گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز ؛

تکرار یک سناریو در بازار دلار/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز 4 آذر

کدخبر: ۶۱۱۹۹۸
اقتصادنیوز: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد اخبار مربوط به آتش‌بس چهار روزه حماس و اسرائیل که از صبح روز جمعه آغاز شده است، مهم‌ترین موضوع موردتوجه معامله‌گران ارزی است.
تکرار یک سناریو در بازار دلار/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز 4 آذر

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی معاملات ارزی بازار ارز تهران حکایت از آن دارد که قیمت دلار در تابستان سال جاری ثبات قیمتی چشمگیری را تجربه کرد و از روزهای میانی تیرماه تا اوایل مهر ۱۴۰۲ قیمت این ارز از در اکثر روز ها زیر  مرز قیمتی ۵۰ هزارتومان معامله شده است. 

بااین‌حال، از ۱۵ مهرماه با انتشار اخبار جنگ غزه آرامش بازار نیز بر هم خورد و اسکناس آمریکایی در تهران تا حوالی کانال ۵۳ هزارتومانی رشد کرد. اما پس از اعلام موضع رسمی مقامات کشور مبنی بر عدم تمایل ایران به گسترش جنگ، ریسک‌های سیاسی موجود در بازار از بین رفت و انتظارات تورمی معامله‌گران کاهش یافت و نرخ این ارز به کف کانال ۵۰ هزار تومان برگشت.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چند وقت گذشته بازار ارز تهران در حالت رکود بوده و اسکناس آمریکایی در یک بازه خاص در نوسان بوده است.

عده‌ای از معامله‌گران می‌گفتند در شرایط کنونی به نظر می‌رسد اخبار مربوط به آتش‌بس چهار روزه حماس و اسرائیل که از صبح روز جمعه آغاز شده است، مهم‌ترین موضوع موردتوجه معامله‌گران است.

در تهران قیمت دلار صبح پنجشنبه با ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان راهی بازار شد و عصر در محدوده ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. این قیمت در حالی است که روز چهارشنبه هر برگ اسکناس آمریکایی در تهران در حدود ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده بود. در معاملات پشت خطی روز جمعه هم نرخ دلار اندکی رشد کرد و به ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. از سوی دیگر، نرخ حواله درهم نیز امروز نوسان محدودی را ثبت کرد و با ۱۳ هزار و ۸۴۰ تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز قبل رنج بود.

فارغ از بازار تهران و دبی، بازار ارز هرات هم روز پنجشنبه دوم آذرماه مسیر رشد را سپری کرد. روز قبل قیمت دلار هرات با ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش رسید. اما در معاملات پشت خطی جمعه‌شب نوسان قابل‌توجهی را ثبت نکرد و با ۵۰ هزار و ۱۷۰ تومان به کار خود پایان داد.

بررسی نمودار تتر نشان می‌دهد که دلار دیجیتال در آخرین روز هفته کاهشی بوده و روی حمایت محدوده ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفته است. پس از شکست حمایت محدوده ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان در تاریخ ۲۷ آبان، تتر چهار بار به نزدیکی حمایت ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. مقاومت تتر در محدوده ۵۱ هزار تومان قرار دارد و تتر در محدوده ۵۰ هزار و ۶۰۰ تا ۵۱ هزار تومان رنج شده است.

تحلیل‌گران فنی معتقدند اگر قیمت دلار از ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان عبور کند مقاومت بعدی ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود. از نظر آن‌ها زمانی هیجان به بازار برمی‌گردد که قیمت دلار بتواند در کانال ۵۱ هزار تومان تثبیت دهد. همچنین اگر قیمت درهم امارات در بالای سطح حمایتی ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت دهد دلار هرات نیز می‌تواند از مقاومت ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان عبور کند. در صورت نزدیک‌شدن قیمت درهم امارات به کانال ۱۴ هزار تومان نیز، قیمت دلا هم به ۵۱ هزار تومان می‌رسد. اما اگر قیمت درهم ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست بدهد دلار هرات نیز با کاهش دوباره به زیر ۵۰ هزار تومان می‌رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید