تشویق معامله گران ارزی به خرید لیر ترکیه

2 اتهام معامله گران دلار به بانک مرکزی

کدخبر: ۴۷۹۲۲۷
اقتصادنیوز: دلار هم در تهران و هم در هرات نتوانست از سطح مقاومتی رد شود، آن هم در روزی که زیر بمباران اخبار منفی بود.
2 اتهام معامله گران دلار به بانک مرکزی

به گزارش اقتصادنیوز ، وقتی از معامله‌گران سوال می‌شد که چرا در بازار پرنوسان هفته‌های اخیر، معاملات روز گذشته رنج است؟ دو پاسخ می‌دادند: تزریق درهم در دبی، خالی فروشی در هرات.

بازار ارز رنج شد

به گزارش اکوایران، بازاری که هفته هاست به نوسان عادت کرده، در معاملات روز شنبه رنج بود آن هم در روزی که بازار زیر بمباران خبرهای منفی بود؛ هم اخبار بمباران اوکراین از طرف روس‌ها و هم بمباران اخبار منفی درباره‌ی مذاکرات هسته‌ای.

در بازار ایران، اخبار روسیه و اوکراین از این جهت مدنظر معامله‌گرهاست که روسیه به عنوان یک همکار استراتژیک چه آینده‌ای پیدا خواهد کرد؟ تحریم های اعمال شده بر روسیه اگرچه از منظر برخی فرصتی برای ایران است، اما تحلیل‌گران واقع‌بین‌تر اعتقاد دارند به لحاظ عملیاتی جایگزینی در حوزه عنوان شده همانند صادرات گاز و نفت اتفاق نمی‌افتد و حتی تحریم‌های روسیه می‌تواند برخی مسیرهای ایران به بازارهای جهانی را دچار اختلال کند.

منتظر سقوط قیمت مسکن باشید


 

 

دست به دست شدن یک توئیت در بازار ارز

در بخش اخبار هسته‌ای نیز توییت یک چهره‌ی اصول‌گرا که معمولا از طرف معامله‌گرهای ارزی رصد می‌شود، در بازار دست به دست می‌شد. این کاربر اصول‌گرا در توییتر صراحتا از ضرب‌الاجل طرف مذاکره برای دریافت پاسخ ایران حرف زده بود. به ادعای او پرانتزها در مذاکرات پاک شده و تعهدات دو طرف روشن است که ایران باید جواب بدهد حاضر به امضای توافق هست یا نیست. جوابی که ظاهرا آخرین مهلت آن یکشنبه شب تعیین شده است. این چهره‌ اصول‌گرا ادعا کرده بود اگر تا فردا شب پاسخی داده نشود به منزله عدم موافقت ایران با مفاد توافق‌نامه جدید است.  در روزی که بازار در معرض چنین اخباری بود، قیمت دلار رنج بود و 100 تا 150 تومان نوسان داشت.

2 دلیل رنج شدن قیمت دلار در بازار پرنوسان 

دیروز وقتی از معامله‌گران سوال می‌شد که چرا در بازار پرنوسان هفته‌های اخیر، معاملات روز جاری رنج است؟ دو پاسخ می‌دادند: تزریق درهم در دبی، خالی فروشی در هرات.

به ادعای معامله‌گرهای ارزی، بازارساز با تزریق درهم از دبی اجازه‌ پیش روی نرخ درهم به سمت بالا را نمی‌ دهد. نرخ حواله درهم اثر معناداری روی قیمت دلار دارد و زمانی که این نرخ بالا نرود، قیمت دلار نیز در حرکت صعودی احتیاط می‌کند.

تاکتیک خالی فروشی بازارساز

تاکتیک دیگر بازارساز، خالی فروشی در بازار هرات عنوان شد. در خالی‌فروشی، معامله‌گران معمولا به صورت صوری دلار را با قیمت پایین‌تر می‌فروشند تا اجازه افزایش قیمت ندهند. خالی‌فروشی دو زمان اتفاق می‌افتد: اول اینکه معامله‌گرها تصور می‌کنند قیمت افزایشی نیست. دوم، موقعی که معامله‌گران در بازار فردایی در موقعیت فروش قرار می‌گیرند و بازار خلاف انتظار آن‌ها عمل می‌کند.

در چنین حالتی، آن معامله‌گرها دست به خالی‌فروشی می‌زنند که یک‌جور فروشِ صوری است تا قیمت بالا نرود، چون افزایش قیمت باعث زیان آن‌ها می‌شود.

در بازار، مشهور بود که تزریق درهم از دبی کارِ بازارساز است اما وقتی سوال می‌شد خالی‌فروشی از هرات از سمت چه کسی اتفاق افتاده است؟ پاسخ عجیب بود، دوباره بازارساز. معامله‌گرها مدعی بودند بازارساز از طریق عوامل خودش در بازار هرات، فروش صوری یا در اصطلاح خالی‌فروشی دارد، یعنی با قیمت پایین‌تر از نرخ روز، ارز فروخته تا مانع افزایش قیمت دلار به سطوح بالاتر شود.

ظاهرا این دو تاکتیک جواب‌گو بود و دلار هم در تهران و هم در هرات نتوانست از سطح مقاومتی رد شود، آن هم در روزی که زیر بمباران اخبار منفی بود.

ریزش قیمت لیر ترکیه

در بازار ارز ابتدای هفته، لیر در کانون توجه بود. برخی تصور می‌کردند در روزهای آتی لیر باز هم نزول قیمتی دارد و فرصت خوبی برای خرید است. دلیل این پیش‌بینی، به موضع اردوغان برمی گشت. اردوغان در منازعه اوکراین و روسیه، سمت اوکراین ایستاده و همین موجب می‌شود که لیر بیشتر بریزد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید