حال و هوای بازار ارز و طلا به روایت «اقتصادنیوز»؛

قیمت دلار دنده‌معکوس زد/ تب قیمت سکه فروکش کرد!

کدخبر: ۶۰۳۲۳۱
اقتصادنیوز: قیمت دلار، سکه و طلا که در سه روز ابتدای هفته جاری صعودی شده بود ،در بازار امروز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه دنده‌معکوس زدند.
قیمت دلار دنده‌معکوس زد/ تب قیمت سکه فروکش کرد!

به گزارش اقتصادنیوز، درحالی‌که هنوز آتش جنگ حماس علیه اسرائیل روشن است، قیمت دلار در بازار امروز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه برخلاف سه روز ابتدای هفته جاری مسیر نزول را دنبال کرد. آن‌طور که معامله‌گران می‌گویند دنده‌معکوس اسکناس آمریکایی در تهران از معاملات پشت خطی دوشنبه‌شب آغاز شده و در بازار نقدی هم ادامه پیدا کرده است.

به‌عبارت‌دیگر، قیمت دلار که روز گذشته تا مرز مقاومتی ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان پیشروی کرده بود، امروز با گپ منفی تقریباً ۷۰۰ تومانی راهی بازار شد و در حول‌وحوش ۵۲ هزار و ۸۵۰ تومان به فروش رسید. گپ منفی در واقع به این معناست که نرخ شروع امروز پایین‌تر از قیمت بسته شده دیروز باشد. البته در نیمه ظهر بر روی ۵۲ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت که در مقایسه با عصر روز دوشنبه کاهش تقریباً ۸۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.

از نگاه معامله‌گران یکی از دلایل فروکش‌کردن تب هیجانات ارزی در تهران در واقع به عقب‌نشینی نرخ دلار فردایی در هرات باز می‌گردد. هرات چند روزی است که گرفتار زمین‌لرزه‌های پی‌درپی شده و همین امر بازار ارز هرات را به تعطیلی کشانده است. با این‌ حال دلار فردایی هرات با وجود نیمه‌ تعطیل بودن، رشد شارپی را تجربه کرد. هر برگ اسکناس آمریکایی در این بازار روز گذشته به ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید؛ اما در معاملات امروز تا ۵۲ هزار و ۳۰۰ تومان پایین آمد و در نیمه‌روز با ۵۲ هزار و ۶۰۰ تومان نرخ‌گذاری شد. این قیمت در واقع ۹۰۰ تومان از روز قبل ارزان‌تر است.

از سوی دیگر، نرخ حواله درهم که در روزهای گذشته از مرز مقاومتی ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرده بود؛ امروز از ریل صعود خارج شد و تا سطح ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان پایین آمده بود. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که با کاهش قیمت درهم؛ نرخ برابری آن به دلار هم یک کانال نزولی شده و تا ۵۳ هزار و ۴۴۲ تومان پایین آمده است. روز گذشته نرخ برابری درهم به دلار ۵۴ هزار و ۳۶۰ تومان محاسبه شده بود. از نگاه فعالان اقتصادی این اقتصادی این اتفاق نشان‌دهنده کاهش انتظارات در بازار دارد.

با تمام این اوصاف، برخی می‌گویند که برخی از سیگنال‌های سیاسی حول محور تحولات اخیر غزه زمینه‌ساز افت فشار خریداران بوده است.

به عقیده آنها این افت قیمت احتمالاً به دنبال خبر خبرگزاری چینی شینهوا درباره میانجی‌گری قطر برای تبادل زندانیان زن میان اسرائیل و حماس اتفاق افتاده است. البته در خبرها آمده که امریکا اعلام کرده هیچ اطلاعات یا مدرکی مبنی بر مشارکت مستقیم ایران در حملات حماس به اسرائیل پیدا نکرده است.

البته درحالی‌که در روزهای اخیر برخی‌ها ادعا می‌کردند که ایران در جنگ غزه نقش داشته حال این ادعا از سوی مقامات ایران، آمریکا و... به‌صورت رسمی رد شده است. به نظر می‌رسد همین موضوع هم تغییر جهت نرخ دلار بی‌تأثیر نبوده است.

در کنار این عوامل به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل اصلاح‌شدن قیمت دلار ناشی از دخالت ارزی نهاد مرکزی بازارساز بوده است. در همین رابطه خبرگزاری تسنیم از عرضه سنگین ارز در بازار و جمع‌آوری نقدینگی ریال خبر داده و اعلام کرده نشانه‌هایی از مداخله درهم از طریق یکی از بانک‌های عامل وجود دارد.

در بازار طلا هم قیمت اونس طلا تا ۱۸۶۵ دلار بالا رفت؛ اما ظهر امروز با ۱۸۵۹ دلار نرخ‌گذاری شد که نسبت به دیروز افت محدودی را ثبت کرده است. در بازار داخلی ایران قیمت طلا ۱۸ عیار با کاهش تقریباً ۵ هزارتومانی در حدود ۲ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید.

در کنار بازار طلا، قیمت سکه امامی که در شروع معاملات نقدی دیروز تا ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالا رفته بود و در واپسین ساعات با ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بسته شده بود؛ امروز سقوط کرد و تا مرز ۲۹ میلیون تومان پایین آمد.

فارغ از بازار آزاد، سکه رفاه هم امروز شاهد صف فروش بود.قیمت سکه بورسی  روز گذشته با ۳۰ میلیون و ۳۱۸ هزار تومان به کار خود پایان داد اما امروز مرز ۳۰ میلیون تومان را از دست داد و  با ۲۸ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان معامله شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید