گزارش «اقتصادنیوز» از حال و هوای بازار ارز و سکه تهران؛

دست رد دلار به تحرکات برجامی/ سکه از مرز روانی پایین آمد

کدخبر: ۶۰۰۴۷۸
اقتصادنیوز: در بازار امروز یک ادعا درباره احیای توافق برجام برجسته شد. با این‌حال نرخ دلار به آن واکنش خاصی نشان نداد. قیمت سکه هم از مرز روانی ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پایین آمد.
دست رد دلار به تحرکات برجامی/ سکه از مرز روانی پایین آمد

 به گزارش اقتصادنیوز، موضوع برجام همواره برای معامله‌گران دلار اهمیت بسیاری دارد. فعالان اقتصادی می‌گویند یکی از مهم‌ترین اثرات احیای توافق برجام و لغو تحریم‌ها دست‌کم ثبات نرخ ارز در کشور در نتیجه افزایش درآمدها خواهد بود چرا که با باز شدن مسیرهای ورود ارز به کشور، درآمدها افزایش خواهد یافت و همین امر موجب تثبیت نرخ ارز در کشور خواهد شد.

بازار ارز تهران امروز سه‌شنبه ۴ مهرماه با یک ادعای سیاسی درباره مذاکرات هسته ای آغاز به کارکرد. یک رسانه خبری امروز مدعی شد: به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای اجازه مذاکره مستقیم با آمریکا داده شده است. بنا بر ادعای امواج مدیا به نقل از منابع آگاه، علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه، آماده است تا هفته‌های آینده در عمان با برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، دیدار کند. البته این خبر عصر امروز تکذیب شد و روابط‌عمومی وزارت امور خارجه آن را «خبرسازی‌ و بازی‌های رسانه‌ای» خواند که معمولاً برای «فضاسازی سیاسی» صورت می‌پذیرد و فاقد اعتبار است.

البته درحالی‌که انتظار می‌رود نرخ دلار به چنین اخباری واکنش نزولی نشان دهد، اسکناس آمریکایی امروز نسبت به این ادعا تقریباً خنثی عمل کرد و در مقایسه با روز قبل رنج بود.

هر برگ اسکناس آمریکایی امروز در تهران در حدود ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید. در هرات هم قیمت دلار امروز نوسان نزولی محدودی را ثبت کرد و در حدود ۴۹ هزار و ۲۸۰ تومان معامله شد. از سوی دیگر نرخ حواله درهم نیز مانند روزهای گذشته ثبات را تجربه کرد و با ۱۳ هزار و ۵۷۰ تومان بسته شد.

در بازار رسمی هم قیمت دلار امروز، سه‌شنبه چهارم مهر ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بدون تغییر نسبت به‌روز گذشته در سطح ۴۱ هزار و ۱۸۱ تومان قرار گرفته است. همچنین قیمت یورو نیز همانند دلار بدون تغییر نسبت به‌روز گذشته در سطح ۴۳ هزار و ۸۵۵ تومان قرار گرفته است. در همین راستا قیمت درهم امارات نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۱۳ تومان بر تابلو درج شده که نسبت به‌روز گذشته تغییری نداشته است. نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب ۳۷ هزار و ۴۳۷ تومان، ۳۹ هزار و ۸۶۸ تومان و ۱۰ هزار و ۱۹۴ تومان درج شده است.

فارغ از بازار دلار، قیمت طلای جهانی هم امروز نزولی شد. هر اونس طلا، امروز به ۱,۹۱۳ (یک هزار و نهصد و سیزده) دلار رسید که نسبت به‌روز قبل، کاهش ۰.۱۶ درصدی داشته است.

در بازار داخلی ایران هم عصر امروز هر گرم طلا ۱۸ عیار نسبت به‌روز قبل، با ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بر روی ۲ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت. در کنار بازار طلا، قیمت سکه امامی هم امروز برخلاف دلار حرکت کرد و مرز حساسی را از دست داد.

امروز قیمت سکه امامی با کاهش ۱۵۰ هزارتومانی بر روی ۲۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر، هم قیمت سکه امامی و هم قیمت دلار به منطقه حمایتی حساسی برگشته‌اند و درصورتی‌که پای دلار بلغزد ممکن است شیب نزولی قیمت سکه هم تندتر شود.

تکنیکالیست‌ها پیش‌ از این گفته بودند که محدوده ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، مرز روانی قیمت سکه است. آنها پیش‌ از این یکی از شروط ریزش قیمت سکه را عقب‌نشینی سکه از مرز یاد شده عنوان کرده بودند. به عقیده آنها اگر در روز جاری سکه این مرز حمایتی را از دست دهد امکان افت تدریجی برزگران بهای داخلی تا سطح ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید