گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز و سکه تهران؛

نبض بازار دلار کُند شد/ قیمت سکه به کما رفت!

کدخبر: ۶۰۲۰۹۸
اقتصادنیوز: به دنبال کُند شدن نبض نرخ دلار و قیمت درهم در روز های اخیر ، قیمت سکه امامی هم به کما رفته است. تحلیلگران اقتصادی برخی رویدادهای سیاسی و اخبار اقتصادی اخیر را مانع نوسانات ارزی می‌دانند.
نبض بازار دلار کُند شد/ قیمت سکه به کما رفت!

 به گزارش اقتصادنیوز، بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در روزهای اخیر نشان می‌دهد که قیمت دلار از نفس افتاده است. نرخ دلار چند روزی است که در یک محدوده خاص معامله می‌شود و حجم خرید و فروش‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرده است. قیمت دلار در معاملات نقدی عصر امروز چهارشنبه ۱۲ مهرماه در حول‌وحوش ۴۹ هزار و ۶۵۰ تومان مبادله شد.

 معامله‌گران درباره کندشدن نبض قیمت دلار در تهران، دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند. به عقیده تحلیلگران اقتصادی رویدادهای سیاسی و اخبار اقتصادی چند وقت اخیر جلوی نوسانات ارزی را گرفته است.

 علاوه بر تهران، بازار دبی نیز این روزها شاهد ثبات نسبی قیمت درهم است. به‌ عبارت‌ دیگر در این شرایط، دلار تهران و درهم دبی محدوده نوسانی کمتری را تجربه می‌کنند و در حصر بازارساز و ترس معامله‌گران گرفتار شده‌اند.

 در شرایطی که تورم پیش‌بینی‌شده توسط مقامات رسمی برای سال جاری بالای ۳۰ درصد عنوان شده اما  بازارساز با کنترل انتظارات، قیمت دلار را تثبیت کرده است. افزایش درآمدهای نفتی و مالیاتی، عضویت در سازمان‌های تجاری بین‌المللی مانند بریکس و شانگهای، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، بهبود روابط با کشورهای عربی ازجمله مواردی است که در کشیدن ترمز دلار و تثبیت نسبی آن مؤثر بوده است. با این حال، بر اساس آنچه که در سال‌های متمادی تجربه شده سیاست تثبیت قیمت دلار در یک محدوده قیمتی به منزله فشردن فنر دلار است که اگر رها شود خریداران بیشتری را به بازار ارز جلب می‌کند.

 در کنار بازار غیررسمی دلار، قیمت دلار امروز، چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش ۱۲ تومانی نسبت به‌روز کاری قبل در سطح ۴۱ هزار و ۲۱۵ تومان قرار گرفته است.

 همچنین قیمت یورو نیز در مقایسه با روز گذشته نوسان بیشتری را به ثبت رسانده و با کاهش قابل‌توجه ۵۱۷ تومانی نسبت به‌روز گذشته در سطح ۴۳ هزار و ۸۲ تومان قرار گرفته است.

 در همین راستا قیمت درهم امارات نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۲۲ تومان بر تابلو درج شده که نسبت به‌روز گذشته تغییر محسوسی نداشته است. نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب ۳۷ هزار و ۴۶۸ تومان، ۳۹ هزار و ۱۶۵ تومان و ۱۰ هزار و ۲۰۲ تومان درج شده است.

 از بازار ارز و درهم که بگذریم، در بازار طلا و سکه هم امروز قیمت اونس طلا در مرز حمایتی ۱۸۲۲ دلار معامله شد. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار با ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد که نسبت به دو روز قبل کاهش تقریباً ۱۱ هزارتومانی را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، بازار سکه هم شاهد به کما رفتن قیمت سکه امامی است. این فلز گران‌بهای داخلی همچنان نزدیک مرز ۲۷ میلیون تومان قرار دارد. فعالان اقتصادی می‌گویند در روزهای گذشته درحالی‌که بازار جهانی شاهد ریزش دومینووار قیمت اونس طلاست، دلار در محدوده ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان ثابت‌قدم بوده است. همین امر موجب شده سکه بازان در میان دوراهی قیمت طلا و دلار قرار بگیرند و بازار سکه با رکود همراه شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید