آخرین تحولات بازار ارز و طلا به روایت «اقتصادنیوز»؛

بازار طلا طوفانی شد/ دلار حبس شد؛ سکه، نزولی!

کدخبر: ۶۱۲۷۸۳
اقتصادنیوز: بازار طلای جهانی امروز شاهد پرواز قیمت طلا بود اما سکه در بازار تهران ارزان شد و قیمت دلار در یک محدوده خاص زندانی بود.
بازار طلا طوفانی شد/ دلار حبس شد؛ سکه، نزولی!

به گزارش اقتصادنیوز، این روزها اگرچه قیمت دلار و سکه در بازار داخلی ایران در یک دامنه خاص زندانی شده و روند معاملات کم‌عمق است؛ اما بازار طلای جهانی در دو روز اخیر شاهد گردوخاک قیمت اونس طلا بوده است. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که شیب صعودی قیمت اونس طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۷ آذرماه به دلیل عقب‌نشینی ارزش دلار آمریکا و انتظارات فدرال رزرو برای پایان افزایش نرخ بهره به بالاترین حد خود در بیش از ۶ ماه گذشته رسید. این فلز گران‌بهای جهانی عصر امروز در زمان‌نگارش این گزارش تا سطح ۲۰۴۰ دلار بالا رفته بود که در مقایسه با اولین روز آذر تقریباً ۵۰ دلار افزایش را نشان می‌دهد.

دسته‌ای از فعالان بازار پیش‌بینی بینی می‌کنند درصورتی‌که جرمی پاول نرخ‌های بهره را کاهش دهد قیمت اونس طلا تا سال ۲۰۲۵ شانس ورود به کانال ۳ هزار دلار را دارد. البته این پیش بینی در شرایطی اتفاق خواهد افتاد که سیاست‌گذاران بانک مرکزی آمریکا تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به توقف سیاست‌های ضد تورمی خود ادامه دهند و پس از آن سیاست‌های انبساطی خود را در پیش بگیرند.

عده‌ای دیگر از تحلیلگران تصور می‌کنند که فدرال رزرو در نیمه دوم سال آینده نرخ بهره را حدود ۰.۲۵ واحد درصد کاهش خواهد داد. در پی این موضوع دلار جهانی حمایت سه‌رقمی خود را ازدست‌داده و به زیر کانال ۱۰۰ واحدی رسیده است. به باور تحلیلگران اقتصادی با عقب‌نشینی دلار جهانی، بازارها از جمله طلا و بیت‌کوین افزایش قابل‌توجهی را ثبت خواهند کرد. براین‌اساس عبور طلای جهانی از کانال ۳ هزاردلاری دور از انتظار نخواهد بود. در این بحبوحه باید به سناریوی دیگر اقتصاددانان اشاره کرد. باتوجه‌به مطالب فوق، برخی از تحلیلگران تأکید کردند که احتمال دارد فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴، نرخ بهره سیاستی را در سطوح سابق خود یعنی ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد حفظ کرده و سیاست‌های انقباضی را از سال ۲۰۲۵ آغاز کند.

از سوی دیگر، این روزها در نواره غزه آتش بی برقرار شده اما به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل جذاب‌شدن طلا به‌عنوان یک پناهگاه امن در دو روز اخیر ناشی از سیگنال‌های است که از سوی مهره‌های اصلی اسرائیل و حماس درباره تداوم جنگ پس از آتش‌بس است.

علاوه بر بازار جهانی طلا، قیمت طلا ۱۸ عیار امروز با ۲ میلیون و ۴۵۹ هزار تومان به فروش رسید که نسبت به‌روز قبل ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان رشد کرده است. همچنین قیمت سکه امامی امروز مانند روز گذشته بر روی پله‌های انتهایی کانال ۲۸ میلیون تومان گرفتار شد و در تلاش برای فتح خاکریز ۲۹ میلیون تومان بود.اما در نهایت با کاهش 50 هزار تومانی برروی 28 میلیون و 900 هزار تومان قرار گرفت. 

از سوی دیگر، قیمت طلای آب شده هم در معاملات پشت خطی دوشنبه‌شب با ۱۰ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان بسته شد و امروز به ۱۰ میلیون و ۶۲۱ هزار تومان رسید.

از طلا و سکه که بگذریم، همان‌طور که در ابتدای گزارش گفته شد قیمت دلار امروز هم مانند روزهای گذشته در یک محدوده خاص معامله شد. اسکناس آمریکایی که در معاملات نقدی دیروز در حول‌وحوش ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شده بود. در شروع معاملات نقدی امروز با ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان فعالیت کاری خود را آغاز کرد و در نیمه ظهر بر روی ۵۰ هزار و ۱۸۰ تومان قرار گرفت. البته عصر امروز نرخ دلار در تهران با ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز دوشنبه رنج بود.

همچنین در هرات قیمت دلار منجمد شده و نسبت به دیروز ثابت مانده است. ارزش دلار در بازار هرات امروز هم ۵۰ هزار و ۵۰ تومان بود. از سوی دیگر، نرخ حواله درهم نیز افت محدودی را ثبت کرد و از ۱۳ هزار و ۸۳۰ تومان به ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید