نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۷ بهمن

استقبال اوکراین از انتقال گاز ایران از خاک این کشور

کدخبر: ۶۲۴۵۹۰
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
استقبال اوکراین از انتقال گاز ایران از خاک این کشور

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم بهمن 1353؛ اسناد مالکیت حریم دریا از درجه اعتبار ساقط است

مهندس مرتضی وکیل‌زاده، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور توضیحات تازه‌ای پیرامون – لایحه اراضی مستحدثه و ساحلی – ارائه کرد و در تشریح حریم گفت: به موجب لایحه‌ای که به مجلس تقدیم شده است، هیچ کس نمی‌تواند حریم دریا را صاحب شود و اگر تاکنون شخص یا اشخاصی مبادرت به تنظیم سند مالکیت در حریم دریا کرده باشند، از درجه اعتبار ساقط است.

مهندس وکیل‌زاده یادآور شد: حریم دریای خزر، دریاچه رضائیه و خلیج فارس و بحر عمان 60 متر فاصله از آب است که در این فاصله حق تملک مطلق با دولت است مگر آنکه بخش خصوصی با احداث تاسیساتی به منظور رفاه عمومی اجازه قبلی دریافت کرده باشد.

هفتم بهمن 1363؛ دادستان به کسبه گرانفروش اخطار کرد

حجت‌الاسلام عزیزیان، حاکم شرع دادگاه مور صنفی با اشاره به نحوه رسیدگی پرونده‌های گرانفروشان و محتکران گفت: ما در این مورد وظیفه داریم حتی اموال این افراد را مصادره نماییم. کما اینکه این کار را هم تاکنون بارها انجام داده‌ایم.

وی افزود: بعضی از کالاها اگر آزاد شود، خیلی از مسائل حل می‌گردد کما اینکه در مورد برنج این مساله حل شد. یا سیگار اگر آزاد شود، خود به خود مساله آن حل می‌شود؛ چراکه ما هر روز در این دادگاه با افراد زیادی مواجه هستیم که حتی سیگاری هم نیستند ولی حق مسلم خود می‌دانند تا با دفترچه‌شان سیگار تهیه نمایند و در بازار آزاد بفروشند.

هفتم بهمن 1383؛ استقبال اوکراین از انتقال گاز ایران از خاک این کشور

اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن ایران و رئیس ایرانی کمیسیون مشرک همکاری‌های اقتصادی ایران و اوکراین به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایران در حاشیه مراسم تحلیف «ویکتور یوشنکو» رئیس‌جمهوری جدید اوکراین با وی در کاخ مارینسکی دیدار کرد.

جهانگیری در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم سیدمحمد خاتمی به یونسکو درباره همکاری های مشترک در زمینه های اقتصادی و صنعتی به‌ویژه طرح تولید مشترک هواپیمای ایران 140 و طرح احداث خط لوله گاز ایران به اروپا از طریق اوکراین بحث و تبادل‌نظر کرد.

یونسکو نیز در این دیدار با استقبال از طرح انتقال منابع انرژی جمهوری اسلامی ایران به اروپا از مسیر این کشور و گسترش همکاری‌های دوجانبه ابراز علاقه‌مندی کرد در اولین فرصت از جمهوری اسلامی ایران بازدید کند.

هفتم بهمن 1393؛ سهم آپارتمان‌های کوچک در رونق بازار

برخی از فعالان بازار مسکن معتقدند از بهمن‌ماه بازار مسکن خانه‌های زیر 70 متر رونق بیشتر می‌گیرد. یکی از دلایل رونق خرید مسکن در ماه‌های پایانی سال پیش‌بینی افزایش تورم قیمت مسکن از سوی خریداران در سال آینده است، اما رونق معاملات تاثیری بر افزایش قیمت مسکن ندارد.

دلالان بازار مسکن معتقدند قیمت مسکن در سال آینده نیز جهشی نخواهد داشت و قیمت مسکن به تبع افزایش نرخ تورم تغییر خواهد کرد.

نرخ پیشنهادی برای خانه‌های 50 تا 80 متری در پایتخت

محله

متراژ (مترمربع)

سن بنا

قیمت هر مترمربع

اشرفی اصفهانی

58

15

4 میلیون و 300 هزار

طرشت

54

7

3 میلیون و 300 هزار

نارمک

66

15

3 میلیون و 400 هزار

بلوار مرزداران

68

11

5 میلیون

تهرانپارس

62

11

4 میلیون

سعادت‌آباد

75

17

6 میلیون و 600 هزار

یوسف آباد

60

10

6 میلیون

نامجو

74

نوساز

4 میلیون و 55 هزار

شمس‌آباد

70

نوساز

6 میلیون و 500 هزار

جیحون

57

4

2 میلیون و 900 هزار

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید