گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه ؛

رمزگشایی از 3 دلیل نوسان هیجانی بازار ارز!

کدخبر: ۶۲۴۶۹۶
اقتصادنیوز: بازار ارز این روزها پر نوسان شده است؛ معامله‌گران دلیل نوسان هیجانی بازار را ناشی از چند دلیلی مهم می دانند.
رمزگشایی از 3 دلیل نوسان هیجانی بازار ارز!

به گزارش اقتصاد نیوز، بازار ارز این روزها نوساناتی را تجربه کرده است. فعالان بازار برای نوسانی شدن قیمت‌ها چند دلیل مهم را مطرح می کنند. 

یکی از دلایلی که تحلیل‌گران برای نوسان بازار ارز عنوان می‌کنند ناشی از رشد نرخ حواله درهم است. در همین راستا امروز هم برخی‌ها مدعی بودند که فشار معامله‌گران برای خرید درهم تا حدودی بیشتر از چند روز قبل بود. این اتفاق در حالی است که ۱۲ آذرماه سال جاری، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود هیچ کمبودی در درهم نداریم و آن‌قدر در مرکز درهم عرضه می‌کنیم که کسی نمی‌خرد و آخر روز درهم اضافه هم می‌آید.

با این حال شنیده های اکوایران نشان می دهد که  بانک مرکزی هفته گذشته با شرکت‌های پتروشیمی برای تزریق درهم به بازار جلسه‌ای را برگزار کرده است. تحلیلگران اقتصادی می‌گویند در صورتی‌ که پتروشیمی‌ها وارد میدان شوند و درهم در بازار تزریق شود، این امر می‌تواند تا حدودی مانع نوسانات بازار دلار شود.

از سوی دیگر افزایش تقاضای فصلی ارز برای سال نوی چینی، به مشکل خوردن تجار در عراق به‌خاطر عدم دسترسی ایران به بازار دلار در این کشور و هزینه‌های اضافی هم دلایل دیگری است که معامله‌گران انها را دلیلی دیگر بر نوسان بازار ارز عنوان می کنند.

در کنار عوامل یاد شده خبرهای سیاسی - اقتصادی در منطقه نیز عامل صعود هیجانی قیمت‌ها بوده است. موضوعی که پیش‌ازاین فرزین و خاندوزی هم به آن اشاره کرده بودند و در آخرین خبرها آمده که سید کمال سید علی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی هم دراین‌رابطه گفته سه موضوع تنش با آمریکا، تنش‌های منطقه و جنگ غزه دست‌به‌دست هم داده‌اند و جو روانی در بازار ارز را تشدید کرده است.

همچنین در بازار امروز صحبت‌های داوود منظور درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ هم موردتوجه معامله‌گران قرار گرفته بود. رئیس سازمان برنامه‌وبودجه امروز به تغییرات تبصره ۱۳ در مجلس انتقاد کرد و گفت این اتفاق ۵۰ هزار میلیارد تومان بار مالی ایجاد کرده است. فعالان بازار اظهارات او را این طور برداشت کردند که تغییرات تبصره ۱۳ در مجلس، بودجه ۱۴۰۳ را ناتراز کرده و دولت در تأمین نیازهای بودجه‌ای به مشکل خواهد خورد.

البته در بازار امروز پای دلار سهمیه‌ای به برخی از کانال‌ها باز شده بود. درحالی‌که این روزها در بازار شنیده می‌شود که کمتر صرافی یا اصلاً هیچ صرافی دلار سهمیه‌ای نمی‌دهد برخی از کانال‌های دلاری از سود خوب دلار سهمیه‌ای صحبت می‌کنند.

قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا که از ابتدای بهمن‌ماه فریز شده و ثابت باقی‌مانده بود امروز بالاخره تغییر کرد و یک افت جزئی را به ثبت رساند.

قیمت دلار امروز، شنبه هفتم بهمن ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با کاهش نامحسوس یک‌تومانی در سطح ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان قرار گرفته است. از سوی دیگر قیمت یورو نیز امروز با افزایش ۱۵۹ تومانی معادل ۴۶ هزار و ۶۳۸ تومان اعلام شده است. در همین راستا قیمت درهم امارات نیز با رقم ۱۱ هزار و ۶۸۷ تومان بر تابلو درج شده که نسبت به‌روز کاری گذشته تغییری نداشته است.

فارغ از بازار دلار و اتفاقات آن، امروز قیمت طلای جهانی در حدود ۲۰۱۸ دلار معامله شد و در بازار داخلی ایران آن‌طور که سایت اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرده قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۲ میلیون و 809 هزار تومان به فروش رسید. این در حالی است که دو روز قبل قیمت طلا ۱۸ عیار با ۲ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۱۰۰ تومان بسته شده بود. قیمت سکه امامی هم که هفته گذشته با ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود امروز تا ۳۳ میلیون و 250 هزار تومان بالا رفت.در شرایط کنونی برخی از تحلیگران بازار معتقدند که عرضه سکه امامی توسط بانک مرکزی می‌تواند تا حدودی جلوی نوسانات صعودی بازار سکه را بگیرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید