در مورد آینده نرخ دلار چه فرضیه‌هایی وجود دارد؟

ضرر سنگین خریداران دلار /قیمت سکه و تتر پرنوسان شد

کدخبر: ۵۵۷۹۵۴
نوسان یکشنبه در تتر به شکل شدیدتری بروز کرد. تتر تا 62 هزار تومان بالا رفت و در ریزش تا 53 پایین آمد. سکه هم که تا 37 میلیون و 700 هزار تومان بالا رفته بود، در این موج ریزشی به 33 میلیون و 300 هزار تومان رسید.
ضرر سنگین خریداران دلار /قیمت سکه و تتر پرنوسان شد

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته در بازار معاملاتی ارز، خریداران دلار صبح، هرچه رشته بودند پنبه شد. بازار ارز شرایط ویژه‌ای را تجربه کرد؛ شرایطی که قیمت‌ها خیلی متفاوت شده بودند و ظاهرا دوباره معاملات دمو شد.

ضرر سنگین خریداران دلار

ساعت 3 بعد از ظهر، بازار ارز بخشی از راهی که رفته بود را برگشت و خریداران دلار در ظهر، با یک ضرر سنگین در بعدازظهر مواجه شدند. دلار که تا قبل از ساعت 3 بوی 60 هزار تومان می‌داد، بعد از ساعت 3 به زیر 55 هزار تومان سقوط کرد.

دلار فقط در عرض 10 دقیقه، 2 هزار تومان از ارزشش را از دست داده بود. در این فضای هیجانی خیلی‌ها نرخ پرت می‌دادند و بیشتر صرافی‌ها می‌گفتند نمی‌فروشیم. اصطلاحا معاملات قفل شده بود. البته نرخ در پشت خط دوباره افزایشی شد.

چه عواملی باعث شد تا این اتفاق بیافتد؟

به نظر می‌آید تکنیکال دلار با یک شبه‌خبر فاندامنتال، این وضعیت را رقم زدند.

در مورد تکنیکال، گفته می‌شود که بازار به فکت‌های فنی یک بدهی بزرگ داشت. مدت‌ها بود که اندیکاتورها وضعیت اشباع خرید را گزارش می‌کردند، اما نرخ بدون توجه به آن حرکت می‌کرد.

در کنار این اشباع خرید سنگین، یک واگرایی سنگین هم به وجود آمده بود که در چند ماه اخیر بی‌سابقه بود.

تله موش در انتظار خریداران دلار

مهم‌تر از همه آن‌ها، از صبح یکشنبه یک نمودار خیلی معروف شده است. نمودار تکنیکالی که نشان می‌دهد دلار از سال 86 دارد در یک کانال صعودی حرکت می‌کند و هر وقت به کف و سقف این کانال برخورد کرده است، واکنش نشان داده است. یک جورایی از سال 86 به این کانال خش وارد نشده و نقشه راه دلار را کشیده است.

برخی از معامله‌گران هم درباره ریزش می‌گفتند، بازاری که شارپی بالا برود، زیرش خالی است. این نکته را هم می‌گفتند که هر زمان که افراد زیادی برای خرید هجوم می‌آورند، آخرین موج افزایش بوده و باید از ریزش بترسید. آن‌ها می‌گفتند تله موش در انتظار خریداران است!

شوک به قیمت تتر و سکه

نوسان یکشنبه در تتر به شکل شدیدتری بروز کرد. تتر تا 62 هزار تومان بالا رفت و در ریزش تا 53 پایین آمد. سکه هم که تا 37 میلیون و 700 هزار تومان بالا رفته بود، در این موج ریزشی به 33 میلیون و 300 هزار تومان رسید.

نوسان دلار به بازارهای دیگر رسید

 نوسان بازار ارز و سکه به طور دومینووار به بازارهای دیگر هم سرایت کرد؛‌ از بازار لاستیک و آهن گرفته تا پارچه، خیلی از این‌ها فروش را متوقف کرده بودند.

2 سیگنال سیاسی به معامله گران ارزی

اما دو خبر مهم در بازار وجود داشت؛ خبر آزادی شهروند اسپانیایی در ایران و از آن مهمتر شایعه حضور عباس عراقچی در کنار امیرعبداللهیان در دور جدید مذاکرات، ‌که یک رسانه یونانی مطرح کرده بود و رسانه‌های داخلی هم در روز یکشنبه به شدت آن را بازنشر کردند. این خبر ذهنیت معامله‌گران را نسبت به آینده مذاکرات تغییر داد.

حتی برخی با دیدن این خبر، از یک سونامی خبر می‌دادند که تا حدودی هم به واقعیت تبدیل شد. با این حال اگر این خبر صحت نداشته باشد، می‌تواند ورق را در بازار برگرداند.

NtlMhjNllInL

نگاه بازار ارز به برجام است

در هر حال، حرکت یکشنبه ثابت کرد که بازار ارز فعلا تنها و تنها، نگاهش به برجام و سیاست خارجی است و هر خبر جدید مثبت می‌تواند معاملات بازار را به کل تغییر دهد؛ در این وضعیت قدرت مانور سیاستگذار ارزی نمی‌تواند چندان زیاد باشد. همچنین در این شرایط معامله‌گران همچنان زیرچشمی دارند 15 اسفند و نشست شورای حکام را رصد می‌کنند.

صبح و عصر متفاوت قیمت دلار

در سمت رسمی بازار، نرخ توافقی روی سایت به مرز 53 هزار تومان رسید. دیگر نرخ توافقی و غیررسمی چندان با هم تفاوتی ندارند و خریداران سهمیه در این وضعیت گیر افتادند. آن هم در روزی که هر دلار از صبح تا غروبش، «تومنی دوزار» توفیر داشته است.

صبح روز یکشنبه صف خرید سهمیه سنگین بود و سقف خرید هم به 5000 دلار سابق رسیده بود. به واسطه شکاف نرخ دلار آزاد و سهمیه در نوبت صبح عایدی خرید دلار سهمیه در حدود 35 میلیون تومان می‌شد؛ عایدی‌ای که غروب دیگر خبری از آن نبود.

در مورد آینده نرخ دلار چه فرضیه‌هایی وجود دارد؟

از نظر تکنیکالیست‌ها، 53 هزار تومان مقاومت مهمی بوده و بعد از شکست حمایت مهمی شد. بازار برای خروج از این روند صعودی نیاز دارد تا 53 هزار تومان را از دست بدهد.

معامله‌گران می‌گویند با شکست این سطح فشار فروش هم بیشتر می‌شود. یکی دیگر از موضوعات بازار ارزش ذاتی دلار بود که دو نظر درباره آن وجود داشت، برخی بازه 41 تا 43 هزار تومان، و یکسری هم بازه 47 تا 50 هزار را ملاک قرار می‌دادند. در هر حال، نرخ‌های فعلی نسبت به ارزش ذاتی حباب مثبت دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید