داده‌های شغلی ایالات‌متحده انتظارات را نادیده گرفت

خبری که بازار طلا را بهم ریخت/ قیمت طلا ریزش کرد

کدخبر: ۶۱۴۷۵۹
اقتصادنیوز: گزارش اداره آمار کار آمریکا در روزهای اخیر حاکی از آن است که تعداد مشاغل ایجاد شده در نوامبر ۲۰۲۳ از انتظارات مبنی بر ایجاد ۱۸۰ هزار شغل جدید فراتر رفت و به ۱۹۹ هزار نفر افزایش یافت
خبری که بازار طلا را بهم  ریخت/ قیمت طلا ریزش کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، گفتنی است که این رقم نسبت به ماه گذشته با رقمی معادل ۱۵۰ هزار شغل، با رشد ۴۹ هزارتایی رو‌به‌رو شد. به گفته کارشناسان داده‌های مطلوب گزارش مشاغل ناشی از افزایش ظرفیت در بخش مراقبت‌های بهداشتی و بخش دولت بوده است. البته باید گفت اشتغال در بخش تولید نیز بهبود یافت؛ زیرا کارگران دست از اعتصاب کشیده و به شغل خود بازگشتند.

16 copy

در راستای این موضوع باید به نرخ بیکاری نیز نگاهی انداخت. بررسی‌ها‌ نشان می‌دهد اقتصاددانان با در نظر گرفتن موقعیت اقتصادی آمریکا در ماه نوامبر پیش‌بینی می‌کردند که نرخ بیکاری در ماه مذکور در سطح 3.9 درصد خود باقی می‌ماند، اما این گزارش بیان می‌کند که نرخ بیکاری در ماه اخیر از انتظارات 0.2 واحد درصد کاهشی شد و در سطح 3.7 درصدی ایستاد. بر این اساس تعداد افراد بیکار با کاهش 215 هزار نفری به 6.2‌‌9 میلیون نفر رسید، در حالی که تعداد افراد شاغل با افزایش 757 هزار نفری رقمی معادل 161.9‌ میلیون نفر را به ثبت رساند. مراقبت‌های بهداشتی با 77هزار نفر، بزرگ‌ترین صنعت رشد را تشکیل داد. ‌سایر بخش‌های بزرگ شامل دولت (49‌هزار شغل)، تولید (28‌هزار شغل) و اوقات فراغت و ‌میهمان‌نوازی (40‌هزار شغل) بودند. با ورود به فصل تعطیلات، خرده‌فروشی 38هزار شغل از دست داد که نیمی از آن از فروشگاه‌های بزرگ بود. حمل‌ونقل و انبارداری نیز 5هزار افت شغلی داشت. برخی از تحلیلگران با استناد به این گزارش تاکید کردند فدرال رزرو کاهش نرخ بیکاری و رشد بیش از انتظار فرصت‌های شغلی را ظرفیت اقتصاد آمریکا در خصوص تمدید دوباره سیاست‌های ضد تورمی در نظر گرفته و در صورتی که نرخ تورم سالانه در این کشور مطابق با برآوردها کاهشی نشود، می‌تواند بار دیگر روی این سیاست‌ها حساب باز کند تا هدف خود را مبنی بر ثبت تورم 2 درصدی محقق سازد. عملکرد احتمالی فدرال رزرو سبب شد تا شاخص دلار واکنش مثبت خود را با صعود به کانال 104 واحدی نشان دهد و سبب ریزش طلای جهانی شود.

بر این اساس دلار جهانی در ساعت 17 و 30 به وقت تهران رقمی معادل 104.15 واحد را به ثبت رساند. بر اثر وقوع این رویداد طلای جهانی که در هفته گذشته رکورد تاریخی خود را با قیمتی معادل 2146 دلار به ثبت رسانده بود، اکنون با انتشار داده‌های شغلی آمریکا با افت 1.1 درصدی مواجه شد و به کف کانال 2000 دلار رسید. این درحالی است که دارایی‌های بازار کریپتو واکنش سردی به این موضوع نشان دادند و در کانال‌های سابق قیمتی خود در حال نوسان هستند. به نظر می‌رسد که با افت طلای جهانی به زیر 2000دلار، هجوم معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای ریسکی افزایش یافته و موجب شده تا بیت‌کوین ارزش خود را در کانال‌های سابق خود حفظ کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید