گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز و سکه؛

ارز مسافرتی حاشیه ساز شد/ طلای 18 عیار بر مدار صعود/ آخرین وضعیت بازار ارز و سکه امروز 15 اسفند

کدخبر: ۶۳۲۶۰۸
اقتصادنیوز: امروز بانک مرکزی به صدا و سیما برای انتشار گزارش درباره ارز مسافرتی تاخت؛ موضع گیری که توجه فعالان بازار ارز را به خود جلب کرد. این اخبار در حالی به بازار ارز و سکه مخابره شد که شواهد از صعود قیمت سکه در بازار حکایت دارد؛ شاهد این مدعا قیمتی است که اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرده و بر اساس آن، قیمت سکه در دو روز اخیر 2 میلیون و 300 هزار تومان گران شده است.
ارز مسافرتی حاشیه ساز شد/ طلای 18 عیار بر مدار صعود/ آخرین وضعیت بازار ارز و سکه امروز 15 اسفند

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات امروز (سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان و حواله دلار  نیز به‌نرخ ۳۹ هزار و ۸۶۴ تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۶۱۸ تومان و نرخ حواله یورو با افزایش به ۴۳ هزار و ۲۹۸ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات نسبت به روز کاری گذشته ۱۱ هزار و ۶۸۶ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم  نیز با ثبات ۱۰ هزار و ۸۵۴ تومان است.

همچنین در صرافی ملی هم امروز قیمت خرید دلار آمریکا ۴۲ هزار ۴۹۱ تومان و قیمت فروش دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان اعلام شد. از سوی دیگر قیمت خرید یورو ۴۶ هزار و ۱۵۲ تومان و قیمت فروش یورو ۴۶ هزار و ۶۱۸ تومان بوده است.

در کنار بازار رسمی، بنا بر ادعای معامله‌گران بازار ارز هرات امروز با ۵۹ هزار و ۱۵۰ تومان بازگشایی شد و در نیمه ظهر بر روی ۵۹هزار و ۵۵۰ تومان قرار گرفت. این قیمت در حالی است که روز گذشته قیمت دلار در هرات با ۵۹ هزار و ۵۰ تومان بسته شده بود.

فارغ از ارز ، امروز قیمت تتر با ۶۰ هزار تومان به فروش رسید. بررسی ها نشان می دهد که کمترین قیمت دیروز ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان و بالاترین قیمت دیروز ۶۰ هزار و ۵۵۰ تومان بوده است.

یکی از خبرهای که امروز مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت  پاسخ بانک مرکزی به انتقادات درباره افزایش سهمیه ارز مسافرتی بود. 3 اسفند ماه سال جاری بود که مصطفی قمری‌وفا، روابط عمومی بانک مرکزی - در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: با توجه به ایام پایانی سال و افزایش تقاضای ارز مسافرتی، سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو افزایش می‌یابد و از تاریخ ۷ اسفند ماه اجرایی می‌شود.

این اقدام بانک مرکزی با انتقاداتی همراه شد. بخش خبری 20:30 شبکه دو سازمان صداوسیما در شامگاه مورخ 13 اسفند 1402 گزارشی با عنوان "توزیع رانت 5 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی برای سفر های خارجی" به این موضوع واکنش نشان داد. در گزارش اعلام شده  توسط رسانه ملی آمار مسافرین خارجی در نوروز سال گذشته ۳۵۰ هزار نفر اعلام شد و بر مبنای این آمار میزان مبلغ فرضی خروج ارز از کشور معادل ۳۵۰ میلیون دلار برآورد شده بود . 

امروز  بانک مرکزی به این ادعای رسانه ملی پاسخ داد و اعلام کرددربازه زمانی ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ صرفاً  ۳۴ هزار و ۴۴۹ نفر تقاضای ارز مسافرتی داشتند که این آمار کمتر از یک دهم آمار ادعایی است.طبق اعلام بانک مرکزی ادعای مطرح شده مبنی بر انتقال مجدد ارز به بازار تهران پس از دریافت توسط متقاضی و یا استفاده از بلیت تقلبی برای کسب عایده از اختلاف قیمت در بازار، در این سازوکار میسر نمی‌باشد. 

خبر مرتبط
واکنش بانک مرکزی به گزارش بخش خبری 20:30 درباره ارز مسافرتی/ خبر صداوسیما اشتباه است

اقتصادنیوز: بانک مرکزی در بیانیه‌ای نسبت به انتشار یک آمار غلط درباره توزیع ارز مسافرتی و ورود آن به بازار تهران پس از دریافت توسط مسافران واکنش نشان داد.

از بازا ارز که بگذریم، صبح امروز قیمت اونس طلا با 2102 دلار معامله شد اما تا لحظه تدوین این گزارش 2140 دلار بالا رفت و  فروش رسید که در مقایسه با روز قبل 38 دلار بالا تر بود. 

قیمت طلا و سکه

از سوی دیگر  امروز قیمت طلا ۱۸ عیار در بازار داخلی ایران آرایش صعودی به خود گرفته بود. در همین رابطه سایت اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرده امروز هر گرم طلا ۱۸ عیار امروز تا ۳ میلیون و 138 هزار و 500 تومان بالا رفت که در مقایسه با روز قبل  گران شده است. 

در کنار قیمت طلا، قیمت سکه امامی در سایت اتحادیه امروز با رشد 1 میلیون  و 150 هزار تومانی امروز وارد کانال 36  ملیون تومان شد و به 36 میلیون و 700 هزار تومان به فروش رسید. لازم به ذکر است که قیمت سکه در دو روز اخیر 2 میلیون و 300 هزار تومان گران شده است. رشد قیمت سکه در شرایطی است که در رسانه ها آمده دومین جلسه حراج سکه طلا فردا  چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲، برگزار خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید