گزارش «اقتصادنیوز» از آخرین تحولات بازار دلار و سکه:

بودجه ۱۴۰۳ در تیررس بازار دلار / دلار در حال کف‌سازی است؟

کدخبر: ۶۱۵۵۳۹
اقتصادنیوز: اخبار مربوط به لایحه بودجه ۱۴۰۳ امروز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه موردتوجه معامله‌گران دلار قرار گرفت. از سوی دیگر قیمت سکه امامی ۵۰ هزار تومان ریزش کرد.
بودجه ۱۴۰۳ در تیررس بازار دلار /  دلار در حال کف‌سازی است؟

 به گزارش اقتصادنیوز بازار ارز هرات امروز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه شاهد عقب‌نشینی قیمت دلار بود. نرخ دلار در این بازار روز گذشته با ۵۰ هزار و ۱۷۰ تومان بسته شد؛ اما در واپسین ساعات معاملات نقدی امروز با نوسان کاهشی ۷۰ تومانی بر روی ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان قرار گرفت. البته امروز اگر چه هرات نزولی شد؛ اما در تهران بازیگران ارزی شاهد ثبات قیمت دلار در منطقه خاکستری نیمه اول کانال ۵۰ هزار تومان بودند. قیمت دلار در تهران عصر امروز در حول‌وحوش ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید. برخی از معامله گران با اشاره به ثبات نسبی دلار در چند وقت گذشته می گویند دلار در حال کف سازی است. در کنار دلار، نرخ حواله درهم امروز اندکی رشد کرد و از ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان فاصله گرفت و تا ۱۳ هزار و ۸۳۰ تومان بالا رفت.

یکی از خبرهای که امروز توجه معامله‌گران ارزی را به خود جلب کرده بود درباره جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در رابطه‌ با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ بود. به‌ عبارت‌ دیگر بحث بودجه همیشه برای معامله‌گران ارزی مهم بوده است. هفت روز پیش بود (سه‌شنبه ۱۴ آذر) که سید ابراهیم رئیسی، سکان‌دار دولت سیزدهم به بهارستان رفت و سند بودجه سال آینده را به نمایندگان تحویل داد. حال امروز ۲۱ آذر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی با اکثریت آرا با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مخالفت کردند.

به گفته اقتصاددانان دو عامل مهمی که زمینه تورم را فراهم می‌کند شامل سیاست‌گذاری کلان اقتصادی مربوط می‌شود، سیاست پولی و سیاست مالی دو اهرمی هستند که تورم را کنترل کرده، صعودی و یا نزولی می‌کنند.

به‌عبارت‌دیگر، سیاست پولی توسط بانک مرکزی تنظیم شده و با کمک نرخ بهره بانکی، سود تسهیلات و نحوه پرداخت تسهیلات میزان تورم و رشد اقتصادی را کنترل می‌کند، اهرم دوم در کنترل تورم سیاست مالی است که توسط دولت و در بودجه تعیین می‌شود؛ مواردی از جمله حداقل حقوق، میزان افزایش حقوق سالانه، نرخ بنزین، بودجه در نظر گرفته شده برای هر بخش و صنعت توسط دولت در بودجه تعیین می‌شود

درصورتی‌که دولت در تعیین بودجه ولخرجی کند و مخارج را بالا ببرد، تقاضا رشد می‌کند و تورم ایجاد می‌شود و دلار را تحت‌تأثیر افزایشی قرار می‌دهد. در جهت عکس، بودجه انقباضی دولت تورم را مهار می‌کند و ممکن است باعث ایجاد رکود شود. حالا با رد کلیات بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی؛ دولت ۷ روز فرصت دارد تا لایحه ارجاع شده از سوی مجلس را اصلاح‌کرده مجدداً تقدیم کند.

خبر مرتبط
پیش بینی قیمت دلار امروز ۲۱ آذر/ بازار از کما خارج می شود؟

اقتصادنیوز: بازار ارز تهران دیروز هم مانند هفته‌های اخیر شاهد ثبات نسبی دلار در کریدور۵۰ هزار تومان بوده است.به عبارت دیگر دلار بیش از سه هفته است که در همن محدوده حرکت می‌کند.

از سوی دیگر اظهارات محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مسائل پادمانی هم از نگاه معامله‌گران دور نماند. اسلامی گفته هیچ بازرسی را اخراج نکردیم؛ بلکه اعتبارنامه آن‌ها را لغو کردیم و آژانس در خصوص دو مکان گفته است که دیگر سؤالی ندارم. صحبت‌های اسلامی در حالی است که پیش‌ازاین رافائل گروسی مدعی شده بود ایران مانع ورود بازرسان آژانس به ایران شده است. این خبر ازآن‌جهت برای دلار مهم است که وجود هر نوع تنش بین ایران و آژانس می‌تواند جهت قیمت‌ها در بازار ارز را تغییر دهد.

در کنار بازار ارز، قیمت طلای جهانی امروز تا ۱۹۹۴ دلار بالا رفت؛ اما دوباره ریزشی شد و تا ۱۹۷۸ دلار پایین آمد. روز گذشته هم قیمت اونس طلا در حدود ۱۹۸۰ دلار معامله شده بود. همچنین امروز قیمت طلا ۱۸ عیار با ۲ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۷۰۰ تومان نرخ‌گذاری شد که نسبت به‌روز قبل کمتر از ۶ هزار تومان رشد کرده است. در کنار بازار ارز، قیمت طلای جهانی امروز تا ۱۹۹۴ دلار بالا رفت املا دوباره ریزشی شد و تا ۱۹۷۸ دلار پایین آمد. روز گذشته هم قیمت اونس طلا در حدود ۱۹۸۰ دلار معامله شده بود. همچنین امروز قیمت طلا ۱۸ عیار با ۲ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۷۰۰ تومان نرخ‌گذاری شد که نسبت به‌روز قبل کمتر از ۶ هزار تومان رشد کرده است. قیمت سکه امامی هم امروز با کاهش ۵۰ هزار تومان در حدود ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بسته شد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید