حال و هوای بازار ارز و طلا به روایت «اقتصادنیوز»؛

بازار طلا آماده باش شد/ پاسکاری دولت و مجلس درباره ارز ترجیحی

کدخبر: ۶۱۵۶۹۰
اقتصادنیوز: قیمت دلار و سکه در بازار امروز چهارشنبه 22 آذر ماه نسبت به روز گذشته رنج بود و بازار جهانی طلا در انتظار نشست دو روزه سیاست پولی فدرال رزرو است.
بازار طلا آماده باش شد/ پاسکاری دولت و مجلس درباره ارز ترجیحی

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز هرات امروز چهارشنبه ۲۲ آذرماه شاهد نوسان رفت و برگشتی قیمت دلار بود. اسکناس آمریکایی که روز گذشته با ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان بسته شده بود در شروع معاملات نقدی امروز با رشد ۱۰۰ تومانی به ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسید اما در نیمه ظهر نسبت به قیمت صبح امروز ۱۵۰ تومان پایین آمد و بر روی ۵۰ هزار و ۵۰ تومان قرار گرفت.

فعالان بازار با اشاره به نوسان قیمت دلار بین ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۵۰ تومان می‌گویند نرخ دلار باید به بالای ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان برسد. معامله‌گران فنی دلار معتقدند قیمت دلار در حال تکمیل موج آخر است که اگر حمایت ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان را از دست ندهد می‌تواند افزایشی شود.

در تهران هم قیمت دلار که دیروز با ۵۰ هزار و ۴۰۰ تا ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان به کار خود خاتمه داده بود امروز اندکی نزولی شد و با ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان به فروش رسید. همچنین نرخ حواله درهم نیز نوسان خاصی را تجربه نکرد و در حول‌وحوش ۱۳ هزار و ۸۳۰ تومان معامله شد.

پنج‌ روز پیش بود که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد در هفت‌ماهه ابتدایی سال جاری، بانک مرکزی فراتر از سهم دولت از درآمدهای نفتی ارز ترجیحی تامین کرده است.

در همین راستا، یکی از خبرهای که در بازار دست‌ به‌ دست شد در رابطه‌ با کاهش ۱۹۰ همتی ذخایر ارزی بانک مرکزی بود. به‌عبارت‌دیگر، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده که تا ۲۰ آبان‌ماه سال جاری ۱۲ میلیارد دلار برای تامین ارز ترجیحی تخصیص پیدا کرده است. این در حالی است که میزان درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز حدود ۷ میلیارد دلار بوده و ۴.۵میلیارد دلار از ذخایر ارزی از منابع بانک مرکزی تامین شده است. بر اساس یافته‌های این گزارش، در نیمسال نخست سال جاری ۱۹۰ همت (۶.۵ میلیارد دلار با نرخ دلار ترجیحی) از ذخایر ارزی ساختمان شیشه‌ای میرداماد کاهش‌یافته و احتمالاً بخشی از این منابع، صرف تامین ارز کالاهای اساسی شده است. البته بانک مرکزی به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده هیچ‌گونه برداشت ریالی برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی انجام نشده است. این نهاد پژوهشی نوشته تا زمانی که موتورهای اصلی کاهش ارزش پول ملی، یعنی ناترازی‌های کلان اقتصادی مانند کسری بودجه متوقف نشود، سرکوب ارز محکوم به شکست است.

خبر مرتبط
دلار سهمیه‌ای آب رفت؟/ پیش بینی قیمت دلار امروز 22 آذر

اقتصادنیوز: قیمت دلار بیش از 20 روز است که در نیمه اول کانال 50 هزار تومان در نوسان است.از سوی دیگر شنیده‌ها از برخی صرافی‌های فعال در بازار ارز تهران گویای آن است که سهمیه ارسالی از سوی بانک مرکزی جهت عرضه ارز سهمیه‌ای حالت روتین خود را ازدست‌داده است.

همچنین امروز هشدار سازمان برنامه‌وبودجه درباره افزایش تورم ۱۳.۵ درصدی یکی از موضوعات موردبحث در بین بازیگران ارزی بود. این سازمان اعلام کرد، اثرات افزایش نرخ ارز کالاهای اساسی بر قیمت این کالاها و سایر کالاها و خدمات انکارناپذیر است و شاخص قیمت مصرف‌کننده در نتیجه این افزایش، حداقل ۱۳.۴۷ درصد افزایش خواهد یافت. گفتنی است که چند روز قبل رسانه‌ها اعلام کردند که در بودجه ۱۴۰۳ ارز ترجیحی از ۲۸۵۰۰ به ۳۵۰۰۰ افزایش‌یافته است.

فارغ از بازار دلار، قیمت طلای جهانی امروز نوسان محدودی را ثبت کرد و با ۱۹۸۱ دلار معامله شد. همچنین پایین‌ترین قیمت درج شده برای اونس طلا رقم ۱۹۷۳ دلار بوده است. تحلیلگران اقتصادی می‌گویند در شرایط کنونی همه نگاه‌ها به سمت نشست دوروزه سیاست پولی فدرال رزرو است که در روز چهارشنبه که قرار است درباره نرخ بهره تصمیم‌گیری شود. البته برخی از فعالان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که فدرال رزرو این هفته نرخ‌های بهره را بدون تغییر باقی بگذارد.

تکنیکالیست‌ها می‌گویند مرز حمایتی ۱۹۶۶ دلار برای طلای جهانی مهم است و احتمال حضور خریداران در این محدوده وجود دارد. از سوی دیگر مرز حمایتی ۱۹۳۰ دلار هم برای طلای جهانی اهمیت بسزایی دارد. همچنین در شرایط کنونی اولین مقاومت اونس طلا عدد ۱۹۹۰ دلار است؛ مقاومت دوم نیز مرز ۲۰۱۰ دلار است.

خبر مرتبط
کشف مرز حمایتی مهم در بازار سکه/ پیش بینی قیمت سکه امروز 22 آذر

اقتصادنیوز:در حال حاضر سکه امامی در نزدیکی حمایت ۲۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان قرار دارد در صورتی که این مرز از دست برود احتمال کاهش قیمت سکه تا محدوده 28 میلیون و 800 هزار تومان وجود دارد. البته عده ای می گویند سکه به راحتی خاکریز 29 را از دست نخواهد داد.

همچنین در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار امروز در حول‌وحوش ۲ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد که در مقایسه با روز گذشته ۳ هزار و ۷۰۰ تومان گران شده است. از سوی قیمت سکه هم امروز مانند دلار ثابت بود. هر قطعه سکه امامی امروز با ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسید که نسبت به دیروز تغییر نکرده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید