گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز و طلای تهران

ریزش دلار و سکه در بازار/ دومینو ادامه می‌یابد؟

کدخبر: ۶۲۶۳۰۱
اقتصادنیوز : آنطور که رسانه ها اعلام کرده اند امروز یکشنبه 15 بهمن ماه 1402 بازار شاهد دومینوی ریزش بوده است.
ریزش دلار و سکه در بازار/ دومینو ادامه می‌یابد؟

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات امروز (یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با کاهش جزئی نسبت به‌روز کاری قبل به ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان و نرخ حواله دلار هم به نرخ ۳۹ هزار و ۵۲۱ تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به‌روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۳۴۱ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۲ هزار و ۶۷۱ تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز باثبات قیمت نسبت به‌روز کاری گذشته ۱۱ هزار و ۶۸۷ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۷۶۱ تومان است.

از سوی دیگر در صرافی ملی قیمت خرید دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۴۹۱ تومان و قیمت فروش دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان اعلام شد. همچنین قیمت خرید یورو ۴۵ هزار و ۸۷۸ تومان و قیمت فروش یورو ۴۶ هزار و ۳۴۱ تومان است.

 از سوی دیگر، خبرها از بازار غیررسمی نیز حکایت از دومینوی ریزشی قیمت‌ها دارد. برخی می‌گویند که دلار سرسره‌ای در حال پایین آمده است. در همین راستا بنا بر ادعای آنها قیمت دلار هرات امروز دو کانال پایین آمد و در زمان تدوین این گزارش ۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود.

 خبرگزاری اصولگرای «تسنیم» امروز در گزارشی از «بازگشت دلار آزاد به کانال ۵۵ هزار تومان» خبر داده و با اشاره به گفته «فعالان بازار ارز و طلا» نوشته «مردم از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها، فروشنده شده‌اند.» این خبرگزاری در خصوص علت اصلاح قیمت‌ها دو دلیل مطرح کرده است. نخست اینکه با استناد به آمار میزان ارزهای عرضه و معامله شده در نیما نوشته است که «با اقدامات بازارساز و افزایش عرضه ارز در بازار، خریداری برای ارزهای اصلی وجود ندارد.»

 دومین دلیل هم به عرضه اوراق گواهی سپرده خاص با سود ۳۰ درصدی در بانک‌ها برمی‌گردد. آن‌طور که تسنیم اعلام کرده « مردم استقبال خوبی از این اوراق داشتند و همین امر موجب شد تا برخی بانک‌ها ساعت کاری خود را افزایش دهند.»

 تسنیم همچنین از قول «کارشناسان اقتصادی» «هشدار» داده که «مردم‌فریب دلال‌ها را نخورند؛ چراکه ریزش قیمت‌ها محتمل است و قطعاً بانک مرکزی اجازه ادامه این نوسانات را نخواهد داد.»

این خبرگزاری در گزارشی دیگر با تیتر «پاسخ‌گویی به برخی شبهات ارزی/ افزایش نرخ دلار موقتی است؟» به برخی شبهات ارزی پاسخ داده است و نوشته به سبب «نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهارنظر گوناگون و عجیب پیرامون نرخ ارز به جهت دیده‌شدن در رقابت انتخاباتی داغ شده است.»

 در این گزارش آمده به‌عنوان نمونه یکی از مجریان اسبق صداوسیما که از قضا نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی است، در پستی نوشت: «آیا بانک مرکزی و دولت به دلیل تأمین منابع و نوسان‌گیری نرخ ارز را افزایش داده‌اند؟»

آنطور که تسنیم نوشته افرادی مدعی هستند دولت در راستای« تأمین کسری بودجه »خود در انتهای سال، نرخ ارز را افزایش و پس از تأمین اعتبار، قیمت دلار را کاهش خواهد داد. آنچه مشخص است، «تحلیل‌های این‌چنین فاقد ارزش است». همچنین در این گزارش آمده «بسیاری از افراد که حتی از الفبای علم اقتصاد نیز بی‌بهره هستند، تحلیل‌های عجیبی پیرامون نرخ دلار در ایران ارائه کردند».

 از تسنیم که بگذریم همشهری ارگان شهرداری تهران نیز در گزارشی نوشته بسیاری از« کانال‌های تلگرامی اعلام قیمت ارز و طلا و سکه، با خبرهای جعلی آتش‌بیار معرکه شده‌اند تا قیمت‌ها را بالا ببرند.»

 بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چند وقت اخیر بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی دست به اقدامات گسترده‌ای زده است. در بازار غیررسمی برخی گمانه‌زنی‌ها به این سمت رفته که احتمالاً یکی از دلایل نوسان کاهشی نرخ ارز ناشی از پیش‌فروش ماشین‌های چینی با بلوکه ۵۰۰ میلیون‌تومانی است. آن‌طور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند متقاضیان خودروهای چینی وارداتی باید از امروز تا ساعت ۱۳ روز چهارشنبه، یکی از حساب‌های خود را نزد شعب بانک‌های واجد شرایط اعلامی در سامانه به نام خودرو وارداتی وکالتی و مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان مسدود کنند.

 فارغ از بازار ارز و اتفاقات آن طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۲ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید.

همچنین طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه امامی امروز تا ۳۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به فروش رسید. این در حالی است که روز قبل این فلز گران داخلی در حدود ۳۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید