گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز و طلا؛

قیمت دلار و سکه فریز شد/حصر بازار با اخبار سیاسی

کدخبر: ۶۰۲۰۲۷
اقتصاد نیوز: قیمت دلار و سکه بازار امروز چهارشنبه 12 مهرماه نسبت به دو روز قبل فریز شد.
قیمت دلار و سکه فریز شد/حصر بازار با اخبار سیاسی

 به گزارش اقتصاد نیوز، نگاهی به روند حرکتی قیمت دلار در بازار امروز چهارشنبه ۱۲ مهرماه نشان می‌دهد نوسانات نرخ دلار بسیار کم شده و آرامش در معاملات دلار همچنان پابرجا است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت دلار از هفته پایانی شهریورماه تا امروز در یک دامنه ۴۰۰ تومانی گیر افتاده است.

 در واقع اسکناس آمریکایی در مرز حمایتی ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان تا مرز مقاومتی ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان در نوسان بوده است. برخی از معامله‌گران علت اینکه نرخ در این دامنه گیر بیفتد را ناشی از سیگنال های سیاسی می دانند. برخی از تحلیلگران اقتصادی هم باور دارند برای ادامه مسیر باید یکی از دو عدد شکسته شود.

 از سوی دیگر هرات و دبی هم به سرنوشت تهران مبتلا شده‌اند و نرخ دلار و درهم نیز حمایت خود را از بازار فردوسی کم کرده‌اند. هر برگ اسکناس آمریکایی در هرات امروز با ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ حواله درهم نیز در حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

 به نظر می‌رسد که گوش بازار ارز تهران مجدداً نسبت به مذاکره و توافق حساس شده و با نزدیک‌شدن به تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) که موعد لغو تحریم‌های ایران بر اساس برجام است، گمانه‌زنی‌ها پیرامون مسائل هسته‌ای ایران و برجام افزایش‌یافته است.

در معاملات پشت خطی دوشنبه‌ شب نیز یک خبر به نقل از الجزیره به بازار رسید؛ خبری مبنی بر اینکه وزارت خارجه آمریکا در راستای بهانه‌جویی برای عدم بازگشت به توافق هسته‌ای، اعلام کرد که به بازگشت به این توافق فکر نمی‌کند، چرا که تهران مجوز فعالیت شماری از بازرسان آژانس انرژی اتمی در ایران را لغو کرده است.  در همین راستا امروز چهارشنبه 12 مهر ماه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: بازرسان تبعه چند کشور اروپایی که مرتب رفتار سیاسی تند علیه ایران دارند را از فهرست حذف کردیم.

 از سوی دیگر، خبری که اوایل اسفند ۱۴۰۱ از سوی خبرگزاری بلومبرگ منتشر و مدعی شده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده را شناسایی کرده‌اند، بار دیگر در میان معامله‌گران ارزی داغ شده و موردتوجه بازیگران ارزی قرار گرفته است.

این اما همه سیگنال های سیاسی به بازار ارز نیست و آن‌طور که در خبرها آمده، به‌تازگی خبرنگار وال‌استریت ژورنال هم درباره مسائل هسته‌ای ایران ادعای جدید را مطرح کرده است. این روزنامه آمریکایی مدعی شده یک بازرس روسی ادعای کشف اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۳.۷ درصد را مطرح کرده بود.

از بازار ارز و درهم که بگذریم، در بازار طلا و سکه هم امروز قیمت اونس طلا در مرز حمایتی ۱۸۲۲ دلار معامله شد. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار با ۲ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد که نسبت به دو روز قبل کاهش تقریباً ۱۲ هزارتومانی را نشان می‌دهد.

 قیمت سکه امامی هم همچنان نزدیک مرز ۲۷ میلیون تومان قرار دارد. فعالان اقتصادی می‌گویند در روزهای گذشته درحالی‌که بازار جهانی شاهد ریزش دمینو وار قیمت اونس طلاست، مرغ دلار یک پا دارد و در محدوده ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان ثابت‌قدم بوده است. همین امر موجب شده سکه بازان در بین دوراهی قیمت طلا و دلار قرار بگیرند و بازار سکه با رکود همراه شود.

 تحلیلگران اقتصادی باور دارند در شرایط کنونی مهم‌ترین مرز حمایتی برای سکه امامی محدوده ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که درصورتی‌که این مرز از دست برود احتمال عقب‌نشینی آن به سمت کانال ۲۶ میلیون تومان وجود دارد.

در مجموع هم عده‌ای از معامله‌گران مدعی هستند که قیمت‌ها احتمالاً تا ۲۶ مهرماه نوسان خاصی را تجربه نخواهد کرد و بازار در انتظار دهه سوم مهرماه و تاریخ انقضای تحریم اقلام موشکی ایران است تا ببینید آیا تا آن زمان غربی‌ها سازوکار مکانیسم ماشه برای بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را کلید خواهند زد؟ یا خیر. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید