گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار؛

آخرین اقدام بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز 7 بهمن

کدخبر: ۶۲۴۶۳۵
اقتصادنیوز: قیمت درهم هفته قبل یکی از لیدرهای اصلی بازار دلار بود. بر اساس اخباری که برخی رسانه‌های اقتصادی منتشر کردند، بانک مرکزی نیز با شرکت‌های پتروشیمی برای تزریق درهم به بازار جلسه‌ای را برگزار کرده است.
آخرین اقدام بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز 7 بهمن

به گزارش اقتصادنیوز، طبق ادعای معامله‌گران بازار ارز تهران هفته گذشته شاهد رشد هیجانی و ناگهانی قیمت دلار بود. هم‌زمان با رشد شارپی نرخ دلار، رئیس بانک مرکزی شامگاه چهارشنبه در سفر به ترکیه اعلام کرد که «چشم‌انداز وضعیت ارزی کشور برای پایان سال و همچنین سال آینده بسیار مثبت است». فرزین همچنین در اظهارات دیگر خود در هفته گذشته، «نوسانات بازار دلار» را «گذرا» خواند و با اشاره به استیذان اخذ شده از مقام معظم رهبری برای دریافت ۲۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، پیش بینی کرد که «با این مجوز، شاهد افزایش چشمگیری در ذخایر ارزی بانک مرکزی خواهیم بود».

با این‌حال با افزایش تقاضا برای ارز در بازار هفته گذشته، فعالان بازار یکی از دلایل این افزایش تقاضا را ناشی از رشد نرخ حواله درهم عنوان می‌کنند. قیمت درهم هفته قبل یکی از لیدرهای اصلی بازار دلار بود. بر اساس آنچه اکوایران خبر داده، بانک مرکزی هفته گذشته با شرکت‌های پتروشیمی برای تزریق درهم به بازار جلسه‌ای را برگزار کرده است. تحلیلگران اقتصادی می‌گویند در صورتی‌ که پتروشیمی‌ها وارد میدان شوند و درهم در بازار تزریق شود، این امر می‌تواند تا حدودی مانع نوسانات بازار دلار شود.

البته بررسی‌ها از حباب درهم نشان می‌دهد وضعیت بازارساز فعلاً در بازار درهم بهتر از ابتدای سال است. بر اساس شواهد موجود، حباب درهم در ۱۱ اردیبهشت تا محدوده ۲۲۷۵ تومان رشد کرده بود اما در حرکت افزایشی اخیر، درهم تا محدوده ۸۶۱ تومان بالا رفته که نشان می‌دهد اگر فشار بازار ارز کم‌تر شود در ادامه با پایان تقاضای تسویه درهم، دست بازارساز برای کنترل بازار ارز بازتر خواهد شد.

در این میان معامله‌گران بر ایم باورند که دلیل دیگری هم زمینه رشد هیجانی دلار را فراهم کرده؛ آنها از تنش‌های اخیر منطقه یاد می‌کنند؛ موضوعی که نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا هم به آن اشاره کرده و گفته که «این اخبار بر روی دلار تأثیر گذاشته است» به‌این‌ ترتیب اگر اخبار منفی هم فروکش کند احتمال اصلاح قیمت‌ها در بازار ارز هم وجود دارد.

البته در حال حاضر خبر عرضه ۱۴۵ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا هم توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده است. آن طور که در رسانه آمده مصطفی قمری وفا، مدیر روابط‌عمومی بانک مرکزی از عرضه ۱۴۵ کیلوگرم شمش طلای بخش خصوصی در مرکز مبادله در روز یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ خبر داده است. فعالان بازار می‌گویند این عرضه می‌تواند بخشی از حباب طلا و سکه را تخلیه کند و در نهایت به‌صورت غیرمستقیم بازار دلار را تحت‌تأثیر قرار دهد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید