قیمت دلار چرا افزایش یافت؟/ سیگنال‌های پرابهام کار خودش را کرد

کدخبر: ۴۸۹۱۵۲
اقتصادنیوز: تحلیلگران معتقدند که دو خبر موجب افزایش قیمت دلار شده است.
قیمت دلار چرا افزایش یافت؟/ سیگنال‌های پرابهام کار خودش را کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته شاخص ارزی روند افزایشی جدیدی را آغاز کرد. پس از کاهش قیمت‌های مشاهده شده در نرخ دلار طی سه روز پایانی هفته گذشته، دیروز جهت نمودار قیمتی این ارز مجددا صعودی شد. اسکناس آمریکایی طی روندی کاهشی در روز چهارشنبه ۲۴ فروردین با عقبگرد خود به کانال ۲۷ هزار تومانی در سطوح قیمتی ۲۷ هزار و ۴۸۰ تا ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. اما با شروع بازار در هفته جدید نرخ این ارز به سمت پله‌های هفتم و هشتم کانال مذکور حرکت کرد.

 شنیده‌ها از فضای مرکزی بازار ارز تهران در روز گذشته حاکی از آن است که خریداران بازار در حال قدرت‌نمایی بوده و احتمالاتی از بازگشت قریب‌الوقوع و مجدد قیمت دلار به کانال 28 هزار تومانی نیز توسط فعالان ارزی مطرح می‌شد. در این میان معامله‌گران افزایشی نیز با بالا بردن حجم سیگنال‌های پرابهام در گفت‌وگو‌های کف بازار در جهت تشدید روند افزایشی جدید تلاش می‌کردند. تحلیلگران سیاسی-اقتصادی بازار ارز تهران اما افزایش قیمت مشاهده شده در نرخ دلار را در راستای دو عامل «تکذیب خبر آزادسازی دارایی 7 میلیارد دلاری ایران توسط سران کشور آمریکا» و همچنین «تغییر فاز سیگنال‌های موجود حول محور مذاکرات هسته‌ای وین» می‌دانند. قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در بازار روز گذشته با 330 تومان افزایش قیمت به رقم 27 هزار و 880 تومان رسید.

21ehOYXPJAWN

دیروز شنبه 27 فروردین قیمت دلار در بازار سبزه میدان تهران تحرکات افزایشی جدیدی را از خود به نمایش گذاشت. در ابتدای معاملات بازار روز گذشته دلار فعالیت خود را در نرخ 27 هزار و 550 تومان آغاز کرد. اما اندکی پس از شروع معاملات، نرخ‌های ارائه شده جهت فروش اسکناس آمریکایی توسط فعالان ارزی افزایش یافت. در صبح روز گذشته قیمت دلار با یک پله افزایش نسبت به نرخ شروع بازار به سطح قیمتی 26 هزار و 550 تومان رسید. در حوالی ظهر روز گذشته نیز نرخ این ارز مجددا یک پله دیگر افزایش یافت و دلار ظهر روز شنبه در پله هفتم کانال 27 هزار تومانی معامله شد. این پایان کار روند افزایشی دلار در روز گذشته نبود و جهت نمودار نرخ این ارز تا پایان روز گذشته همچنان صعودی ماند. روند افزایشی دلار بازار تهران در بازار کشور‌های همسایه نیز مشاهده شد. دلار در بازار هرات دیروز با ترک کانال 26 هزار تومانی به سطوح اولیه کانال 27 رسیدو همچنین دلار بازار سلیمانیه نیز دیروز در پله هشتم کانال 27 معامله شد.

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی- اقتصادی بازار تهران شروع روند افزایشی آغاز شده در روز گذشته را به‌دلیل انتشار اخبار و سیگنال‌های پرابهام در روز‌های گذشته می‌دانند. این افراد علت اصلی کاهش قیمت دلار در روز چهارشنبه هفته پیش را انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی منابع دلاری ایران در بانک‌های خارجی خواندند. این در حالی است که روز گذشته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در جمع خبرنگاران گفت: گزارش‌های منتشر شده در زمینه آزادسازی دارایی‌های ایران در حساب‌‌های مسدود شده در کشور‌‌های طرف سوم (طرف سوم تحریم‌های آمریکا) نادرست هستند. نه شرکای ما این پول‌‌ها را به ایران داده‌‌اند و نه آمریکا انتقال این پول‌‌های بلوکه شده را مجاز یا تایید کرده است. از سوی دیگر اخبار منتشر شده حول محور مبحث حذف نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی نیز حاکی از آن است که هنوز توافقی در این زمینه صورت نگرفته و همین امر نیز توانسته انتظارات فعالان بازار از آینده نرخ را افزایشی کند. البته در شرایط کنونی هنوز بسیاری از معامله‌گران معتقدند در نهایت شانس حصول یک توافق از عدم موفقیت آن بیشتر است.

هر قطعه سکه امامی نیز روز گذشته با نرخی معادل 13 میلیون و 245 هزار تومان معامله شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید