گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلا و سکه؛

بازار دلار و سکه اشباع خرید شد/ درهم اوج گرفت

کدخبر: ۶۲۱۱۱۶
اقتصادنیوز: بنابر اظهارات معامله گران، امروز بازار اشباع خرید بود و قیمت طلا، سکه و دلار نیز در مدار صعود قرار داشتند.
بازار دلار و سکه اشباع خرید شد/ درهم اوج گرفت

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سکه امروز سه شنبه ۱۹ دی‌ماه شاهد قدرت نمایی معامله گران افزایشی بود. طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه امامی امروز تا ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بالا رفت و این در حالی است که روز گذشته هر قطعه سکه امامی در حدود 30 میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بسته شده بود. بررسی ها نشان می دهد که این رشد قیمت فقط برای سکه نبوده و طلا ۱۸ عیار هم امروز رشد قابل توجهی را ثبت کرده است. 

بر همین اساس قیمت طلا ۱۸ عیار امروز تا ۲ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت اما عصر در حدود ۲ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز گذشته ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش را نشان می دهد.

نکته جالب بازار سکه این است که سکه رفاه امروز به ۳۰ میلیون و ۹۰۹ هزار تومان رسید. روز گذشته نرخ سکه رفاه با ۳۰ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان بسته شده بود. اما چه اتفاقی افتاد که قیمت طلا و سکه صعودی شد؟ معامله گران در این رابطه چند دلیل مهم مطرح کردند. نخست اینکه قیمت اونس طلا امروز با ۲۰۳۷ دلار به فروش رسید که در مقایسه با روز گذشته ۱۰ دلار افزایش را نشان می‌دهد. 

از سوی دیگر امروز قیمت ها در بازار ارز صعودی شد و همین امر احتمالا یکی از عوامل افزایش هیجان در بازار سکه بود.آنطور که برخی از معامله‌گران مدعی بودند، نرخ حواله درهم رشد کرده است. قیمت درهم روز گذشته با ۱۳ هزار و ۹۷۰ تومان بسته شد و در بازار امروز با ۱۴ هزار و ۲۰ تومان بازگشایی شد.

قیمت درهم در نیمه ظهر بنابر ادعای معامله‌گران تا ۱۴ هزار و ۱۲۰ تومان بالا رفت. با این قیمت درهم، نرخ برابری آن به دلار، ۵۱ هزار و ۸۶۲ تومان است. برخی‌ها می‌گفتند درهم لیدر شده و به سایر بازارها خط‌دهی می‌کند. 

در همین راستا قیمت دلار در هرات از مرز ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت و به ۵۰ هزار و ۶۸۰ تومان رسید؛ در تهران هم نرخ دلار با ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان شروع به کار کرد و ظهر بر روی ۵۱ هزار و ۵۰ تومان قرار گرفت.

امروز معامله گران می گفتند که بازار اشباع خرید است. اشباع خرید زمانی رخ می‌دهد که یک دارایی بیشتر از ارزش واقعی خود معامله شود. به عبارت بهتر، این شرایط زمانی ایجاد می‌شود که یک دارایی روندی صعودی داشته باشد و با هیچ اصلاح قیمتی مواجه نشود. بنا بر نظر تحلیل‌گران، سهمی که دچار اشباع خرید باشد بدون در نظر گرفتن شرایط بنیادی و تکنیکالی افزایش قیمت پیدا می‌کند و به همین علت، ممکن است در هر زمانی با ریزش ناگهانی قیمت مواجه شود.

همچنین امروز  بحث ارزهای بلوکه شده در بین معامله گران داغ شده بود.سیدحسین موسویان دیپلمات پیشین ایران در مقاله ای در میدل ایست آی نوشته جنگ اسرائیل علیه غزه، عملا این توافق موقت بین آمریکا و ایران را کشت. یک مقام اروپایی به من گفت: «به خاطر جنگ غزه، آمریکایی‌ها مذاکرات با ایران را ادامه نخواهند داد. آمریکایی‌ها از قطری‌ها محترمانه خواسته اند که آنها محترمانه از ایران بخواهند که در شرایط فعلی ایران محترمانه درخواستی برای برداشت از این شش میلیارد آزاد شده نداشته باشد». کنگره آمریکا هم تصویب کرد که ۶ میلیارد دلار آزاد شده ایران، مجددا بلوکه شود. برخی از معامله گران  در واکنش به این خبر می گفتند  به نظر می رسد چالش ارزهای بلوکه شده به این راحتی ها حل نخواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید