گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سکه؛

پالس طلای جهانی به بازار سکه؟/ پیش بینی قیمت سکه امروز 12 اسفند 1402

کدخبر: ۶۳۱۸۰۴
اقتصادنیوز: در حال حاضر به نظر می‌رسد که رشد قیمت طلای جهانی، بازار سکه در داخل ایران را تحت‌تأثیر قرار دهد.طلا در اولین روز ماه مارس به ۲۰۸۶ دلار رسید که نسبت به‌روز پنجشنبه تقریباً ۴۰ دلار افزایش را نشان می‌دهد.
پالس طلای جهانی به بازار سکه؟/ پیش بینی قیمت سکه امروز 12 اسفند 1402

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی‌ها از بازار جهانی طلا حکایت از آن دارد که قیمت طلای جهانی در روز جمعه رشد قبل توجهی را ثبت کرده است. البته رشد قیمت اونس طلا در شرایطی است که انتظار می‌رود به‌زودی نرخ بهره آمریکا کاهشی  شود، به‌عبارت‌دیگر طلا در اولین روز ماه مارس به ۲۰۸۶ دلار رسید که نسبت به‌روز پنجشنبه تقریباً ۴۰ دلار افزایش را نشان می‌دهد.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند داده‌های اقتصادی ضعیف انتظارات کاهش نرخ بهره ایالات متحده را تا ژوئن سخت‌تر کرد. داده‌ها نشان داد که تولیدات ایالات متحده در ماه فوریه کاهش بیشتری داشته است و نظرسنجی‌های دانشگاه میشیگان از مصرف‌کنندگان نیز ضعیف بوده است. مجموعه دیگری از داده‌ها در روز پنجشنبه نشان داد که افزایش سالانه تورم ایالات متحده در ژانویه کمترین میزان در سه سال اخیر بوده است و کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن را از فدرال رزرو روی میز نگه داشته است.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که رشد قیمت طلای جهانی، بازار سکه در داخل ایران را تحت‌تأثیر قرار دهد. بنا بر اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه روز پنجشنبه گذشته با رشد ۲۰۰ هزار تومانی به ۳۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. فعالان بازار معتقدند سکه در حال حاضر مرز ۳۴ میلیون تومان را پیش رو دارد و درصورتی‌که بالای آن قرار بگیرد احتمال صعود تدریجی آن تا نیمه کانال ۳۴ وجود دارد. بااین‌حال برخی هم می‌گفتند درصورتی‌که بازارساز با اقدامات خود مانع صعود دلار شود این اتفاق می‌تواند اثرگذاری قیمت طلا روی سکه را کاهش دهد .

علاوه بر بازار طلا، موضوع مهم دیگری که زیر ذره‌بین سکه بازار قرار گرفته مربوط به حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلاست. در روزهای اخیر جزئیات جدیدی از این حراج منتشر شد و مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران تأکید کرده سکه‌های عرضه‌شده در حراج روز ۱۳ اسفندماه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، ضرب سال ۱۳۸۶ است و زمان عرضه سکه‌های بدون تاریخ بانک مرکزی، متعاقباً و با هماهنگی بانک مرکزی اعلام می‌شود.

روز گذشته هم آگهی نخستین جلسه حراج سکه طلا در سامانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران و همچنین شیوه‌نامه نحوه برگزاری این حراج منتشر شد و این بار اعلام شد در روز یکشنبه به‌جای سکه تمام قرار است ربع‌سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی است و هر متقاضی مجاز به ثبت سفارش حداکثر ۵ قطعه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید