بررسی قیمت دلار در نیمه اول تیر 1402

سیگنال روسی به بازار دلار ایران/ بازدهی دلار رکورد زد

کدخبر: ۵۸۴۱۳۱
اقتصادنیوز: قیمت دلار در نیمه اول تیر 1402 فراز وفرود های را تجربه کرد که در این گزارش به آن پرداخته شده است.
سیگنال روسی به بازار دلار ایران/ بازدهی دلار رکورد زد

به گزارش اقتصادنیوز ، در این گزارش به بررسی روند حرکتی قیمت دلار در نیمه اول تیر 1402 پرداخته شده است.هفته اول تیر ماه را می توان با اسم تقابل واگنرها با سیگنال های سیاسی عمان نام گذاری کرد.هفته دوم را هم شکست مرزهای مقاومتی در بازار دلار.

سیگنال روسی به بازار دلار ایران/ مرز مقاومتی دلار شکست 

قیمت دلار که مدت زمان طولانی به واسطه اخبار و سیگنال های مثبت و منفی سیاسی منتشر شده از سوی عمان از جمله توافق احتمالی ایران و آمریکا، احتمال آزادسازی ارزهای بلوکه شده، تبادل زندانیان و...پشت مرز ۵۰ هزار تومان نوسان رفت و برگشتی را ثبت کرده بود؛در معاملات پشت خطی 2 تیر ماه به واسطه آغاز شورش واگنر ها جهش معناداری را تجربه کرد و وارد کانال 51 هزار تومان شد. در معاملات نقدی روز سوم تیر ماه هم مرز مقاومتی 50 هزار تومان بالاخره شکسته شد و اسکناس آمریکایی در تهران و هرات تا پله اول و دوم کانال 50 هزار تومان بالا رفت

واگنر

تحلیلگران اقتصادی می گفتند شرایط تحریمی روسیه و ایران، همکاری‌های تجاری این دو کشور را افزایش داده است. در دو سال گذشته، نزدیکی دو‌ کشور در زمینه اقتصادی برای خنثی کردن تحریم ها و افزایش مبادلات مالی همواره در موج های افزایشی بازار ارز مورد توجه بوده است. سرمایه گذاری روس ها در ایران افزایش پیدا کرده و سطح تجارت دو‌کشور در روند صعودی قرار دارد، در چنین شرایطی شورش در یک کشور تجاری دوست در شرایط تحریمی و کاهش ارزش روبل نگرانی از فعالیت های اقتصادی میان دو‌کشور را بالا برد و نرخ دلار با افزایش ناآرامی های روسیه بالا رفت.

اثر فروکش کردن شورش واگنر ها روی بازار دلار

با این حال در روز چهارم تیر ماه با فروکش کردن اخبار منفی روسیه و آتش بس واگنر ها ، تب هیجانی نرخ دلار در تهران هم پایین آمد واسکناس آمریکایی در سراشیبی قرار گرفت. 

بازار دلار تهران در این روز شاهد دو نیمه متفاوت بود.نیمه اول هجومی و نیمه دوم‌ عقب نشینی.در نیمه اول  قیمت دلار به سمت پله های پنجم و ششم کانال پنجاه هزار تومان حرکت کرد اما نتوانست به مرز مقاومتی 50 هزار و 800 تومان برسد.در نتیجه به سمت پله های پایین تر برگشت  و در نیمه دوم معاملات روز چهارم تیر ماه، قیمت دلار کانال ۵۰ هزار تومان را از دست داد و تا پله هفتم کانال ۴۹هزار تومان پایین آمد.

فعالان اقتصادی می گفتند  مرز حمایتی ۴۹هزار و ۸۰۰ تومان برای قیمت دلار مهم است.به عقیده تکنیکالیست ها در صورتی که اسکناس آمریکایی بالای این محدوده تثبیت  پمی داد احتمال سرک‌ کشیدن آن به کانال ۵۰ هزار تومان وجود داشت.با این حال اگر بازیگران‌ارزی از مرز یاد شده حمایت نمی کردند احتمال برگشت به سمت 48 هزار و 500 تومان و 48 هزار و 200 تومان‌ تقویت می شد. 

اثر عید قربان روی بازار ارز ایران

با نزدیک شدن به روز های پایانی هفته اول، بازار های همسایه به استقبال عید قربان رفته و به حالت نیمه تعطیل و در نهایت تعطیل درآمد. همین امر باعث شد سطح تقاضا برای اسکناس آمریکایی در تهران کاهش یابد و نرخ دلار طبق اعلام سایت ها مرز 48 هزار و 800 تومان را از دست  بدهد و در پله سوم کانال 48 هزار تومان معامله شود.

بازار ارز یک

سیگنال های منفی به بازار دلار 

در هفته دوم تیر ماه بازار ارز تهران با چند خبر مهم شروع به کار کرد. در خبرها آمده بود رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا برای ایران به مرخصی اجباری رفت.فعالان سیاسی می گفتند تعلیق رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا برای ایران را می‌توان تحولی در روند مذاکرات 28ماهه ایران و آمریکا دانست.البته با توجه به آنکه مذاکرات اخیر با حضور جانشین مالی پیشروی کرده بود این برکناری برای بازار ارز فعلا نگران کننده نبود. 

از سوی دیگر،آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری وجود هرگونه مذاکرات هسته‌ای با ایران را تکذیب کرد اما تاکید کرد که  ما همچنان علاقه‌مند به یافتن مسیرهای دیپلماتیک با ایران هستیم.

 وبگاه میدل ایست‌آی نیز در روز‌های اخیر در مطلبی از توقف مذاکرات جدید ایران و آمریکا خبر داد. میدل ایست‌آی علت توقف را موافقت  نکردن ایران با برخی از خواسته‌های واشنگتن اعلام کرد.

از طرفی هم رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه «فرانس 24» گفته بود  برجام در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. به عقیده او برجام یک پوسته خالی است و هیچ‌کس نمی‌تواند این توافق را مرده بداند اما هیچ‌گونه فعالیت دیپلماتیکی در خصوص آن انجام نمی‌شود.گروسی گفته نوع توافقی که ممکن است بین ایران و آمریکا وجود داشته باشد به تصمیمات سیاسی کشورها مربوط می‌شود. 

دلار وارد کانال 50 شد/ پیام سه عضو برجام به فردوسی 

در روز یکشنبه 11 تیر ماه قیمت دلار از مرز48 هزار و 800 تومان وارد کانال 50 هزار تومان شد. یکی از خبرهایی که در این روز  مورد توجه بازیگران  بازار ارز تهران قرار گرفته بود در رابطه با گزارش گاردین بود. این روزنامه در گزارشی نوشته بود که انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی عضو برجام (آلمان و فرانسه) در نظر دارند تا با نقض تعهدات خود در این توافق هسته‌ای، از برداشتن تحریم‌های موشکی ایران سرباز بزنند.

برخی از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می گفتند این احتمال وجود دارد که سایه هراس از مکانیسم ماشه تا حدودی از روی سر بازار دلار برداشته شود.با این حال در جناح مقابل دسته ای دیگر می گفتند اگرچه مکانیسم ماشه فعال نمی شود اما، به خلاف توافق برجام، تحریم های موشکی و مباحث مورد مناقشه بین ایران و غرب هم‌چنان پابرجاست و این احتمال وجود دارد که در بلند مدت نرخ دلار دوباره مسیر صعود را دنبال کند.

جهش قیمت دلار هرات بعد از تعطیلات عید قربان 

در روز 12 تیر ماه  نرخ دلار فردایی هرات بعد از یک هفته تعطیلی به دلیل عید قربان اعلام شد. دلار فردایی هرات قبل از تعطیلات در محدوده 49 هزار و 700 تومان متوقف شده بود و در بازار  دوشنبه 12 تیر ماه وارد کانال 50 هزار تومان شد.طبق ادعای برخی از معامله گران نرخ دلار فردایی هرات در محدوده 50 هزار و400 تا 600 تومان معامله شده بود.

بازار دلار درانتظار نتایج یک نشست /تحریم های جدید اعمال شد 

یکی از خبر های مهم دیگری که در نیمه اول تیر  که زیر ذره بین بازیگران ارزی قرار گرفته بود در مورد نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران بود. در شرایطی که بازار در انتظار اخبار نشست شورای امنیت بودند؛ عصر پنجشنبه 15 تیر ماه خبر آمد که دولت انگلیس 13 مقام و سازمان ایرانی را به اتهامات حقوق بشری در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.این تحریم ها در واقع اولین تحریم‌های مستقل انگلیس از زمان جدایی از اتحادیه اروپا می باشد.

از سوی دیگر؛ یکی از خبر مهم دیگری که مورد توجه معامله گران قرار گرفت، گزارش جدید گادرین بود. روزنامه گاردین در گزارشی نوشت انگلیس درخواست‌ها برای قرارگیری سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی را رد کرده است و به جای آن تصمیم گرفته تا شرکت‌ها و حامیان آن را تحت تحریم قرار بدهد.

مرز مهم در بازار دلار 

فعالان بازار می گفتند محدوده مقاومتی 50 هزار و 300 تومان برای دلار مهم است و در صورتی که اسکناس آمریکایی به این محدوده برسد این امر ممکن است بر فشار خرید بیفزاید و در مرحله بعد به سمت مرز مقاومتی 50 هزارو 800 تومان حرکت کند. 

بازدهی دلار رکورد زد 

این اتفاق در 15 تیر ماه افتاد.در این روز برخی  از سایت ها نرخ دلار را 50 هزار و 600 تومان اعلام کرده بودند. به عقیده برخی از فعالان اقتصادی در صورتی که دلار به مرز 50 هزار و 700 تومان برسد در مرحله بعد مهم ترین مرز مقاومتی محدوده 51 هزار و 200 تومان خواهد بود.بررسی ها نشان می دهد  دلار در این هفته پرچمدار کسب بازدهی بوده است که با رشد هفتگی ۲.۱ درصدی بیشتری بازدهی را کسب کرده است.ربع سکه که در موج ها ی افزایشی رکورددار کسب بازدهی بود در این هفته از همه عقب تر ماند و سودی را نصیب دارندگان خود نکرد ولی قیمت سکه امامی ۱.۴ درصد افزایش یافت، خریداران طلای هجده عیار هم در این هفته به اندازه دارندگان سکه امامی سود کردند.

 
 
 

 

 

 
 

 

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید