اهمیت دیدار پوتین و رئیسی برای قیمت دلار/ بورسی ها حتما بخوانند

کدخبر: ۶۱۴۴۲۰
اقتصادنیوز: پوتین پس از دیدار با روسای دو قدرت عربی با رییس جمهور ایران نیز دیدار می‌کند، دیدار قدرت‌های غیر‌‌غربی رویداد مهم و تعیین‌کننده‌ای است. این سفر شاید اشتراکات و ارتباطات را در حوزه نفت و منطقه تعمیق کند و اختلافات را تعدیل کند و از این حیث بر بازار تاثیر بگذارد.
اهمیت دیدار پوتین و رئیسی برای قیمت دلار/ بورسی ها حتما بخوانند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، یک سفر  مهم در سطح منطقه‌ای انجام شد پوتین به امارات سفر کرد، پس از آن به دیدار بن سلمان در عربستان رفت و در نهایت در روز پنجشنبه در روسیه میزبان سیدابراهیم رییسی خواهد بود.

جایگاه عربستان در منطقه

عربستان سعودی و روسیه بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان پس از آمریکا هستند که اخیرا با هدف تعمیق روابط خود تصمیم به کاهش بیشتر عرضه نفت گرفته‌اند. عربستان مبدأ اسلام در منطقه، برادر بزرگتر کشورهای عربی و از قدرت‌های اصلی در منطقه است. توانایی‌های اقتصادی این کشور نیز در حال افزایش است. ارتباطات ایران و عربستان پس از چندین سال امسال دوباره برقرار شد، دوطرف سفارت‌های خود را دایر کرده و بر افزایش همکاری خود در بعضی زمینه‌ها تاکید کرده‌اند.

اهمیت امارات برای کشورهای تحریمی

امارات متحده عربی هم از شرکای اصلی تجارت ایران و از مبادی واردات کالا به کشور است.

نقش امارات در اقتصاد ایران و روسیه در تحریم‌ها پررنگ است و نمی‌توان اهمیت بزرگ این کشور کوچک را در خاورمیانه و جهان نادیده گرفت.

استقبال گرمی که مورد توجه رسانه‌ها بود

عربستان و امارات استقبال بسیار گرمی از پوتین داشتند، استقبال خاص از پوتین در قصر الوطن امارات و شیوه دست دادن بن سلمان و پوتین به روش پنج‌سال قبل مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و نشان دهنده عمق روابط این کشورها باهم است.

با وجودی که حکم بازداشت پوتین امضا شده است این سفر به منزله افزایش قدرت او و کاهش انزوای روسیه است. گفته شده نفت و موضوع جنگ‌ غزه مهمترین محور دیدار فوق بوده است.

اهداف نفتی عربستان و روسیه به نفع ایران بود

همکاری عربستان، روسیه و امارات برای کاهش صادرات نفت در شرایطی که اقتصادهای برتر جهان، سیاست پولی و مالی انقباضی داشتند اگرچه نتوانست قیمت نفت را در بالای ۱۰۰ دلار تثبیت کند ولی مانع از سقوط قابل توجه قیمت نفت شد و درآمدهای نفتی را برای ایران حفظ کرد. همکاری عربستان و روسیه تا کنون در حوزه  نفت به نفع اهداف اقتصادی ایران بوده،‌ درآمدهای نفتی ایران را حفظ و ارتقاء داده‌‌است که از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر کنترل قیمت دلار در ایران بوده‌است.

از طرفی موضع ایران،‌ روسیه و عربستان درباره جنگ‌ در سرزمین‌های اشغالی در نقطه مقابل ایالات متحده قرار دارد که اگر دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود و یا از موضع ایالات متحده در این جنگ فاصله بیشتری ایجاد شود به معنای کاهش تنش‌های منطقه‌ای برای ایران، افزایش همکاری‌ها و کاهش تنش و افزایش آرامش برای دلار است.

به هرحال آنچه که تا کنون معلوم شده‌است آنست که افزایش ارتباطات قدرت‌های منطقه‌ای و نزدیک شدن روابط و دیدگاه‌ها اگر حاصل چنین سفری باشد برای کاهش تنش‌های بین‌المللی علیه ایران و افزایش ثبات موثر است.

پوتین پس از دیدار با روسای دو قدرت عربی با رییس جمهور ایران دیدار خواهد کرد. دیدار قدرت‌های غیر غربی رویداد مهم و تعیین‌کننده‌ای است که اگر اشتراکات و ارتباطات را در حوزه نفت و منطقه تعمیق کند و اختلافات را تعدیل کند می‌تواند حداقل ریسک‌ها برای دلار تهران را کمتر کند و بر رکود در این بازار تعمیق بخشد و دلار را به خواب زمستانی عمیق‌تر فرو ببرد. ولی اگر اختلافات بیشتر شود شرایط فرق خواهد کرد.

حمایتی که اگر بشکند رکود سکه عمیق‌تر می‌شود

سکه امامی با سرعت بالایی در حال عقب‌گرد است. اونس طلا از محدوده رکورد بالای دو هزار و‌۱۰۰ دلار به نزدیکی دو هزار و ۳۰ دلار رسیده است و همین بهانه شده تا معامله‌گران که با امید اونس جهانی طلا وارد بازار سکه و طلا شده بودند اکنون دست روی ماشه فروش بگذارند.

از نظر تکنیکالی سکه امامی در محدوده ۲۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان با حمایت سطح ۲۳ درصدی فیبوناچی برخورد خواهد کرد  که یک زُن حمایتی نیز هست. در صورتی که سکه حمایت فوق را ازدست بدهد انتظار می‌رود رکود موجود در بازار سکه و طلا تعمیق شود.

تاریخی که برای بازار سرمایه مهم شده‌است

روز قبل بازار سرمایه منفی‌ شد و ارزش معاملات خرد از کانال ۸۰۰۰ همتی به کانال ۵هزار همتی سقوط کرد.

بازار سرمایه بازدهی بالای۵ درصدی را در این هفته ثبت کرد و بیش از ۱۱۰ هزار واحد رشد کرد.

بازار سرمایه پس از سقوطی که در تاریخ هفدهم اردیبهشت‌ماه تجربه کرد با رسیدن به هفدهم هر ماه اصلاح کرده‌‌است و مدتی وارد فاز فرسایشی شده‌است برای اولین بار از تاریخ هفدهم اردیبهشت‌ماه روند ارزش معاملات خرد روند صعودی مطلوبی پیدا کرده و باید دید در ادامه آیا همچنان بازار سرمایه مانند روال قبل با رسیدن به هفدهم اردیبهشت وارد روند اصلاحی فرسایشی ماهانه می‌شود یا این بار شرایط فرق خواهد کرد؟

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید