای اولین بار از سال 2014 در روز پنجشنبه با حمله روسیه به اوکراین به بشکه ای 100 دلار رسید و این نگرانی ها را تشدید کرد که جنگ در اروپا می تواند عرضه جهانی انرژی را مختل کند.

نفت خام برنت به بالاترین رقم 102.48 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از سپتامبر 2014 بود و به 102.06 دلار در هر بشکه رسید که 5.22 دلار یا 5.4 درصد افزایش داشت.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با جهش 4.85 دلاری یا 5.3 درصدی به 96.95 دلار در هر بشکه، پس از افزایش به 97.40 دلار که بالاترین رقم از آگوست 2014 است، رسید.قیمت نفت از ابتدای سال 2022 به دلیل ترس از اعمال تحریم های آمریکا و اروپا علیه بخش انرژی روسیه و اختلال در عرضه، بیش از 20 دلار در هر بشکه افزایش یافته است.

روسیه دومین تولید کننده بزرگ نفت در جهان است که نفت خام خود را به پالایشگاه های اروپایی می فروشد و بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی به اروپا است که حدود 35 درصد از عرضه را تامین می کند. وارن پترسون، رئیس بخش تحقیقات کالایی ING گفت: «اعلام روسیه در مورد عملیات نظامی ویژه در اوکراین، برنت را به مرز 100 دلار در هر بشکه رسانده است.»

Screen Shot 1400-12-05 at 12.20.01

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید