گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز ؛

پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۹ آبان / شرط مهم برای ریزش محسوس دلار!

کدخبر: ۶۰۷۰۸۴
اقتصادنیوز: قیمت دلار در معاملات نقدی روز گذشته اندکی نزولی شد. در شرایط کنونی فعالان بازار روند حرکتی اسکناس آمریکایی در چهارمین روز هفته را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟
پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۹ آبان / شرط مهم برای ریزش محسوس دلار!

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در چند ماه گذشته نشان می‌دهد که قیمت دلار آزاد که در ۳ ماه تابستان و تا نیمه مهرماه در کانال‌های ۴۸ و ۴۹ هزارتومانی به ثبات نسبی رسیده بود با شعله‌ورشدن جنگ حماس و اسرائیل دچار نوسانات افزایشی شد و تا کانال‌های ۵۲ و ۵۳ هزارتومانی رشد کرد؛ اما به‌محض کاهش سطح ریسک‌های سیاسی نرخ دلار مجدداً به سمت کانال ۵۱ هزارتومانی حرکت کرد و در روزهای اخیر در ابتدای همین مرز در نوسان بوده است.

به عبارت دیگر، اخبار جنگی که به‌عنوان لیدر این روزهای بازار ارز شناخته می‌شود روز قبل آرام شد؛ یعنی خبر تازه‌ای مبنی بر تشدید تنشی که ایران مربوط باشد وجود نداشت و به همین خاطر بازارها مجال نفس‌کشیدن یافتند.

اما به‌موازات جنگ غزه یک خبر از همایش آمریکا، بازار ارز را هدف قرارداد، کنگره ایالات متحده به دنبال اجرایی‌کردن سخت‌ترین تحریم‌های نفتی علیه ایران است. افزایش و رکوردزنی صادرات نفت ایران در چندماهه اخیر یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت دلار و انتظارات معامله‌گران بوده است که به پشتوانه برخی تحلیل‌ها در بلومبرگ و اکونومیست معامله‌گران تصور می‌کردند که به‌خاطر چراغ‌سبز ایالات متحده برای فروش نفت ایران در ازای توافق نانوشته است.

هرچند در واقعیت تمام آمارها حاکی از افزایش صادرات نفت ایران است؛ اما افزایش این صادرات به‌واسطه توافق نانوشته بارها توسط وزیر نفت رد شد. باید دید اگر تحریم‌های نفتی ایران توسط ایالات متحده تشدید شود میزان فروش نفت چه تغییری خواهد کرد. اگر مقدار فروش نفت ایران در صورت افزایش تحریم‌های نفتی کاهش پیدا نکند چنین تحریمی احتمالاً بازار ارز را دچار تنش نمی‌کند.

از سوی دیگر، در پشت خط دوشنبه گفته می‌شد در نشست دوشنبه سازمان ملل درصورتی‌که قطعنامه رأی بیاورد اسرائیل ملزم به آتش‌بس می‌شود. معامله‌گران می‌گویند اگر این اتفاق بیفتد هیجان فروش در بازار افزایش خواهد یافت و قیمت دلار می‌تواند به کف ۵۰ هزار تومان برود و برای ورود به دامنه ۴۰ هزار تومان تلاش کند. به عقیده آن‌ها این تنها موضوعی است که می‌تواند قیمت دلار را وارد دامنه ۴۰ هزار تومان کند. همچنین آن‌ها می‌گویند ماندگاری قیمت دلار در دامنه ۴۰ هزار تومان پایین است چرا که در آن سطوح خریدار وارد بازار می‌شود.

قیمت دلار هرات در روز دوشنبه ۵۰ هزار و ۸۵۰ تومان شروع به کارکرد و بین دو سطح ۵۰ هزار و ۷۰۰ تا ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان نوسان داد. معامله‌گران فنی معتقدند اگر قیمت دلار امروز سطح حمایتی ۵۰ هزار تومان را حفظ کند می‌تواند با افزایش وارد کانال ۵۱ هزار تومان شود. البته قیمت دلار در پشت خط سیگنال ورود به کانال ۵۱ را داده و قیمت دلار هرات تا قبل از نرخ‌دهی درهم می‌تواند برای ورود به آن تلاش کند. پس از نرخ‌دهی درهم اگر قیمت این ارز در بازار بالای ۱۴ هزار تومان تثبیت دهد تثبیت قیمت دلار هم در کانال ۵۱ هزار تومان میسر می‌شود. اما درصورتی‌که قیمت دلار امروز مرز حمایت ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان را از دست بدهد از این ناحیه تا ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان نقاط حمایتی در چارت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید