گزارش «اقتصادنیوز» از حال و هوای بازار ارز و سکه تهران؛

قیمت سکه در سراشیبی/ درهم زیر پای دلار را خالی می‌کند؟

کدخبر: ۶۰۵۵۴۶
اقتصادنیوز: بازار ارز تهران در اولین روز آبان ماه شاهد افت و خیز قیمت دلار بود. قیمت درهم نیز کانال 14 هزار تومان را از دست داد و سکه نیز در سراشیبی قرار گرفت.
قیمت سکه در سراشیبی/ درهم زیر پای دلار را خالی می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز تهران در اولین روز آبان ۱۴۰۲ شاهد افت‌ و خیز قیمت دلار بود. قیمت دلار که روز گذشته در حدود ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۵۰ هزا رو ۶۰۰ تومان معامله شده بود در شروع معاملات نقدی امروز تا کف کانال ۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد؛ اما دوباره مورد حمایت قرار گرفت و به سمت پله‌های بالاتر حرکت کرد. طبق ادعای معامله‌گران هر برگ اسکناس آمریکایی ظهر امروز در بازار آزاد تهران در حدود ۵۰ هزار و ۶۵۰ تومان قیمت خورد.

همچنین امروز نرخ دلار در هرات با ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان روانه بازار شد و حتی برای مدت کوتاهی کانال ۵۱ هزار تومان را هم لمس کرد. این قیمت نسبت به عصر دیروز رشد ۶۰۰ تومانی را نشان می‌دهد. با این‌ حال در نیمه ظهر امروز قیمت دلار در بازار مذکور تا سطح ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان پایین آمد که در مقایسه با روز یکشنبه ۱۰۰ تومان بالاتر بود.

تکنیکال کارها می‌گویند در تایم فریم روزانه در مهرماه محدوده ۵۰ هزار تومان آر اس آی به‌عنوان نقطه حمایت عمل کرده و هر وقت دلار به این محدوده برخورد کرده دوباره به سمت پله‌های بالاتر گام برداشته است. اما با شکست رو به‌ پایین کیو جنسن توسط تنکسن، روند نزولی شده و هنوز سیگنال صعودی صادر نشده است. فنی‌های بازار معتقدند مهم‌ترین مقاومت دلار مقاومت کیو جنسن در محدوده ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان است.

به عقیده برخی از فعالان بازار، دلار در تایم فریم ساعتی سقف مثلث را شکسته و درصورتی‌که پایین ۵۰ هزار و ۶۰۰ تثبیت ندهد در ادامه، مسیر صعود را دنبال خواهد کرد. اما در صورتی‌ که پایین ۵۰ هزار تومان تثبیت بدهد در کوتاه‌مدت صعودی نخواهد بود.

از سوی دیگر حمایت ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان حمایت خط روند صعودی اخیر است که در صورتی‌ که شکسته شود، حمایت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان سقف ابر کومو به‌خاطر فلت بودن حمایت مهمی است. همچنین شکست ۴۹ هزار و 200 از نظر تکنیکی به معنای ازدست‌رفتن ابر کومو و به معنای نزولی شدن روند است که در واقعیت خریداران نسبت به خرید اقدام خواهند کرد.

در کنار بازار دلار، قیمت درهم نیز امروز با گپ مثبت باز شد و به ۱۴ هزار و ۱۶۰ تومان رسید. قیمت فوق در واقع ۱۶۰ تومان از قیمت بسته شده روز قبل بیشتر بود؛ اما در نیمه ظهر ورق در بازار درهم برگشت و نرخ حواله نه‌تنها کانال ۱۴ هزار تومان را از دست داد؛ بلکه تا ابتدای پله نهم مرز ۱۳ هزار تومان پایین آمد. نرخ برابری درهم به دلار صبح امروز در حدود ۵۲ هزار تومان بود؛ اما با عقب‌گرد نرخ حواله به مرز ۱۳ هزار تومان یک کانال پایین آمد و بر روی ۵۱ هزار تومان قرار گرفت. برخی از معامله‌گران مدعی بودند که دلیل کاهشی شدن نرخ حواله درهم در واقع تزریق عرضه بوده است .برخی دیگر نیز مدعی بودند که بازارساز قیمت را روزهای تعطیل بالا می‌برد و با بازگشایی بازار دبی شروع به فروش از بالا خواهد کرد. 

در بازار طلا هم بالاترین قیمت اونس طلا محدود ۱۹۸۱ دلار بود؛ اما ظهر امروز ۱۹۷۰ دلار کاهش یافت که نسبت به دو روز قبل ۱۰ دلار افت کرده است. در تهران هم قیمت طلا ۱۸ عیار امروز طبق اتحادیه طلا و جواهر، هر گرم طلا ۱۸ عیار در حدود ۲ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت خورده است. همچنین، بازار سکه هم که روز گذشته شاهد صعود قیمت سکه بود امروز برخلاف دیروز قیمت سکه امامی اندکی پایین آمده و در حدود ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید