خیز قیمت ربع سکه در بازار ارز

کدخبر: ۵۳۸۶۹۶
ربع سکه به عنوان نماینده تقاضای خرد نشان می دهد ربع سکه در این هفته بازدهی ۱۰ درصدی را کسب کرده است.
خیز قیمت ربع سکه در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، قطعنامه ها و فشارهای تحریمی علیه ایران توان اصلاح را از بازار ارز گرفته است،این مسئله را از بررسی روند قیمتی دلار و سکه به خوبی می توان فهمید آنطور که مشخص است اصلاح ها بیشتر زمانی هستند تا قیمتی. زمانی که بازار پس ازبرخورد با مقاومتی موفق به شکست آن نمیشود و با عقب نشینی روند اصلاحی به خود میگیرد کاهش قیمت به وجود آمده کمتر از دفعات قبلی و حد انتظارات است و قیمت ها بیش تر در بعد زمان دچار رکود میشوند و کمتر از مقاومت معامله می شوند و اصلاح های عمیق در بازار دیده نمی شود.

 مهم ترین خبری که در این هفته منتشر شد رکورد زنی سهم پول از نقدینگی بود که از اردیبهشت سال ۹۲ سابقه نداشته است. این مسئله نشان میدهد مردم کمتر ترجیح می دهند پول های خود را در سپرده های مدت دار بانکی نگهداری کنند و بیشتر تمایل دارند دارایی خود را در سپرده جاری و یا به صورت پول نقد نگهداری کنند.

این گزارش منعکس کننده عدم تمایل به پس انداز پولی در جامعه است. در شرایطی که نرخ بهره واقعی منفی است، ناآرامی های اجتماعی و رکود میزان سرمایه گذاری های را کاهش داده و کسب و کارهای اینترنتی به خاطر فیلترینگ محدود شده افزایش سهم پول از نقدینگی نگران کننده تر است زیرا در این حالت با افزایش پول های پارک شده اگر بازاری بازدهی مثبت ایجاد کند و انتظارات نسبت به بازاری بهبود پیدا کند حرکت پول های پارک شده سیل ویرانگری ایجاد میکند که تعادل بازارها را بر هم می زند. در شرایط کنونی با توجه به آنکه تحریم ها تشدید شده است این نگرانی وجود دارد که مانند سنوات گذشته تحریم ها چراغ راهنمای بازار ارز شود‌.

درهفته جاری دلار در بالای کنج قیمتی شکسته شده رشد کرد و بازدهی ۱.۶ درصدی را رقم زد. این بازدهی در فضای کنونی بازار رقم خورد، دستگیری دلالان ارزی و حضور نیروهای انتظامی در بازار باعث رکود این بازار شده بود، فروشندگانی که حاضر نبودند دلار های خود را در قیمت های پایین بفروشند با افزایش قیمت ها هم از ترس پلیس از فروش خودداری میکردند. به همین دلیل اسکناس آمریکایی در هفته گذشته کمترین بازدهی را خلق کرد و دارندگان دلار از بقیه بازار جا ماندند.

طلای آب شده در هفته گذشته بازدهی بهتری را خلق کرد که البته عملکرد افزایشی اونس طلا نیز به کمک این فلز گرانبها آمد. اونس طلا پس از سخنرانی جروم پاول افزایش یافت، تورم در ماه اکتبر به کمترین میزان در بازه ده ماه رسید و رییس فدرال رزرو اعلام کرد که بهتر است با کاهش نرخ ها میزان ریسک‌در بازارها را کاهش داد، در این شرایط شاخص دلار تضعیف شد و قیمت اونس طلا در واکنش به این اظهار نظر تقویت شد و به ۱۸۰۰ دلار رسید.

با افزایش ارزش اونس طلا و رشد قیمت دلار، دو بازوی افزایشی بازار طلا،طلای آب شده را به یک رکورد رساندند و با رکورد زنی طلای آب شده بازدهی این فلز گرانبها به ۴.۷ درصد رسید.

با توجه به افزایش عرضه سکه توسط بازارساز و انتشار اوراق سکه توسط بانک مرکزی، بازدهی سکه امامی تفاوت زیادی با طلای آب شده نداشت و سکه امامی بازدهی ۴.۸ درصدی را کسب کرد.

اجزای کوچکتر بازار طلا به خاطر محدودیت تعداد و افزایش تقاضا بازدهی بیشتری را در بازار خلق کردند زیرا حباب در این بازارها با افزایش تقاضا و نبود عرضه کافی رشد پیدا کرد. بررسی اکوایران از ربع سکه به عنوان نماینده تقاضای خرد نشان می دهد ربع سکه در این هفته بازدهی ۱۰ درصدی را کسب کرده است که عدم تعادل در میزان عرضه و تقاضا در این بازار را تایید می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید